انتشار این مقاله


با علائم فیزیکی افسردگی آشنا شوید!

بیشتر ما درباره‌ی علائم احساسی افسردگی می‌دانیم، اما بیشتر افراد افسرده با درد‌های مزمن و دیگر علائم فیزیکی هم رو‌به‌رو هستند. همه علائم آن در سر شما نیست، بلکه می‌تواند تغییرات واقعی و وسیعی را بدن شما به‌وجود آورد. برای مثال می‌تواند هضم شما را کند‌تر نماید، در نتیجه باعث مشکلات معدی گردد. از آنجایی […]

بیشتر ما درباره‌ی علائم احساسی افسردگی می‌دانیم، اما بیشتر افراد افسرده با درد‌های مزمن و دیگر علائم فیزیکی هم رو‌به‌رو هستند.

همه علائم آن در سر شما نیست، بلکه می‌تواند تغییرات واقعی و وسیعی را بدن شما به‌وجود آورد. برای مثال می‌تواند هضم شما را کند‌تر نماید، در نتیجه باعث مشکلات معدی گردد.

از آنجایی که این علائم در بسیاری از بیماری‌ها رخ می‌دهند، فرد افسرده ممکن است هرگز برای آن کمکی دریافت نکند. آن‌ها ممکن است ندانند که مشکلات جسمی آن‌ها می‌تواند ناشی از بیماری‌های روانی‌شان باشد. بسیاری از پزشکان هم گاهی این موضوع را فراموش می‌کنند.

به نظر می‌رسد که افسردگی با عملکرد نا‌مناسب شبکه سلول‌های عصبی یا مسیر‌هایی که به مناطق پردازش اطلاعات حسی در مغز منتهی می‌شوند، مرتبط باشد. بعضی از این شبکه‌‌ها اطلاعات احساس فیزیکی درد را هم پردازش می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که افسردگی می‌تواند احساس دردی متفاوت از دیگران به شما بدهد.

هر نوع درد مزمن ممکن است بدتر شود!

سردرد نسبتا شایع است، اگر در حال حاضر میگرن دارید ممکن است وخیم‌تر شود.
کمر درد
درد عضلانی و درد مفاصل
درد قفسه سینه که می‌تواند نشانه‌ای جدی مشکلات قلب، معده و ریه باشد.
اما افسردگی را هم به این ناراحتی اضافه کنید!

مشکلات گوارشی

شما ممکن است حالت تهوع داشته باشید. علاوه بر این اسهال و یا یبوست دائمی می‌تواند از عوارض آن باشد.

خستگی مفرط

مهم نیست که چقدر می‌خوابید، ممکن است باز هم احساس خستگی یا فرسودگی داشته باشید. خارج شدن از تخت‌خواب ممکن است سخت و یا حتی غیر‌ممکن به نظر برسد.

مشکلات خواب

بیشتر افراد افسرده نمی‌توانند به خوبی دیگران بخوابند. آن‌ها خیلی زود بیدار می‌شوند یا شب‌ها خوابشان نمی‌برد. اما برخی هم بیشتر از حالت نرمال می‌خوابند!

تغییر در اشتها یا وزن

برخی از افسرده‌‌ها اشتها و وزن خود را از دست می‌دهند. برخی دیگر به غذا‌های خاص مثل کربوهیدرات تمایل پیدا می‌کنند و چاق‌تر می‌شوند.

سرگیجه یا سبکی سر

 

درمان

به پزشک خود در مورد هر گونه نشانه‌های جسمی‌تان بگویید و تصور نکنید که خود به خود رفع می‎‌شوند. گاهی درمان افسردگی می‌تواند علائم جسمانی را هم از بین ببرد. دارو‌های افسردگی با تنظیم مواد شیمیایی که شبکه سلول‌های عصبی برای ارتباط استفاده می‌کنند، عمل آن‌ها را موثر‌تر می‌کنند.

برخی دارو‌های ضد افسردگی مانند دولوکستین (Cymbalta)، ونلافلکسین (Effexor) ، و داروهای ضد‌افسردگی قدیمی‌تر تری‌سایکلیک مانند آمی تریپتیلین (Elavil) و یا دزیپرامین (Norpramin) ممکن است در درد‌های مزمن هم کمک‌کننده باشند. اما شما به چیز دیگری هم نیاز دارید، برای مثال، پزشکتان یک داروی ضد اضطراب یا خواب‌آور برای کمک به بی‌خوابی تجویز می‌کند. در نتیجه می‌‌توانید استراحت کنید و خواب بهتری داشته باشید.

از آنجایی که درد و افسردگی می‌تواند گاهی با هم باشند، کاهش درد افسردگی را هم بهبود می‌بخشد. می‌توانید درمان شناختی رفتاری را امتحان کنید که به شما راه‌های بهتر مقابله با درد را نشان می‌دهد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید