انتشار این مقاله


اثر گلوتن بر بیماری سیلیاک و اهمیت واکسینه شدن

مطالعات جديد نشان می‌دهند که بسيارى از افراد مبتلا به بيمارى سيلياک و يا شرايطى که حساسيت به گلوتن غير سيلياک ناميده می‌شود، نسبت به واکسن محتاط اند. يافته‌هاى پزشکان نگران‌کننده است. دکتر Loren Rabinowitz، نويسندۀ ارشد اين مطالعه، می‌گويد: با وجود اين واقعيت، هيچ شواهدى مبنى بر ساخت واکسنى شامل گلوتن وجود ندارد. هنگامى […]

مطالعات جديد نشان می‌دهند که بسيارى از افراد مبتلا به بيمارى سيلياک و يا شرايطى که حساسيت به گلوتن غير سيلياک ناميده می‌شود، نسبت به واکسن محتاط اند. يافته‌هاى پزشکان نگران‌کننده است.

دکتر Loren Rabinowitz، نويسندۀ ارشد اين مطالعه، می‌گويد:

با وجود اين واقعيت، هيچ شواهدى مبنى بر ساخت واکسنى شامل گلوتن وجود ندارد. هنگامى که از شرکت کنندگان اين مطالعه پرسيده شد که “آيا فکر می‌کنيد که واکسن‌ها حاوى گلوتن اند؟” اکثر افراد در پاسخ خود “بله ويا مطمئن نيستم” را گفتند.

به طور طبيعى افراد مبتلا به بيمارى سيلياک نمی‌توانند پروتئين گلوتن را هضم کنند. در افراد داراى اين شرايط، سيستم ايمنى به روده‌ى کوچک حمله می‌کند و منجر به ايجاد مشکلات گوارشى مانند اسهال، نفخ و کاهش وزن می‌شود.

دکتر Rabinowitz می‌گويد:

افراد داراى حساسيت به گلوتن غير سيلياک هنگام مصرف گلوتن دچار شکم درد و يا ساير علائم می‌شوند، اما اين شرايط غير پايدارند. اين شرايط عموماً به افرادى اشاره می‌کند که پس از مصرف گلوتن دچار مشکلات گوارشى می‌شوند ولى بر اساس تست‌هاى آزمايشگاهى مبتلا به بيمارى سيلياک نيستند.

در مطالعات جديد، محققان گرايش و باور افراد مبتلا به بيمارى سيلياک و يا داراى حساسيت به گلوتن را نسبت به خود گلوتن، ساير غذاها و اطلاعات پزشکى، بررسى کردند. محققان بيش از ١٥٠٠ آمريکايى بالغ را مورد بررسى قرار دادند که از اين تعداد حدود ١٣٠٠ نفر طبق تست‌هاى آزمايشگاهى مبتلا به بيمارى سيلياک بودند و بقيه افراد هم نسبت به گلوتن حساسيت داشتند.

Rabinowitz ميگويد:

محققان دريافتند که تفاوت بسيار بزرگى در بين باورها و گرايشات افراد مبتلا به بيمارى سيلياک و افراد داراى حساسيت وجود دارد. برای مثال، در مقایسه با مبتلایان بیماری سیلیاک، افراد دارای حساسیت گلوتنی بیشتر محتمل اند که از خوردن غذاهای اصلاح شدۀ ژنتیکی اجتناب کنند، فقط غذاهای ارگانیک مصرف کنند، فکر نکنند که سازمان غذا و دارو منبع قابل اعتماد اطلاعات اند، به اشتباه معتقد باشند که رژیم غذایی فاقد گلوتن انرژی و تمرکزشان را بهبود میبخشد و به اشتباه معتقد باشند که گلوتن برای همۀ افراد مضر است.

با توجه به مطالعه، اگرچه هردو گروه از حضور گلوتن در واکسن ها نگران‌اند، افراد دارای حساسیت به گلوتن غیر سیلیاک نسبت به مبتلایان بیماری سیلیاک محتمل ترند که به بی خطر بودن واکسن برای مبتلایان بیماری سیلیاک شک داشته باشند و واکسینه نشوند. برای مثال، ۳۱ درصد شرکت کنندگان مطالعه که دارای حساسیت به گلوتن هستند، نسبت به واکسن آنفولانزا کوتاهی می‌کنند.

Rabinowitz افزود:

بعضی از افراد دارای حساسیت به گلوتن براساس باورهای خود و اینکه واکسن ها دارای گلوتن اند، تصمیم گرفتند واکسینه نشوند.

دکتر Benjamin Lebwohl میگوید:

واکسن برای هردو گروه، هم مبتلایان به بیماری سیلیاک و هم افراد دارای حساسیت به گلوتن غیر سیلیاکی، بی خطر و ایمن است. برای بیماران مبتلا به بیماری سیلیاک واکسن از جمله واکسن آنفولانزا خیلی ضروری است و افراد دارای بیماری سیلیاک که به آنفولانزا مبتلا شدند نسبت به افراد بدون بیماری سیلیاک مبتلا به آنفولانزا، بیشتر احتمال دارند که در بیمارستان بستری شوند و این نظر که نمیخواهند واکسینه شوند واقعا نگران کننده است.

Rabinowitz افزود:

یافته های جدید نشان می‌دهند که برای پزشکان بسیار ارزشمند است که هنگام ملاقات بیماران چند دقیقۀ خود را صرف توضیح اهمیت و ایمنی واکسن کنند و نگرانی های آنها را برطرف کنند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید