انتشار این مقاله


واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر مرگ را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد!

تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن‌های آنفولانزا می‌تواند حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را در افراد مبتلا به فشار خون بالا مهار کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های آنفولانزا می‌تواند حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را در افراد مبتلا به فشار خون بالا مهار کند.

آنفولانزا یک بیماری رایج است؛ ولی میزان این بیماری در ایالات متحده قابل توجه است.

 بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آنفولانزا سالانه باعث حداکثر ۹۶۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان و حداکثر ۷۹ هزار مورد مرگ و میر می‌شود.

در مورد افراد مبتلا به فشار خون بالا که در معرض بیماری‌های قبی-عروقی قرار دارند، آنفولانزا می‌توند سیستم ایمنی را تحت فشار قرار دهد و خطر حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد.

متخصصان معتقدند که بهترین و تنها راه محافظت در برابر آنفولانزا، این است که واکسن آن را هر سال به زودی دریافت کنیم. حدود ۲ هفته پس از واکسیناسیون در برابر آنفولانزا، تشکیل آنتی‌بادی آغاز می‌شود. این فرآیند به دلیل وجود ویروس درون واکسن، باعث محافظت در برابر عفونت می‌شود.

امروزه تیمی از محققان به سرپرستی Daniel Modin، دانشیار پژوهشی دانشگاه کوپنهاگن در دانمارک، با خود اندیشیدند آیا پایان دادن به عفونت آنفولانزا از طریق واکسن می‌تواند باعث محافظت در برابر مشکلات قلبی-عروقی شود؟

Modin و همکاران، یافته‌های خود را در همایشEuropean Society of Cardiology (ESC) Congress 2019 together with the World Congress of Cardiology ارائه دادند؛ این همایش، امسال در پاریس، فرانسه برگزار شد.

 کاهش ۱۸ درصدی خطر مرگ و میر ناشی از هر علتی!

تیم پژوهشی داده‌های ۶۰۸.۴۵۲ نفر بین سنین ۱۸ تا ۱۰۰ سال را که مبتلا به فشار خون بالا بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. دانشمندان، شرکت‌کنندگان را در طی ۹ فصل آنفولانزا، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ دنبال کردند؛ در طی این مدت، افرادی که واکسن آنفولانزا دریافت کردند با افرادی که واکسینه نبودند، مقایسه شدند.

در طول دوره‌ی پیگیری، Modin و تیم پژوهشی هر گونه مرگی را از جمله مرگ در اثر بیماری قلبی-عروقی، حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی، مورد بررسی قرار دادند.

هم‌چنین محققان ارتباط بین دریافت واکسن آنفولانزا قبل از فصل آنفولانزا و خطر مرگ در طی فصل آنفولانزا را مورد بررسی قرار دادند. محققان سایر عوامل دخیل از جمله سن، ابتلا به سایر بیماری‌ها، مصرف داروها و وضعیت اجتماعی-اقتصادی را لحاظ کردند.

این مطالعه نشان‌دهنده‌ی ارتباطی بین واکسیناسیون در فصل آنفولانزا و کاهش ۱۸ درصدی خطر مرگ ناشی از هر گونه علت، کاهش ۱۶ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی و کاهش ۱۰ درصدی خطر مرگ ناشی از حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی بود.

نویسنده‌ی نخست مطالعه می‌گوید:

ما نشان دادیم که واکسیناسیون آنفولانزا می‌تواند باعث بهبود پیامدهای قلبی-عروقی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا شود.

او ادامه می‌دهد:

در طی ۹ فصل آنفولانزا که ما مورد مطالعه قرار دادیم، پوشش واکسن بین ۲۶ تا ۳۶ درصد بود؛ این یعنی بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، واکسینه نشده بودند. اگر فشار خون بالا دارید، بهتر است در مورد این واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید.

با توجه به این نتایج، اعتقاد من این است که همه‌ی بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید واکسیناسیون آنفلولانزا را به صورت سالانه دریافت کنند.

Daniel Modin

او اضافه می‌کند:

واکسیناسیون ایمن، ارزان و به راحتی در دسترس است؛ هم‌چنین باعث کاهش عفونت آنفولانزا می‌شود. علاوه بر این، مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که واکسیناسیون می‌تواند از حملات کشنده‌ی قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از علل دیگر نیز محافظت کند.

هم‌چنین محققان ارتباط معمول بین آنفولانزا و بیماری‌های قلبی-عروقی را شرح می‌دهند؛ بدین ترتیب که می‌گویند واکنش ایمنی بدن و التهاب ناشی از آنفولانزا، ممکن است سلامت قلبی-عروقی فرد را به خطر بیندازد.

Modin می‌گوید:

حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی به علت پارگی پلاک‌های آترواسکلروزی در شریان‌هایی است که به قلب یا مغز منتهی می‌شوند. پس از پارگی پلاک، لخته‌ی خونی تشکیل و جریان خون قطع می‌شود.

تصور می‌شود که مقادیر بالای التهاب حاد ناشی از عفونت آنفولانزا، باعث کاهش پایداری پلاک‌ها شده و احتمال پارگی آن‌ها را بیشتر می‌‌کند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید