انتشار این مقاله


رژیم غذایی کم سدیم شاید فشار خون را کاهش ندهد

لین مور، استادیار دانشکده پزشکی بوستون، تحقیق جدیدی را در جلسات علمی تغذیه و نشست سالانه زیست شناسی تجربی آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد. مور می‌گوید: ما هیچ مدرکی برای اثبات اینکه رژیم غذایی کم سدیم، در طولانی مدت بر فشار خون تاثیر می‌گذارد پیدا نکردیم. ما همچنین در یافتیم که توصیه‌های فعلی ما […]

لین مور، استادیار دانشکده پزشکی بوستون، تحقیق جدیدی را در جلسات علمی تغذیه و نشست سالانه زیست شناسی تجربی آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد.

مور می‌گوید:

ما هیچ مدرکی برای اثبات اینکه رژیم غذایی کم سدیم، در طولانی مدت بر فشار خون تاثیر می‌گذارد پیدا نکردیم. ما همچنین در یافتیم که توصیه‌های فعلی ما درباره مصرف سدیم، گمراه کننده است.

دستورالعمل رژیم غذایی آمریکایی‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ توصیه می‌کند مصرف سدیم روزانه را به ۲۳۰۰ میلی گرم محدود کنند. این توصیه طبق نتایج مطالعه فرامینگام که ۲۶۳۲ نفر در سنین ۳۰ تا ۶۴ را شامل می‌شد، تنظیم شده‌است. شرکت کنندگان در شروع این مطالعه فشار خون طبیعی داشتند اما پس از ۱۶ سال افرادی که روزانه کم‌تر از ۲۵۰۰ میلی گرم سدیم دریافت کرده‌اند، فشار خونی بالاتر از افرادی داشتند که مقادیر بیشتری سدیم دریافت کرده اند.

مطالعات بزرگ دیگری که در چندسال گذشته منتشر شده‌اند، نشان دهنده رابطه L شکلی بین مصرف سدیم و خطر بیماری‌های قلب و عروق بودند، به عبارت دیگر افرادی با رژیم غذایی کم سدیم (مقداری که در آمریکا توصیه می‌شود.) و افرادی با مصرف بالای سدیم (بالاتر از مصرف معمول در آمریکا) در معرض بیشترین خطر برای بیماری‌های قلبی بودند پس در افرادی با مصرف متعادل سدیم، کمترین میزان خطر وجود دارد.

مور می‌گوید:

نتیجه مطالعه ما ازنتایج مطالعات عنوان شده که می‌گویند مصرف کم سدیم فشار خون را افزایش می‌دهد، حمایت می‌کند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که  افرادی که پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتری دریافت می‌کنند، فشار خون کم‌تری خواهند داشت و کمترن میزان فشار خون مربوط به فردی‌است که روزانه ترکیبی شامل ۳۷۱۷میلی گرم سدیم و۳۲۱۱ میلی گرم پتاسیم، دریافت می‌کند.

این مطالعه و نیز دیگر مطالعات بیانگر نقش مهم مصرف کافی پتاسیم، بر فشار خون و بیماری‌های قلبی است.

مور در این باره می‌گوید:

من امیدوارم این مطالعه، باعث افزایش تمرکز بیشتر رژیم غذایی آمریکایی‌ها بر مصرف غذاهای غنی از پتاسیم کلسیم و منیزیم شود.

مور به این نکته تیز اشاره می‌کند که بعضی افراد به نمک زیاد حساس هستند و باید نمک کمی مصرف کنند، پس تحقیقات بیشتری برای توسعه‌ی روش‌های ساده تشخیص حساسیت به نمک لازم است تا دستوالعمل مناسب برای مصرف نمک در این گروه‌های حساس مشخص شود.

 

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید