انتشار این مقاله


علائم اولیه‌ی بارداری

آیا شما فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید؟ تنها راه مطمئن، انجام تست بارداری است. اما علائم اولیه ای از بارداری وجود دارد که می‌توانند ناشی از این احتمال باشند

آیا شما فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید؟ تنها راه مطمئن، انجام تست بارداری است. اما علائم اولیه ای از بارداری وجود دارد که می‌توانند ناشی از این احتمال باشند. در اینجا علائمی است که باید آن‌ها را در خود جستجو کنید.

آیا همه‌ی زنان علائم اولیه‌ی بارداری را نشان می‌دهند؟

هر یک از زنان با دیگری متفاوت است. پس هر کدام تجربه‌ی خاص خود را از بارداری دارند. همه‌ی زنان علائم مشابهی از بارداری را ندارند و یا حتی تجربه‌ی مشابهی در بارداری‌های مختلف.
همچنین چون علائم زودرس بارداری مشابه علائمی است که ممکن است قبل و در طول قاعدگی تجربه کنید ممکن است متوجه نشوید که باردار هستید.
شرح زیر بعضی از شایع‌ترین نشانه‌های اولیه بارداری است.
توجه: شما باید بدانید که این علائم می‌توانند در اثر عوامل دیگری به غیر از بارداری بروز کنند. پس واقعیتی که شما باید به آن توجه کنید این است که وجود این علائم به این معنی نیست که شما به طور قطع باردار هستید. تنها راه تشخیص مطمئن، استفاده از تست بارداری است.

دیدن لکه و درد شکم

بعد از لقاح، تخمک بارور شده خود را به دیواره رحم متصل می‌کند. این امر می‌تواند منجر به یکی از ابتداییترین علائم بارداری شود، لکه‌بینی و گاهی درد شکم. این اتفاق خونریزی لانه گزینی نام دارد. که در هر زمانی بین شش تا ۱۲ روز بعد از بارور شدن تخم اتفاق می‌افتد.
درد شکم شبیه درد قاعدگی می‌باشد، به خاطر همین این‌دو را با هم اشتباه می‌گیرند و این خونریزی را به پای خونریزی اولیه‌ی قاعدگی می‌گذارند. به هر حال خونریزی و درد شکم ناچیز هستند.
علاوه بر خونریزی، ممکن است ترشحات سفید و شیری رنگی از واژن مشاهده شود که مرتبط با ضخیم شدن دیواره‌ی واژن است و بلافاصله بعد از لقاح اتفاق می‌افتد؛ افزایش رشد سلولی دیواره واژن موجب این ترشحات می‌شود. این ترشح که می‌تواند در طول بارداری نیز ادامه یابد، به طور معمول بدون درد است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر بوی بد، سوزش و یا احساس خارش مرتبط با این ترشحات را احساس کردید به پزشک خود اطلاع دهید تا احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی و یا قارچی را بررسی کند.

تغیرات پستان

تغیرات پستان یکی دیگر از علائم بسیار ابتدایی بارداری است. سطح هورمونهای یک زن به سرعت بعد از لقاح تغیر می‌کند. در پی این تغیرات یک یا ۲ هفته بعد پستان های او متورم و دردناک می‌شود و احساس خارش یا سوزش می‌کند و یا سنگین‌تر، پرتر و حساس به لمس به نظر می‌رسد. منطقه اطراف نوک پستان ، که آرئولا نام دارد نیز تیره‌تر می‌شود.
دلایل دیگری هم می‌تواند باعث تغیرات پستان شود، اما اگر این تغیرات از دلایل اولیه‌ی بارداری است، به یاد داشته باشید که چند هفته طول می‌کشد تا به سطح جدید هورمون‌ها عادت کنید. زمانی که وقتی که این اتفاق بیافتد درد سینه کاهش می‌یابد.

خستگی

احساس خستگی در بارداری امری طبیعی است که زودتر شروع می‌شود. زنان ممکن است حتی زودتر از یک هفته بعد از بسته شدن نطفه احساس خستگی غیر طبیعی کند. چرا؟ این پدیده معمولاً به خاطرمقدار زیادی از هورمونی به نام پروژسترون است و حتی شاید دلایل دیگری مثل قند خون پایین، فشار خون پایین، و بالا رفتن تولید خون در بدن داشته باشد.
اگر خستگی، ناشی از حاملگی است استراحت کردن بسیار مهم است. خوردن غذاهایی که سرشار از پروتئین و آهن هستند می‎تواند کمک کند تا خستگی شما را کاهش یافته و بدن متعادل شود.

حالت تهوع صبحگاهی

تهوع به هنگام صبح علامت بسیار معروفی از بارداری است؛ با این حال ولی همه‌ی زنان باردار دچارش نمی‌شوند.
دلیل مشخصی برای این اتفاق شناخته نشده است ولی به نظر می‌رسد هورمون های بارداری باعث این تهوع می‌شوند. تهوع در دوران بارداری در هر زمانی می‌تواند اتفاق بیوفتد ولی معمولاً در هنگام صبح مشاهده می‌شود.
همچنین بعضی از زنان در هنگام حاملگی، نسبت به خوراکی‌های خاصی مشتاق‌تر می‌شوند و یا نمی‌توانند بعضی از آن‌ها را تحمل کنند. این اتفاق نیز مربوط به تغییرات هورمونی است.
این اثر می‌تواند چنان قوی باشد که حتی فکر کردن به چیزی که خوراکی مورد علاقه اوست می تواند معده زن باردار را دگرگون کند. ممکن است که این حالت‌های تهوع، اشتیاق‌ها و بیزاری‌ها در طول بارداری ادامه پیدا کند. خوشبختانه این علائم در بیشتر زنان حدوداً در هفته های ۱۳ یا ۱۴ کاهش می‌یابد.
دقت کنید که در وعده‌های غذایی از رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا خودتان و بالطبع کودک در حال رشدتان مواد غذایی ضروری را دریافت کنید. می‌توانید از پزشکتان راهنمایی بگیرید.

تاخیر در عادت ماهانه

آشکارترین علامت اولیه حاملگی -و علامتی که زنان را وادار می‌کند تا تست بارداری را انجام دهند – تاخیر در عادت ماهانه و رخ ندادن آن است. ولی هر تاخیری در عادت ماهانه دلیل بر بارداری نیست.
همچنین زنان ممکن است خونریزی‌هایی نیز در طول دوران بارداری تجربه کنند. اگر شما باردار هستید در مورد این اتفاق از پزشک خود راهنمایی بخواهید. برای مثال چه زمانی این خونریزی‌ها طبیعی هستند و چه زمانی نشانه‌ی یک اتفاق اورژانسی.
تاخیر و یا رخ ندادن عادت ماهانه علاوه بر بارداری دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال می‌تواند به علت افزایش یا کاهش وزن باشد. مشکلات هورمونی، خستگی و یا اضطراب و استرس می‌توانند احتمالات دیگری باشند. بعضی از زنان هنگام متوقف کردن استفاده از داروهای ضد بارداری، تاخیر در بارداری را مشاهده می‌کنند. اما اگر احتمال بارداری وجود دارد و عادت ماهانه شما تاخیر کرده است بهتر است تست بارداری را انجام دهید.

بارداری در تعادل هورمون‌های شما تغیراتی ایجاد می‌کند و می‌تواند علائم دیگری هم داشته باشد:
۱. تکرر ادرار: در بیشتر زنان در ششمین و یا هشتمین هفته بعد از لقاح شروع می‌شود. با اینکه تکرر ادرار در پی عفونت مجاری ادراری، دیابت و افزایش بیش از حد داروهای دیورتیک (ادرار آورها) نیز رخ می‌دهد ولی اگر شما باردارید بیشتر به نظر می‌رسد ناشی از تغیر در سطح هورمون‌ها باشد.
۲. یبوست: در طول بارداری، سطح بالای هورمون پروژسترون ممکن است باعث یبوست در شما شود. پروژسترون باعث می‌شود غذا آهسته‌تر از روده عبور کند. برای حل این مشکل، مقدار زیادی آب بنوشید، ورزش کنید و مقدار زیادی غذا با فیبر بسیار مصرف کنید.
۳. نوسانات خلقی: این اتفاقات طبیعی است به خصوص در سه ماهه اول و مرتبط با تغییرات هورمونی هستند.
۴. سردرد و کمردرد: بسیاری از زنان باردار سردرهای مکرر ولی ملایمی گزارش می‌کنند و باقی آنها کمردردهای مزمنی را تجربه می‌کنند.
۵. ضعف و سرگیجه: می‌تواند در اثر اتساع رگ‌های خونی، فشار خون پایین و قند خون پایین رخ دهد.

زن باردار می‌تواند همه ی این علائم را داشته باشد و یا فقط یک یا ۲ مورد از آنها را تجربه کند. اگر هر یک از این علائم آزاردهنده شدند با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانید راهی برای کاهش آنها بیابید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید