انتشار این مقاله


آیا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است؟

دانشمندان هنوز در این مورد به اتفاق نظر نرسیده‌اند. چه زمانی وقت مناسبی برای خوردن صبحانه است؟ اکثر افراد از دوران کودکی صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی می‌دانند. اما دانشمندان در سال‌ها اخیر این تفکر را به چالش کشیده‌اند. ولی با وجود تحقیقات و تلاش‌های بسیار در این زمینه، دانشمندان در ارتباط با بهترین زمان […]

دانشمندان هنوز در این مورد به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

چه زمانی وقت مناسبی برای خوردن صبحانه است؟

اکثر افراد از دوران کودکی صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی می‌دانند. اما دانشمندان در سال‌ها اخیر این تفکر را به چالش کشیده‌اند. ولی با وجود تحقیقات و تلاش‌های بسیار در این زمینه، دانشمندان در ارتباط با بهترین زمان برای خوردن اولین وعده غذایی به یک نتیجه استوار و محکم دست نیافته‌اند.

اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم؛ بستگی به سن و عادات روزانه افراد دارد.

برای کودکان، به خصوص افراد زیر ۱۸ سال، خوردن یک وعده غذایی در اولین ساعات روز، تاثیر مثبتی بر کارایی شناختی افراد به خصوص در ارتباط با رفتارهای وظیفه‌گرا در مدرسه دارد. ولی برای بزرگسالان زمان دقیق خوردن اولین وعده غذایی در واقع مرتبط با فعالیت شخصی آنها ست. اما گاهی فعالیت شخصی افراد انعکاسی از عادات روزانه آنها ست.

افرادی نیز هستند که بعد از بیدار شدن از خواب اصلا احساس گرسنگی نمی‌کنند؛ حتی با خوردن مقدار کمی غذا احساس ناراحتی در شکم خود خواهند کرد. این افراد غالبا کسانی هستند که شب‎ها دیر وقت غذا می‌خورند و یا صبحگاه فعالیت زیادی ندارند.

با وجود رژیم روزانه سه وعده غذایی که در زندگی مدرن امروز ریشه دوانده است؛ بدن انسان نیاز به چنین برنامه سفت و سختی ندارد!

اگر شب قبل شما یک وعده غذایی بزرگ خورده باشید صبح بعد تنها به دلیل آنکه اکنون زمان، زمان خوردن صبحانه است گرسنه نخواهید شد. افرادی که صبح، بعد از بیدار شدن از خواب، احساس گرسنگی شدید می‌کنند کسانی هستند که شب گذشته غذای سبکی میل کرده‌اند و یا وعده غذایی بزرگی را در ساعات اولیه روز مصرف کرده‌ باشند.

اما اینکه برخی افراد عادات غذایی بهتری نسبت به دیگران دارند هنوز قابل بحث است.  هنوز تحقیق قطعی و مستدلی که نشان دهد خوردن صبحانه تاثیر مثبتی بر کاهش وزن و یا حفظ وزن دارد و یا تاثیر خوردن صبحانه در اوقات اولیه روز بر مزایای شناختی جوانان را نشان دهد؛ انجام نشده است. هر چند اگر مبتلا به دیابت هستید و یا بیماری مزمنی دارید، نباید وعده صبحانه را از دست بدهید و همچنین اگر صبح قبل از هر کاری ورزش می‌کنید بهتر است برای کسب آب و کالری از دست رفته صبحانه بخورید.

 اما توصیه ما برای افراد سالم؟

تنها زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید.

خوردن به هنگام احساس گرسنگی ضامن آن خواهد بود که در اوقات دیگر روز پرخوری نکنید. اما در ارتباط با نوع غذا؛ صبحانه الزاما نباید غذای مرسوم شهر و کشور شما باشد. در بسیاری از فرهنگ‌های قاره آسیا غذای مشخصی برای صبحانه وجود ندارد و افراد بدون توجه به نوع وعده غذایی از مواد مختلفی استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید پیتزای مانده از شب قبل را بخورید مختارید!

اما حتما باید به منظور داشتن یک رژیم متعادل آنچه میخورید را هربار تغییر دهید.

با وجود بحث در ارتباط با اهمیت صبحانه، مهم است که در اسرع وقت، بعد از بیدار شدن از خواب، آب بنوشید.

اگر گرسنه هستید؛ غذا بخورید.

ولی اگر گرسنه نیستید؛ یک لیوان آب بنوشید.


مقاله مرتبط:نوشیدن آب با معده خالی؛ با ۸ اثر مثبت آن آشنا شوید!


اینکه صبحانه را همان اول وقت میل کنید و یا تا زمان نهار صبر کنید بستگی به خودتان دارد اما بهتر است در این فاصله یک میان‌ وعده خوب و مناسب داشته باید.

این مقاله بر اساس نظرات Leslie Bonci، متخصص تغذیه و ورزش تنظیم و تدوین شده است.


چکیده آنچه خواندید:

  • اینکه چه زمانی را به خوردن صبحانه اختصاص دهید بستگی به عادات روزانه خودتان دارد اما توصیه میشود تا زمان نهار از یک میان وعده مناسب استفاده کنید.

  • این افراد حتما باید صبحانه مصرف بکنند:

  1. افراد مبتلا به دیابت

  2. مبتلایان به بیماری‌های مزمن

  3. کسانی که صبح فعالیت بدنی دارند

  • نوشیدن آب در ساعات اولیه روز برای بدن شما بسیار مفید خواهد بود!

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید