انتشار این مقاله


یک پیاده روی کوتاه به جای نشستن، تنها به میزان ۱۰ دقیقه در روز سبب ایجاد تغییر می شود

طبق مطالعاتی که دانشگاه اوبرو انجام داده است و اخیرا در پلاس وان منتشر شده است، مدت زمانی که به طور ثابت یک جا می­نشینید اهمیتی ندارد. در عوض این میزان فعالیت های فیزیکی است که احتمال پیشرفت بیماری های قلبی و عروقی را در خانم های پیر کاهش می­دهد. فازی کادی پروفسور دانشگاه اوبرو […]

طبق مطالعاتی که دانشگاه اوبرو انجام داده است و اخیرا در پلاس وان منتشر شده است، مدت زمانی که به طور ثابت یک جا می­نشینید اهمیتی ندارد. در عوض این میزان فعالیت های فیزیکی است که احتمال پیشرفت بیماری های قلبی و عروقی را در خانم های پیر کاهش می­دهد.

فازی کادی پروفسور دانشگاه اوبرو می گوید: “ما خانم های بالای ۶۵ سال که ازجمعیت های دارای کمترین میزان فعالیت بودند را مورد مطالعه قرار داده­ایم. درحالی که از ریسک بالای بیماری های قلبی و عروقی برخوردار بودند.”

یک زندگی بدون تحرک و همواره در حالت نشسته، با ریسک­هایی مانند دیابت و عوارض قلبی و عروقی رابطه­ی مستقیم دارد. اما مطالعات اوبرو نشان می­دهند که این میزان فعالیت­های فیزیکی است که برای سلامت افراد حیاتی است.

آندریس نیلسون محقق دانشگاه اوبرو می گوید: “تحقیقات میزان اهمیت تشویق افراد برای فعالیت فیزیکی بیشتر را به وضوح نشان می­دهند. ما نمی­گوییم در روزمره همواره درحال تحرک باشید، اما یک پیاده­روی کوتاه یا هر فعالیت هوازی دیگری را نیاز دارید”.

در تحقیقات اوبرو ۱۲۰ خانم شرکت کردند. آنها به مدت یک هفته آزمایشات پزشکی مرتبط با دوره را طی کردند، و میزان فعالیت فیزیکی آنها توسط شتاب­سنج اندازه­گیری شد.

نتایج می­توانند برای گروه های دیگر نیز به کار گرفته شوند، چرا که با تحقیقات قبلی مشابه خود بر­پایه یک میلیون زن و مرد بزرگسال در یک امتداد هستند. که این نشان می­دهد فعالیت و تحرکات فیزیکی بیش از سکون و کم­تحرکی در احتمال مرگ تاثیر می­گذارند.

مطالعه­ی ما نیز به همین مسیر اشاره دارد که تاثیرات منفی شیوه­ی زندگی نشسته بر روی سلامت با مقداری تحرک کاهش می­یابد.

این بدان معنی است که اگر فردی آهسته درحال دویدن است و فردی دیگر فعالیت­هایی که شدت کمتری دارند انجام می­دهد، نفر اول ریسک کمتری برای بیماری­های قلبی و عروقی نسبت به نفر دوم متحمل می­شود – بدون درنظر گرفتن میزان فعالیت نشسته­ی آنها.

نتیجه­گیری آندرس نیلسون این­گونه است: “این که هر چند وقت یک بار از جایمان بلند شویم خوب است، اما ورزش برای سلامتی ما بهتر است.”

ساناز نوری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید