انتشار این مقاله


یک هدیه ی “خوب”

چگونه برای اطرافیان خود، بهترین هدیه ها را بگیریم؟

بی شک همه ی انسان ها در طول زندگی خود هدیه های “بد”  از اطرافیان خود دریافت کرده اند. منظور از هدیه ی بد، می تواند کیک میوه ای بد مزه شب تولد و یا کراواتی باشد که شما هیچ وقت آن را نپوشیده اید!

گروهی از محققان دست به انجام مطالعاتی کردند تا دلایل قانع کننده ای را برای اینکه چرا افراد چنین کادوهایی برای یکدیگر می خرند، پیدا کنند. یکی از عمده ترین دلیل ها این است که فرد کادو دهنده و گیرنده از نظر علایق و سلایق کاملا با هم متفاوت اند. فردی که هدیه می خرد، به لحظه ی سورپرایز شدن و خوشحالی فرد مقابل در حین کادو دادن فکر می کند، در حالی که فرد مقابل کاربرد و مفید بودن آن هدیه را مد نظر دارد.

پروفسور Jeff Galak از دانشگاه  Carnegie Mellon در این مورد اظهار دارد:

هدیه ای که فرد می گیرد، اگر چه در آن لحظه او را تحت تاثیر قرار دهد، ارزشش به کاربردی بودن و به قول امروزی، به درد بخور بودن است! به طور مثال، یک جارو شارژی شاید در لحظه ی کادو دادن سورپرایز جالبی نباشد، اما به مدت طولانی برای فرد کاربرد دارد.

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از آداب مهم در زندگی هر فرد اجتماعی است. مورد پسند واقع نشدن هدیه ناشی از همین عدم تناسب انتظارات دو فرد از یک هدیه است. برخی از این آداب عبارتند از:

  • فرد هدیه ای را دریافت کند که هیچوقت آرزو نکرده است! مثلا فردی که Wish List خود را برای شب تولدش نوشته و به دوستانش داده، هدیه ای بگیرد که درآن لیست نباشد. مسلما این هدیه، در برابر سایرین کم ارزش تلقی خواهد شد.
  • فرد هدیه ای دوست دارد که در آن لحظه کاربردی باشد! رزرو میز در یکی از بهترین رستوران های شهر، بلیت سینما یا مسابقه ی اسب سواری از هدیه هایی است که برخی افراد از گرفتنش لذت می برند.
  • فرد خودش هدیه اش را دریافت نکند! گاها بخشیدن پول به یک سازمان خیریه یا خریدن اسباب بازی برای کودکان پرورشگاه با نام خود فرد، می تواند سورپرایز بزرگ و با ارزشی باشد.این نوع هدیه، چندان به علایق خود فرد ارتباطی نداشته و مشکلی در انتخاب نوع کادو ندارد!
  • هدیه های گران قیمت، برای افراد خاصی ارزش خاصی ندارد. چرا که قیمت آن کادو، میزان خوشحالی فرد کادو گیرنده را تضمین نمی کند.

برای انتخاب بهترین هدیه ها، از فرد مورد نظر، نظر خواهی کنید و از او درخواست کنید برای خودش یک “Wish List” تهیه کند و از بین آنها، موردی را برایش بخرید که برای هر کسی می تواند مفید و کاربردی باشد.

ما برای افرادی که دوستشان داریم هدیه می گیریم تا آنها را سورپرایز و خوشحال کنیم، پس لازم است مسئله ی “کاربردی و ارزشمند” بودن  کادو را لحاظ کنیم تا آن هدیه به خودی خود لبخند بر لبان فرد بنشاند!

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید