انتشار این مقاله


۴ مشکل جدی که پوست خشک درباره‌ی آنان هشدار می‌دهد

داشتن پوست خشک معمولاً خطرساز نبوده و درصورت استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده به آسانی قابل درمان است. اما اگر خشکی، ترک و خارش پوست شما حتی پس از استفاده مکرر از کرم‌ها نیز حل نشود چطور؟ و یا اگر این مشکل پوستی، با علائم عجیب دیگری که برایتان قابل فهم نیست همراه شود و شما [...]

داشتن پوست خشک معمولاً خطرساز نبوده و درصورت استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده به آسانی قابل درمان است. اما اگر خشکی، ترک و خارش پوست شما حتی پس از استفاده مکرر از کرم‌ها نیز حل نشود چطور؟ و یا اگر این مشکل پوستی، با علائم عجیب دیگری که برایتان قابل فهم نیست همراه شود و شما نتوانید توضیح مناسبی برای آن ارائه دهید چه کار باید کرد؟ به نظر می‌رسد که عاقلانه‌ترین کار، مشورت با یک پزشک متخصص باشد. در ادامه به بررسی بعضی از این علت‌ها می‌پردازیم.

دیابت


خشک بودن پوست، به هیچ وجه برای افراد مبتلا به دیابت، غیرمعمول نیست. هنگامی که قند خون شما به صورت مزمن بالا است، بدن با سرعت بیشتری به از دست دادن مایعات می‌پردازد که باعث خشکی و دهیدراته شدن پوستتان می‌شود. دیابت همچنین می‌تواند با کاهش رطوبت پوست، موجب تداخل در فرایند عرق کردن شود. در شرایط وخیم‌تر نیز، چنین پوست خشک و ترک داری می‌تواند مکانی مساعد برای رشد باکتری‌هایی که از گلوکز تغذیه می‌کنند باشد و فرد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی نمایند. به طور حتم، خشکی پوست به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ی معمولی برای ابتلا به دیابت باشد؛ این فرد ممکن است احساس تشنگی مفرط، دفع ادرار مکرر و حس گرسنگی زیاد را تجربه کند. همچنین ضعف و بی حالی و کاهش دید چشم، از علائم شایع این بیماری هستند که البته پزشک شما می‌تواند با انجام یک آزمایش خون ساده آن را تشخیص دهد.

کم‌کاری تیروئید


غده‌ی تیروئید مسئول تولید و ترشح هورمون‌هایی است که فعالیت سلول‌های بدن را تنظیم می‌کنند. هنگامی که میزان این هورمون‌ها کاهش یابد (akahypothyroidism)، همه‌ی کارکردهای بدن کاهش می‌یابند. احساس سردی یا خستگی سریع‌تر، فراموشی، افسردگی و یبوست در این افراد نیز به همین علت می‌باشد. و به دلیل این که هورمون‌های تیروئیدی دارای گیرنده‌هایی در پوست هستند که مسئولیت کنترل جایگزینی سلول‌های جدید در ازای سلول‌های از بین رفته را دارند، پوست این افراد، درجاتی از خشکی، زبری و خشنی را نشان می‌دهد.
پزشک شما می‌تواند با انجام چند تست خون ساده، وجود هیپوتیروئیدی را تشخیص دهد. در صورت تشخیص این بیماری، فرد به احتمال زیاد نیاز به استفاده از دارو‌هایی خواهد داشت تا سطح هورمونی را به مقدار طبیعی بازگردانند. هم‌چنین تغییر در شیوه‌ی زندگی نیز از جمله استفاده بیشتر از غذاهای دارای ید، سلنیوم و روی می‌تواند تاثیر بسزایی در درمان داشته باشد.

بیماری‌های کلیوی


بیش از ۲۶ میلیون از بزرگ‌سالان، مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند که اکثر آن‌ها از این موضوع بی‌خبرند؛ زیرا علائم آن از جمله خستگی، مشکل در تمرکز و خواب، دفع ادرار بالا و التهاب، اغلب به بیماری‌های دیگری نسبت داده می‌شوند. پوست خشکی که مدام می‌خارد نیز علامت دیگری از بیماری‌های کلیوی است که به علت عدم توانایی کلیه در تنظیم تعادل مواد معدنی و مغذی روی داده و معمولا به آسانی نادیده گرفته می‌شود.
افراد دارای بیماری‌های کلیوی، به طور معمول، تا مراحل نهایی بیماری که کلیه دچار نارسایی شده و یا مقدار زیادی از پروتئین در ادرار دفع می‌شود، از وجود این علائم مطلع نیستند. تنها راه اطمینان از بیماری‌های کلیوی، انجام آزمایش است. اگر به هر دلیلی از جمله فشار خون بالا، دیابت، سابقه‌ی فامیلی نارسایی کلیوی و یا بالا بودن سن از ۶۰ سال، در خطر ابتلا به این بیماری ها قرار دارید، بسیار مهم است که سالانه مورد آزمایش قرار بگیرید.

سرطان پوست


اگر لکه‌ای ضخیم، زبر و قرمز که با ضربه‌زدن دچار خونریزی می‌شود برروی پوستتان وجود دارد، ممکن است که به علت وجود کارسینومای سلول فلسی باشد. دومین سرطان شایع پوست که SCG نام دارد نیز به شکل زگیل و یا زخم باز با کناره‌های برآمده و سطح کبره‌بسته روی پوست رخ می‌دهد که با توجه به نوع خاص آن، به طور دائمی حضور دارد و یا به طور مداوم تشکیل شده و از بین می‌رود. SCG عموماً به علت انباشته شدن اشعه‌ی UV رخ می‌دهد، لذا محل اصلی وقوع آن، بخش‌هایی از جمله صورت است که به طور مداوم در معرض تابش آفتاب قرار دارند. این بیماری به آسانی قابل درمان می‌باشد اما تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است زیرا در صورت عدم تشخیص می‌تواند غیرقابل درمان و در مواردی نیز کشنده باشد. پس در صورت مشاهده‌ی زحم یا لکه‌ای که با مرور زمان بهبود نمی‌یابد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

بیش‌تر مطالعه کنید

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید