انتشار این مقاله


ناباروری در مردان به دنبال شب‌های پر سر‌و‌صدا

در حقیقت ارتباطی بین سر‌و‌صدای محیط خواب یک مرد و شانس باروری او وجود دارد.

شاید عنوان مطلب در نگاه اول، یادآور مطالبی درباره‌ی همبستگی‌های کاذب باشد. اما در حقیقت ارتباطی بین سر‌و‌صدای محیط خواب یک مرد و شانس باروری او وجود دارد. علاوه بر این، نویسندگان مقاله آلودگی محیط زیست معتقدند که این ارتباط واقعی است و موجب افزایش میزان ناباروری مردان می‌شود.
زندگی در یک محیط پر سر‌و‌صدا موجب اختلال در خواب می‌شود، که به نوبه‌ی خود می‌تواند پیامدهایی منفی از بیماری‌های قلبی گرفته تا از دست رفتن تمرکز داشته باشد. قرار گرفتن در شب های پر سر‌و‌صدا برای زنان باردار به زایمان زودرس و سقط خود به خود کمک می‌کند و همین مسئله می‌تواند برای خانم‌هایی که برای اولین بار می‌خواهند باردار شوند، مشکل باشد.

با این حال، ناباروری مردان نسبت به زنان کمتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد و این به تاثیر سر‌و‌صدا بستگی دارد. کیونگ بوک مین از دانشگاه ملی سئول درباره‌ی نمونه ای از بیش از ۲۰۰۰۰۰ مرد در سن ۵۹-۲۰ سالگی در یک مطالعه طولانی مدت در زمینه بهداشت کره سخن گفت. در میان این مردان، ۱.۶ درصد نابارور تشخیص داده شدند. داده‌های خام نشان می‌دهد بین سطح سر و صدا و ناباروری در طی یک دوره ۴ ساله ارتباطی وجود ندارد. با این حال، هنگامی که مین به دنبال سایر عوامل تاثیرگذار مانند سیگار کشیدن، گلوکز خون، سن و میزان آلودگی ذرات بود، افزایش معناداری در ناباروری برای مردانی که شب صدایی بیش از ۵۵ دسی بل (مشابه ترافیک سبک) تجربه می‌کردند، مشاهده کرد.

رابطه‌ای که مین یافته بود، خطی نبود، چراکه افزایش جزئی در سطح زیر آستانه ۵۵ دسی‌بل هیچ تاثیری در تولید یا کیفیت اسپرم نداشت. شاید به این دلیل که مردم به سر و صدا تا سطح خاصی عادت دارند. همچنین ارتباط بین ناباروری و مواجهه با صدای کمی بلندتر (۶۰ دسی‌بل) در طول روز دیده می‌شود، اما این مسئله ممکن است این واقعیت را انعکاس دهد که محله‌هایی که در شب سر و صدای زیادی دارند نیز احتمالا در روز بیشتر پر سر‌و‌صدا هستند.
دكتر جين یانگ مين از دیگر نویسندگان این مطالعه گفته است که ناباروري به علت عوارض نامطلوب بر سلامت و كيفيت زندگي و هزينه‌هاي سنگين در نظام سلامت به عنوان معضل سلامت عمومي در حال افزايش است.

ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض سروصدا بر روی باروری مردان در حیوانات تاثیر می‌گذارد، اما مطالعه ما برای اولین بار نشان‌دهنده‌ی خطر ابتلا به سر و صدای محیطی در ناباروری مردانه در انسان است.

در بسیاری از مطالعات، تعداد اسپرم‌های انسانی در سراسر جهان کاهش یافته‌است. حتی گاهی اوقات این کاهش بسیار شدید است. تحقیقات دیگری این ادعاها را به چالش کشیده است، اما حتی در میان دانشمندان که معتقدند ناباروری مردان افزایش می‌یابد، بحث‌های زیادی در مورد علل وجود دارد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید