انتشار این مقاله


۳ منبع اصلی ناهماهنگی در ارتباطات

۵ راهنمایی این مقاله به شما کمک می‌کند تا حالتی پایدار در مکالمه با دیگر افراد داشته باشید.

 ۵ راهنمایی این مقاله به شما کمک می‌کند تا حالتی پایدار در مکالمه با دیگر افراد داشته باشید.

شما چیزی برای گفتن به کسی دارید، اما مطمئن نیستید که چگونه حرف شما را برداشت خواهند کرد. نیت شما خوب است و شما امیدوارید که در آنچه که به اشتراک می‌گذارید، ارزش پیدا کنید. تجارب گذشته به شما می‌گوید که ممکن است مکالمه‌تان آنطوری که می‌خواهید نتیجه‌ی خوبی نداشته باشد.

هنگامی که در مورد یک گفتگویی در آینده فکر می‌کنید، به یاد داشته باشید که اطلاعاتی که به دیگران خواهید داد براساس احساسی که آن‌ها در مورد شما دارند، تفسیر می‌شود، مهم نیست که اطلاعاتتان منطقی یا عقلانی باشد.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه به طور مؤثری ارتباط برقرار کنیم


سه عنصر وجود دارد که نتیجه‌ی مکالمه را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا در نحوه‌ی ارتباط و اتصال شما با سخنان طرف مقابلتان بسیار تاثیرگذار است:

۱.آنچه شما تصور می‌کنید (مفروضات رفتاری)

شما ایده‌ای در مورد آنچه مردم انجام می‌دهند و قبل از هر مکالمه می‌گویند دارید. پس در حال حاضر، شما آن‌ها را مورد قضاوت قرار داده و فکر می‌کنید آنچه را که تصور دارید اتفاق خواهد افتاد. آیا شما تصور می‌کنید که فرد مخاطب در هنگام صحبت موضوع را مهم می‌پندارد و با دقت به آن گوش فرا می‌دهد؟ آیا شما فرض کردید که مخاطب با شما موافق است؟ اگر شما آنچه را که تصور کرده‌اید (به عنوان مثال، احترام، درک، قدردانی، توجه، ایمنی) را دریافت نکنید، مغز شما با نوعی کاستی روبه رو خواهد شد و راه‌هایی برای فرار از آن پیدا می‌کند. میزان آسیب به عزت نفس و قدرت بیانتان که برای محافظت از خود در آینده ملزوم است بستگی به این دارد که چگونه با فرضیاتتان شروع به آغاز گفت و گو می‌کنید.

۲. چه اتفاقی افتاد (انتظارات از نتایج)

شما ممکن است در مورد آنچه که دیگران انجام دادند و فرضیاتشان، قضاوت بکنید. (اگر با تصوراتتان مغایرت داشته باشد) شما واکنش نشان می‌دهید زمانی که همه چیز با توجه به آنچه که شما تصورش را می‌کرده‌اید پیش نرفته یا مطابق گذشته نبوده است. این فرد ممکن است غیرممکن بودن‌ها را اعلام کند و یا شما به سادگی آنچه را که آن‌ها ارائه می‌دهند دوست نداشته باشید.

۳. چه اتفاقی می‌افتد (درک از نتیجه‌ی مطلوب)

هر گفتگوی خوب ممکن است بسته به تفاوت‌های بینایی که طرفین از نتیجه‌ی مورد نظر دارند، منفی باشد؛ یعنی آنچه در پایان باید اتفاق بیفتد. اغلب این دیدگاه‌ها واضح نیستند بنابراین اختلاف نظر در مورد اهداف، اولویت‌ها و اهمیت در نظر گرفتن اختلال در گفتگوها مهم است. اگر نتایج مورد نظر روشن شود، یک دیدگاه تمایلات یا عقاید دیگران را در مورد آنچه که درست است و چه اتفاقی می‌افتد بررسی می‌کند. ناامیدی، احساس خیانت یا تحریک دیدگاه‌های دیگر می‌تواند حرکت رو به جلو را در مکالمه متوقف کند.

۵ نکته برای حفظ مکالمه صحیح مثبت

۱.امتحان مغز شما

  • قبل از وارد شدن به گفتگو، از خودتان بپرسید که فرض می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. سپس از خود بپرسید وقوع چه چیزی می‌تواند شما را در این باره هیجان زده کند.
  • در طول مکالمه، بدن خود را از حالت احساسی در لحظه احساس کنید. اگر احساس خشم یا ترس در بدن شما (بررسی بالای معده، قفسه سینه و گلویتان) وجود داشته باشد، از خودتان بپرسید که چه چیزی می‌خواستید اتفاق بیفتد که نیافتاد. صادق باشید: مهم نیست اگر شما خود را به عنوان یک فرد منطقی و غیر عاطفی ببینید، هنوز انسان هستید؛ نیازهای اجتماعی شما، تجزیه و تحلیل منطقی خود را عوض می‌کند. آیا می‌توانید به آنچه که نیاز دارید برسید؟ آیا می‌توانید کاری را که به دنبال آن در تلاش بوده‌اید انجام دهید؟ آیا می‌توانید در این لحظه توجه مخاطب خود را برانگیزید؟ آیا می‌توانید تشخیص دهید چه چیزی در این لحظه می‌تواند مخاطب را نسبت به شما ناامید و ناکام سازد؟ سوالات شما می‌تواند لحن مکالمه را تغییر دهد.

۲. انتظار غیر منتظره

طوری که انتظار یا فرض می‌کنیم، به ندرت اتفاق می‌افتد. شما در مقابل اتفاقاتی که انتظارش را نداشتید واکنش نشان می‌دهید. از سوی دیگر، اگر شما احساس می‌کنید که همه چیز پیچ ​​و تاب خورده باید از میزان واکنش خود کمی بکاهید.

۳. تمرکز کنید بر چیزی که پیش روی شماست

به زمانی توجه کنید که شما در قضاوت در مورد چیزی که شخص ارائه می‌دهد گیر کرده‌اید. به خودتون مسلط باشید. یک نفس عمیق بکشید و کلمه “کنجکاو” را به خود بگویید. به حس کنجکاویتان اجازه دهید تا به قلب شما نفوذ کند. به آنچه که در گفتگو شاهد آن هستید رغبت نشان دهید؛ بجای اینکه در مورد درست یا غلط بودن قضاوتتان بیاندیشید. با ذهن باز، مراقب و کنجکاو از فرد در مورد انتظاراتی که شما داشتید صحبت کنید. اگر شکافی در انتظارات وجود دارد، آیا می‌توان ادراکات را آشتی داد؟ آیا درست است که تفاوت‌هایی در اولویت‌ها و آنچه که می‌خواهید در پایان کار ببینید با فرد مورد نظر وجود دارد؟ موانع می‌تواند حذف شود؟ آیا منابع و افرادی وجود دارند که بتوانند کمک کنند؟ سعی کنید قضاوت‌های خود را منتشر کنید و بتوانید بر نتایج آینده متمرکز شوید.

۴. نظر خود را از دستورات خود جدا کنید

گاهی اوقات شما باید این قضاوت‌ها را رها کرده و طرف مقابل را مسئول پاسخ بدانید. بار دیگر، شما می‌توانید تفکر خود را دوباره تحریک کنید تا ببینید چه چیز دیگری می‌تواند انجام شود. گاهی اوقات شما نظراتی دارید و احساس می‌کنید که باید به او بگویید چه باید بکند. بگذارید شخص بداند که شما از روی عقیده و تجربه‌ی خود صحبت می‌کنید، به گونه‌ای که شما عمدا نمی‌خواهید آن‌ها را به اشتباه بیاندازید. تنش خود را آزاد کنید. انتقاد خود را رها کنید و سپس سوالاتی در مورد چگونگی اقداماتی که ممکن است بعدا انجام شود، راهکارهای جدیدی که می‌توانند در موقیعت بکار گرفته شوند صحبت کنید.

۵. اطمینان حاصل کنید که قبل از یک گفتگوی مهم گرسنه یا خسته نمی‌شوید

نیازهای فیزیکی شما حس خوبی را از بین می‌برد و شدت واکنش‌های احساسی شما را افزایش می‌دهد. از خود مراقبت کنید، بنابراین کنترل بیشتری بر مکالمه خواهید داشت.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید