انتشار این مقاله


چاقی؛ این‌بار افزایش سه برابر ریسک ابتلا به سرطان‌های گوارشی

پژوهش‌های جدید ارتباط دیگری بین افزایش وزن و سرطان یافته‌اند. این پژوهش‌ها نشان می‌دهند افزایش وزن تدریجی وزن، از بیست سالگی تا رسیدن به چاقی، خطر ابتلا به سرطان‌ مری و معده را افزایش می‌دهد. این تحقیقات با سرپرستی دکتر جسیکا پتریک (Jessica Petrick) از سازمان بین‌المللی سرطان در بتسدا انجام شده و در British […]

پژوهش‌های جدید ارتباط دیگری بین افزایش وزن و سرطان یافته‌اند. این پژوهش‌ها نشان می‌دهند افزایش وزن تدریجی وزن، از بیست سالگی تا رسیدن به چاقی، خطر ابتلا به سرطان‌ مری و معده را افزایش می‌دهد.

این تحقیقات با سرپرستی دکتر جسیکا پتریک (Jessica Petrick) از سازمان بین‌المللی سرطان در بتسدا انجام شده و در British Journal of Cancer منتشر شده‌اند.

دکتر پتریک و همکارانش اشاره دارند که ارتباط بین افزایش وزن در طول زندگی و ابتلا به سرطان تاکنون ناشناخته بوده است و با توجه به افزایش چشمگیر آمار چاقی، کشف این ارتباط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

افزایش سه‌ برابر ریسک سرطان با افزایش تدریجی وزن در طول زندگی

برای بررسی ارتباط بین افزایش وزن در طول زندگی و ریسک ابتلا به سرطان‌های مری و معده، محققان اطلاعات جمع‌آوری شده از ۴۰۹,۷۹۶ فرد در رده‌ی سنی ۵۰ تا ۷۱ سال را که در دو برنامه‌ی ریز شرکت داشته‌اند، تحت آنالیز قرار دادند:

  • تحقیقات NIH-AARP درخصوص رژیم غذایی و سلامت
  • آزمایش کنترل سرطان‌های پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان

در ابتدای هر تحقیق، شرکت‌کنندگان وزن خود را گزارش کرده و پس از ۳۰سال، این آمار مورد بازبینی قرار می‌گرفت. در طی فالوآپ، ۶۳۳ نفر از آنا به سرطان مری و ۴۱۵ نفر، به سرطان معده مبتلا شده‌اند.

در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی خود را درطول ۳۰ سال حفظ کرده ‌بودند، افرادی که در بیست سالگی دارای اضافه وزن بودند، با احتمال ۶۰ تا ۸۰ درصدی بالاتری به سرطان مری و معده در سنین بالاتر مواجه هستند.

هم‌چنین، شرکت‌کنندگانی که در طی دوره‌ی میان‌سالی ۱۵-۲۰ کیلوگرم اضافه وزن داشته‌اند و تا ۵۰سالگی نیز، چاق محسوب شده‌اند، ریسک ابتلای آن‌ها به سرطان مری و معده سه برابر افراد دارای وزن نرمال است.

افزایش اهمیت حفظ وزن طبیعی در طول دوره‌ی میانسالی

پژوهشگران شماری از مکانیسم‌هایی که سبب ارتباط افزایش وزن با سرطان‌های مذکور می‌شوند را کشف کرده‌اند. برای مثال، دکتر پتریک اشاره دارد که افزایش وزن می‌تواند با افزایش مشکلات رفلکس طولانی مدت و سوزش معده، سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان شود.

سایر مشکلاتی که می‌تواند سبب شود عبارتند از اختلال در سطح هورمون‌های جنسی از قبیل استروژن و تستوسترون، افزایش میزان انسولین و التهاب که همه می‌توانند در ابتلا به سرطان دخیل باشند.

در حال حاضر، به تحقیقات گسترده‌تری برای تائید این اطلاعات وجود دارد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید