انتشار این مقاله


یک‌چهارم سرطان‌های کولورکتال با سبک زندگی مرتبط هستند!

طبق یک مطالعه جدید در استرالیا، سبک زندگی شامل سیگار کشیدن و خوردن گوشت قرمز احتمالا دلیل یک‌چهارم سرطان‌های کولورکتال باشد. این بیماری سومین سرطان شایعه در آمریکا و دومین سرطان در استرالیا است. دکتر Claire vajdic، نویسنده و رئیس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه New South Wales استرالیا می‌‌گوید: محققان دریافتند که سیگار کشیدن و چاقی […]

طبق یک مطالعه جدید در استرالیا، سبک زندگی شامل سیگار کشیدن و خوردن گوشت قرمز احتمالا دلیل یک‌چهارم سرطان‌های کولورکتال باشد. این بیماری سومین سرطان شایعه در آمریکا و دومین سرطان در استرالیا است.

دکتر Claire vajdic، نویسنده و رئیس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه New South Wales استرالیا می‌‌گوید:

محققان دریافتند که سیگار کشیدن و چاقی (داشتن BMI بیشتر از ۲۵) هر‌کدام ۹ درصد علل ابتلا در بیماران استرالیایی‌ را تشکیل می‌دهند.

واژدیک یافته‌های خود را در نشست سالانه American Association for Cancer Research در ۳ آوریل ۲۰۱۷ ارائه کرد. تحقیقات در هیچ مجله کثیر‌الانتشاری منتشر نشد.

طبق گفته‌های واژدیک به Live Science، رژیم غنی از گوشت ‌قرمز با ۶ درصد و خوردن بیش از ۲ پیک الکل در روز با ۴ درصد سرطان‌های رودۀ بزرگ مرتبط است. در این تحقیقات، پژوهشگران به داده‌هایی که از ۳۶۷۰۰۰ استرالیایی‌ طی ۷ سال متوالی به دست آمده بود، استناد کردند.

بعد از ۱۰ سال پیگیری این افراد، حدود ۳۵۰۰  نفر از آن‌ها به سرطان کولورکتال مبتلا شدند.
علاوه بر در نظر گرفتن هر فاکتور به صورت جداگانه، محققان محاسبه کردند که چند مورد از سرطان‌ های کولورکتال به ترکیب این چهار فاکتور بستگی دارند. آن‌ها دریافتند که ۲۵ درصد از سرطان‌ها به این چهار عامل وابسته هستند. واژدیک اشاره کرد که این درصد با ترکیب ساده تاثیر این چهار فاکتور محاسبه نشده‌است، زیرا تعدادی از این ریسک فاکتورها مرتبط هستند مضلا سیگار کشیدن و الکل اغلب باهم همراهند. در نتیجه محاسبه متفاوتی صورت گرفت. تاثیر سبک زندگی در ابتلا به سرطان کولورکتال، در مردان بیشتر از زنان است. در مردان اضافه وزن بیشترین تاثیر را در ریسک سرطان دارد، ۱۵درصد موارد دارای BMI بالاتر از ۲۵ بودند. در زنان سیگار کشیدن بیشترین تاثیر را دارد، ۷درصد موارد با این ریسک فاکتور مرتبط بودند!

فاکتور دیگری که در ابتلا به سرطان کولون نقش دارد، مقدار فیبری است که فرد مصرف می‌کند. این فاکتور در یافته‌های جدید گنجانده نشده است، اما محققان برای تجزیه و تحلیل آن در آینده برنامه‌‌ریزی می‌کنند.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید