انتشار این مقاله


ژن‌درمانی روشی برای خاموش کردن علایم آسم!

دانشمندان از ژن درمانی برای خاموش کردن پاسخ ایمنی که موجب آسم می‌شود استفاده کردند، و امیدوارند که این تکنیک می‌تواند برای سایر آلرژی های طاقت‌فرسا مانند آلرژی به بادام زمینی،نیش زنبور و حلزون صدف‌دار، مورد استفاده قرار گرفته و آن ها را در طول زندگی تحت کنترل قرار دهد. این تحقیق که در آزمایش […]

دانشمندان از ژن درمانی برای خاموش کردن پاسخ ایمنی که موجب آسم می‌شود استفاده کردند، و امیدوارند که این تکنیک می‌تواند برای سایر آلرژی های طاقت‌فرسا مانند آلرژی به بادام زمینی،نیش زنبور و حلزون صدف‌دار، مورد استفاده قرار گرفته و آن ها را در طول زندگی تحت کنترل قرار دهد.

این تحقیق که در آزمایش روی حیوانات بسیار موفق بوده، با پاک کردن حافظه سلول هایی که مسئول پاسخ آلرژی هستند، عمل می‌کند. و اگر این روش در انسان ها نیز تکرار شود، می‌تواند یک درمان کلی برای بیماران آلرژي باشد.

محقق ارشد، ری استپتو، از دانشگاه Queensland استرالیا می‌گوید:

چالش ما در آسم و آلرژي این است که سلول های ایمنی که با نام T-Cell شناخته می‌شوند،نوعی حافظه ایمنی دارند که موجب می‌شود نسبت به درمان ها بسیار مقاوم باشند.

هم اکنون ما قادر هستیم در حیوانات حافظه این T-Cell ها را توسط ژن درمانی پاک کنیم و حساسیت سیستم ایمنی را از بین ببریم تا نسبت به پروتئین های آلرژن مقاوم شود.

آلرژی حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی به موادی است که به طور عادی بی‌خطر هستند. زمانیکه اشخاص در مقابل محرک آلرژی خود قرار می‌گیرند، ممکن است دچار خارش چشم،آبریزش بینی و در شدید‌ترین حالت مرگ، شوند.

آسم رایج‌ترین پاسخ آلرژی مجای هوایی است که ۲/۵ میلیون استرالیایی و صد ها میلیون انسان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.تقریبا ۸۰درصد اشخاص دچار آسمدر استرالیا مستعد تب یونجه (پاسخ آلرژیک به گرده گیاه چاودار) هستند.

ری استپتو می‌گوید:

زمانیکه شخصی آلرژی دارد یا آسم او شدت می‌گیرد،علایمی که او تجربه می‌کند ناشی از پاسخ سیستم ایمنی به پروتئین های آلرژن است.

تحقیقات قبلی به نانوذرات «Trojan horses» برای قاچاق آلرژن هایی که از سیستم ایمنی گذر می‌کنند، توجه داشت و در رویکرد های جدید ایمنی درمانی، هم اکنون موثر‌ترین درمان برای بیماران آلرژي دوری از محرک های آلرژی زاست.

برای کشف راهی بهتر،استپتو و تیم او مغز استخوان موش هایی را که به صورت ژنتیکی شده بودند تا نسبت به آلرژی تب یونجه مقاوم باشند، استخراج کرده و آن را به مغز استخوان موش های اصلاح نشده پیوند زدند.

استپتو می‌گوید:

ما سلول های بنیادی خون را برداشته، ژن های تنظیم کننده پروتئین آلرژن را به ان ها وارد کرده و آن ها را وارد گیرنده کردیم.

آن سلول های مهندسی شده اکنون سلول های خونی را تولید می‌کنند که برنامه‌ریزی شده اند تا پروتئینی را بیان کرده و سلول های ایمنی خاص را هدف قرار دهند که پاسخ ایمنی آلرژی را خاموش می‌کند.

اگرچه این تحقیقات فقط روی آسم بود محققین امیدوارند که رویکردی مشابه می‌تواند برای محافظت در مقابل سایر حساسیت های رایج مانند غذا ها و غیره، مورد استفاده قرار گیرد.

استپتو گفت:

تحقیقات ما روی آلرزن‌های آزمایش آسم بود، اما این تحقیقات می‌‌تواند برای درمان سایر حساسیت‌های شدید مانند بادام‌زمینی، نیش زنبور و حلزون صدف‌دار و مشابه آن اعمال شود.

اما قبل از اینکه امیدوار شویم،تحقیقات باید در آزمایشات انسانی نیز همتا سازی شوند، آزمایشاتی که مسائل در آن کمی پیچیده‌تر است!

استپتو به sciensealert گفت:

متاسفانه در دنیای واقعی تنها یک پروتسین آلرزن موجب حساسیت نمی‌شود. ممکن است چندین پروتئین وجو داشته باشد که شما نسبت به آن حساسیت داشته باشید و باید هریک از پروتئین ها را هدف‌گذاری کنید.

هم اکنون ما درحال انجام آزمایشاتی هستیم تا بفهمیم آیا می‌توان چندین پاسخ را هم‌زمان خاموش کرد یا نه!

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید