انتشار این مقاله


خشکی پوست؛ علت چیست؟

علائم xerosis یا خشکی به صورت یک طیف بالینی است. هر چه طول مدت خشکی بیش‌تر باشد علائم شدیدتر خواهد بود. هنگامی که پوست خشک می‌شود ابتدا مختصری قرمز و دارای ترک‌های بسیار ریز و سطحی می‌شود. این ترک‌ها شبیه آن چیزی است که در سطح ظروف چینی عتیقه و قدیمی پدیدار می‌شود. با گذر […]

علائم xerosis یا خشکی به صورت یک طیف بالینی است. هر چه طول مدت خشکی بیش‌تر باشد علائم شدیدتر خواهد بود. هنگامی که پوست خشک می‌شود ابتدا مختصری قرمز و دارای ترک‌های بسیار ریز و سطحی می‌شود. این ترک‌ها شبیه آن چیزی است که در سطح ظروف چینی عتیقه و قدیمی پدیدار می‌شود. با گذر زمان پوست به تدریج خشن و ناصاف می‌شود و قوام یکنواخت طبیعی خود را از دست می‌دهد حتی ممکن است پوسته ریزی سطحی پیدا کند. به تدریج ترک‌های سطحی پوست عمیق‌تر شده و در صورت عدم درمان ممکن است به شیارهای عمقی تبدیل گردد. در مراحل پیشرفته حتی این شیارها و شکاف‌ها تا سطح مویرگ‌های پوست می‌رسد و نمای ترک‌های زخمی و خونریزی‌دهنده را در سطح پوست ایجاد می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط۴ مشکل جدی که پوست خشک درباره‌ی آنان هشدار می‌دهد


خارش علامت شایع همراه خشکی پوست است که ممکن است بسیار آزاردهنده تر از خود خشکی باشد. خارش ناشی از خشکی پوست به فرم یک سیکل معیوب می‌کند. هنگامی که با ناخن‌های تند خود به جنگ پوست می‌روید سلول‌های التهابی موجود در پوست پاره شده و واسطه‌های شیمیایی خود را که مولد خارش هستند آزار می‌کند لذا علی رغم احساس بهبود سنی لحظه ای پس از خاراندن پوست، خارش چند لحظه بعد خیلی شدیدتر به سراغتان خواهد آمد. آسیب ناشی از خارش دادن پوست می‌تواند باعث خراشیدگی سطحی و حتی در مراحل شدید عفونت پوست گردد.

اگر به چین و چروک صورت اهمیت ندهید رفته رفته بیشتر می‌شود و خودبخود بهبود نمی یابد و هرچقدر چین و چروک کهنه‌تر شود بهبودی آن سخت خواهد شد. کرم ضدچروک و ضدپیری باعث کاهش و پیشگیری از چروکی پوست می‌شود. اولین چیزی که سن شما را نشان می‌دهد چروک‌های دور چشم است و چون پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است خیلی زود آسیب می بیند، پس باید حتما مراقب پوست دور چشم باشیم حالا در هر سنی که باشیم!
مراقبت از دورچشم‌ها حتی در سنین خیلی کم می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه مرطوب‌کننده‌ای مناسب پیدا کنیم؟


استفاده از یک محصول مناسب حول و حوش ۲۰ سالگی برای محکم و بی‌چروک ماندن چشم‌ها بسیار مفید است. به گفته دکتر دبرا جالیمن متخصص مشهور پوست در آمریکا و نویسنده کتاب ” قوانین پوست ” استفاده از کرم دورچشم بسیار حاءز اهمیت می‌باشد برای اینکه پلک چشم فاقد غدد چربی است و به خاطر همین بسیار نازک است و دور چشم اولین نقش را در صورت برای نشان دادن سن شما به عهده دارد. حقیقت تلخ این است که بسیاری از افراد در همان ابتدای ۲۰ سالگی متوجه خطوط نازک اطراف چشم خود می شوند. به مرور زمان که پوست شما نازک‌تر هم می شود کبودی زیر چشم نیز بیشتر نمایان می شود. حتماً کمی ترسیده‌اید اما نگران نباشید! هیچوقت برای مراقبت از پوست دور چشم دیر نیست.

چه کسانی بیشتر دچار خشکی پوست (XEROSIS) می‌شوند؟

۱) خشکی پوست در افراد مسن شایع‌تر است زیرا با افزایش سن غدد چربی و عرق سطح پوست که عامل اصلی مرطوب نگه داشتن سطح پوست هستند کاهش می‌یابند. حداکثر فعالیت غدد سباسه ( چربی پوست) در زمان بلوغ است. فعالیت این غدد تا سنین پیری در آقایان و سنین یائسگی در خانم‌ها هم چنان بالا است ولی پس از آن افت می‌کند.

۲) شیوع خشکی در خانم‌ها و آقایان برابر است اما سن شروع خشکی پوست خانم‌ها زودتر از آقایان است. خانم‌ها در سن ۶۰ سالگی تنها ۶۰درصد از فعالیت غدد چربی پوست خود را حفظ کرده‌اند در حالی که فعالیت این غدد در آقایان تا دهه ه۸ ( بالای سن ۷۰ سال) باقی می‌ماند.

۳) برخی خانواده‌ها خشکی پوست مداومی را از بدو تولد تا تمام طول عمر خود تجربه می‌کنند. سطح پوست این افراد پوسته‌های نسبتاً ضخیم سطحی دارد که نیاز به درمان‌های خاص این بیماری دارند. این خانواده‌ها دچار نوعی نقص ارثی هستند که به نام بیماری ایکتیوز ( پوست فلس ماهی) خوانده می‌شود.

۴) خشکی و خارش پوست می‌تواند علامتی از یک بیماری داخلی و Systemic باشد. بیماری‌های کلیوی در مراحل پیشرفته، دیابت، کم کاری تیروئید می‌تواند مولد خشکی پوست شود. کمبود روی و اسیدهای چرب ضروری می‌تواند باعث خشکی پوست شود. به علاوه بیماری‌های ناشایعی مثل بدخیمی‌ها، ایدر، بیماری‌های انسداد مجاری صفراوی، بیماری‌های سیستم عصبی که باعث کاهش تعریق می‌شود و نیز رادیوتراپی جهت بدخیمی می‌تواند مولد خشکی پوست شود.

۵) بیماران دچار حساسیت‌های سرشتی آتوپی که دچار مجموعه ای از علائم آسم، تب یوتجه و حساسیت سطحی پوست (یا هر یک از این علائم به تنهایی) هستند به طور شایع از خشکی پوست رنج می‌برند.

۶) بیماری‌های زمینه‌ای پوست مانند اگزماها و پسوریازیس (بیماری صدف) نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

۷) داروهای مصرفی در برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود. از بین این داروها می‌توان داروهای دیورتیک (ادرار آور) مورد مصرف در فشار خون و بیماری‌های احتقانی قلب و داروهای آنتی‌آندروژن (ضد هورمون مردانه) و نیز کلیه داروهای موضعی حاوی الکل را نام برد.


مقاله‌ی مرتبط: مراقبت از پوست‌های خشک


عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید