انتشار این مقاله


بدون اشعه‌های مضر خورشید، برنزه شوید!

دانشمندان داروی جدیدی ساخته‌اند که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون قرارگیری در معرض خورشید، برنزه شوید.

دانشمندان داروی جدیدی ساخته‌اند که به شما این امکان را می‌دهد بدون قرارگیری در معرض خورشید، برنزه شوید. شاید شما فکر کنید که چرا دانشمند به جای یافتن دارویی جدید برای سرطان، وقت خود را برای چنین چیزی تلف می‌کنند. ولی بهتر است بدانید که در ایالات متحده در هر ساعت، یک نفر به علت ملانوما می‌میرد و ۸۶ درصد از ملانوماها از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید حاصل می‎شود. با این حال مردم هنوز هم از کرم‌های ضدآفتاب اجتناب می‌کنند و تمایل دارند به مدت طولانی تحت تابش اشعه خورشید قرار بگیرند تا برنزه شوند.


مقاله‌ی مرتبط: هر آنچه باید راجع به آفتاب سوختگی بدانید!


محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در ایالات متحده آمریکا داروی جدیدی ساخته‌اند که باعث می‌شود با تحریک تولید ملانین، محافظ طبیعی پوست در برابر اشعه UV، به طور طبیعی برنزه شوید.
اسپری‌ها و مواد برنزه‌کننده‌ی مصنوعی شاید خیلی بهتر به نظر برسند و از طرفی استفاده از آن‌ها گزینه امن‌تری است، اما آن‌ها هیچ حفاظت واقعی در برابر خورشید ندارند. در حالی که ارزیابی این مطالعه نشان داد که ملانین تولید شده توسط این دارو، از بدن در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.
طبق ژورنال Cell Reports این گروه امیدوار است به کاهش اثرات منفی اشعه UV، از لکه‌های کبد و پیری زودرس گرفته تا سرطان پوست، دست یابد. دکتر دیوید فیشر به BBC گفته است:

هدف واقعی ما یک استراتژی جدید برای محافظت پوست از اشعه UV و سرطان است. پوست‌های تیره با خطر پایین‌تر انواع سرطان پوست در ار ارتباط هستند.

تحت اشعه UV، پوست به طور طبیعی با شروع یک‌سری واکنش‌های شیمیایی منجر به تولید ملانین می‌شود و از خود در برابر آسیب محافظت می‌کند. این رنگدانه، رنگ پوست، مو و چشم را تیره می کند. به همین دلیل افرادی که در آب و هوای آفتابی زندگی می کنند، اغلب پوست و موی تیره‌تر دارند. داروی جدید هنگامی که بر روی پوست مالیده می‌شود، باعث تحریک روند تولید ملانین می‌گردد. تاکنون، این دارو تنها بر روی موش و نمونه‌های پوست تست شده، هر چند نتایج نشان می‌دهد حتی می‌توان در یک فرد دارای موی قرمز که به خاطر جهش ژنتیکی پوستی رنگ پریده و فاقد قدرت ساخت ملانین دارند، نتایج مطلوبی را به دست آورد.


مقاله‌ی مرتبط: موی قرمز چه تأثیری در القای سرطان پوست دارد؟


به طور متوسط، خطر ابتلای فرد به ملانوما با بیش از ۵ بار آفتاب سوختگی، ۲ برابر می‌شود. از بین ۵ آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست دچار می‌گردد. هر سال در ایالات متحده، تشخیص موارد جدیدتری از سرطان پوست نسبت به سرطان‌های سینه، پروستات، ریه و روده بزرگ گزارش می‌شود.
محققان درنهایت می‌خواهند با ترکیب داروی خود با کرم‌های ضدآفتاب، حداکثر حفاظت را در برابر خورشید ایجاد کنند. تا آن زمان، استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب با SPF15 یا بالاتر خطر ابتلا به ملانوم را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. پس همانطور که باز لورمان معروف گفته است:

کرم ضد آفتاب بپوشید!

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید