انتشار این مقاله


چگونه خواب راحت خود را افرایش دهیم؟

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات اخیر پژوهشگران، یک نفر از هر سه میان‌سال آمریکایی خواب راحت را به‌سختی تجربه می‌کنند. اگر خسته هستید، قادر نخواهید بود عملکرد و تمرکزی را که در اهداف روزانه‌ی خود انتظارش را دارید، داشته باشید. پس چه کار باید انجام دهید تا راحت‌تر استراحت کنید؟ همه‌ی ما باید […]

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات اخیر پژوهشگران، یک نفر از هر سه میان‌سال آمریکایی خواب راحت را به‌سختی تجربه می‌کنند.

اگر خسته هستید، قادر نخواهید بود عملکرد و تمرکزی را که در اهداف روزانه‌ی خود انتظارش را دارید، داشته باشید. پس چه کار باید انجام دهید تا راحت‌تر استراحت کنید؟ همه‌ی ما باید در طول شب ۷.۵ ساعت خواب کافی داشته باشیم. چند راه‌حل برای برای داشتن یک خواب کافی در طول شب:

۱. زمان را به پشت‌سر بررسی کنید!

خواب فرایندی ایستا نیست بلکه در چرخه‌های تقریباً ۹۰ دقیقه‌ای اتفاق می‌افتد. دانستن این مسئله به شما کمک می‌کند تا به طور اساسی برای خوابتان برنامه داشته و خوابی عمیق و موثر را در طول این فواصل کوتاه ۹۰ دقیقه‌ای تجربه کنید. برای این کار می‌توانید از زمان مناسب بیدار شدنتان در صبح به سمت عقب این دوره‌ها را بشمارید.

۲. تلاش کنید به طور طبیعی از خواب بیدار شوید!

ممکن نیست قادر باشید این کار را فوراً انجام دهید اما اگر قبل از پایان زنگ هشدار از خواب بیدار شوید نسبت به زمانی که پس از چند دقیقه از شنیدن صدای زنگ بیدار می‌شوید، کار روزانه‌ی خود را آسوده‌تر شروع خواهید کرد پس بهتر است درست پس از هوشیاری و بیداری از رختخوابتان برخیزید.

۳. در برابر خواب نیم‌روز جنگ نکنید!

حالت خواب‌آلودگی که حدود‌های ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر احساس می‌کنیم و معمولا هم سعیمان بر آن است که با مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا شکر از آن دوری کنیم؛ در حقیقت در طول ۲۴ ساعت شبانه روز جزو چرخه‌های طبیعی خواب است و باید آن را بپذیریم و این چرت‌های بعد از ظهری را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانیم. یک چرت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه‌ای به بدن و مغزتان کمک می‌کند تا انرژی خود را بازیابد در صورتی که یک چرت ۴۵ دقیقه‌ای بزنید، خود را در خواب عمیق فروبرده‌اید اما چرت های کوتاه‌تر باعث می‌شوند در مراحل سبک‌تر خواب قرار بگیرید و راحت‌تر بیدار شده و کار روزانه‌ی خود را انجام دهید.

۴. به خود قول دهید شب‌کاری زیادی نداشته باشید!

بدون داشتن خواب کافی هیچ‌وقت پربازده نخواهید بود‌، چون در حقیقت استراحت باعث بیرون آمدن از آشفتگی‌ها و درهم‌برهمی ذهن و هم‌چنین سبب قوی‌تر شدن حافظه می‌شود. مغز ما هنگام خواب به خوبی مسائل را حل می‌کند و در صورت استراحت کامل توانایی ما برای حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌ها بهتر می‌شود.

۵. بقیه را هم تشویق کنید و سرمشق باشید!

اگر می‌خواهید فرهنگ مکان کارتان طوری باشد که به خواب کافی اهمیت داده شود، باید از بالا شروع کنید؛ شروع آن می‌تواند چیزی به سادگی درخواست از استخدامی‌هایتان برای داشتن خواب کافی و یا ترغیب اطرافیان به داشتن استراحت و خواب کافی قبل از انجام کاری بزرگ باشد.

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید