انتشار این مقاله


روشی جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان مری

امروزه روشی جدید برای تشخیص سرطان مری در مراحل اولیه به وجود آمده که نسبت به روش‌های دیگر ارزان‌تر و ساده‌تر است.در ادامه به توضیح این روش جدید میپردازیم.

طی مطالعات انجام شده در دانشگاه کمبریج، محققان روشی جدید و ارزان برای تشخیص زودهنگام سرطان مری ابداع کردند. نام این روش ‘Cytospong’ یا ‘pill on a string’ بوده که به پزشک کمک می‌کند تا سرطان را در مراحل اول شناسایی کرده و درمان به موقع انجام گیرد.

یکی از انواع مهم سرطان مری، سرطان Barrett’s که به BE معروف است. شناسایی به موقع سلول‌های مربوط به این نوع از سرطان بسیار مهم بوده و به وسیله‌ی این روش از پیشرفت آن جلوگیری می‌شود. اندوسکوپی و بایپسی از روش‌های رایج ولی گران قیمت برای تشخیص سرطان محسوب شده و شرایطی را فراهم می‌کند که بیمار در آن زجر کشیده و ریسک بسیاری را می‌پذیرد.

در این روش جدید از یک کپسولی حاوی توده‌ی اسفنجی که در داخل ماده‌ی ژلاتینی محلول بوده، استفاده می‌کنند. این کپسول توسط پزشک از طریق دهان وارد بدن بیمار شده و با توجه به قابلیت خود می‌تواند سلول‌های بیمار را شناسایی کرده و از آن‌ها نمونه برداری کرده و تحویل پزشک برای آزمایش‌های آتی دهد. این کپسول در مقایسه با سایر روش‌های آزمایشگاهی و شیمیایی، دارای حساسیت قابل قبولی در تشخیص سلول‌های آلوده به سرطان دارد.

چگونگی کارکرد این کپسول

فرد بیمار این کپسول را مانند تمامی دیگر قرص‌ها وارد دهان خود کرده و همراه آب قورت می‌دهد. لایه‌ی ژلاتینی این کپسول در آنی که به معده رسید هضم شده و از بین می‌رود بنابراین ماده‌ی اسفنجی داخل آن فرصت بزرگتر شدن میابد. این کپسول به یک ماده‌ی نخ مانند که در خارج دهان در دست پزشک قرار دارد وصل بوده که بعد از ۵ دقیقه بدین وسیله توسط پزشک ماده‌ی اسفنجی باز شده بیرون کشیده می‌شود. این ماده‌ی اسفنجی در طول مسیر مری که بیرون کشیده می‌شود نمونه‌هایی از سلول‌های مشکوک به آلودگی را نیز با خود به بیرون می‌آورد. بعد از بدست آوردن نمونه‌ها آن‌ها را توسط روش‌های ایمونوهیستوشیمیایی و مارکر‌های سرطانی (که در این مورد، Trefoil factor3) است، مورد آزمایش قرار میدهند. پروفسور Rebecca Fitzgerald می‌گوید:

این ماده‌ی اسفنجی حاوی نیمی از میلیون‌ها سلول موجود در مری بوده که نسبت به روش اندوسکوپی تعداد نمونه‌های به‌دست آمده بیشتر است.

پزشکان این روش جدید را روی بیش از ۱۰۰۰ نفر انجام داده‌اند و ۹۴٪ از آن‌ها بدون به وجود آمدن عوارضی این آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. محققان میگویند کسانی که روش اندوسکوپی را نمیتوانند تحمل کنند، این روش جدید بهترین راه حل برای آن‌ها می‌باشد. دکتر Julie Sharp می‌گوید:

خیلی خوب است که امروزه روشی ارزان قیمت و ساده می‌تواند جای روش پرهزینه‌ مانند اندوسکوپی را بگیرد.

پزشکان معتقدند که این کپسول در طول سه سال آینده وارد بازار آمریکا شده و به صورت تدریجی به سایر کشور‌ها نیز توزیع خواهند شد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید