انتشار این مقاله


علت تفاوت‌های جسمی میان زن و مرد چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر در مقالاتی در دکتر مجازی به بحث دوشکلی جنسی اشاراتی شده‌است، این پدیده را می‌توان در حیواناتی با سیستم‌های چند همسری به وضوح مشاهده نمود.

همان‌طور که پیش‌تر در مقالاتی در دکتر مجازی به بحث دوشکلی جنسی (Sexual dimorphism) اشاراتی شده‌است، این پدیده را می‌توان در حیواناتی با سیستم‌های چند همسری به وضوح مشاهده نمود. در حقیقت چند همسری که موجب افزایش رقابت میان نر‌ها برای تصاحب جنس ماده می‌شود، سبب ایجاد تمایز مورفولوژیک میان جنس نر و ماده می‌گردد. این تأثیر جثه است که موفقیت سیستم تولید‌مثلی نر را تعیین می‌کند.


مقاله مرتبط: تاریخچه‌ی انسان به‌روایت علم


نتایج بررسی‌هایی که توسط گروهی از پژوهشگران صورت پذیرفته است، نشان می‌دهد که در جوامع انسانی با شیوع بالای چند همسری، تفاوت مورفولوژیک میان مرد و زن نسبت به جوامع تک همسر بیشتر است. لازم به ذکر است در این موارد علت تک‌همسر و یا چند‌همسری بودن، تفاوت‌های اکولوژیک بوده ‌است. در واقع از این نتایج می‌توان استنباط کرد که انتخاب جنسی در جوامع انسانی به همان شیوه‌ی سایر پستانداران عمل می‌کند.

Mandarin ducks, male (left) and female (right). Sexual dimorphism
Mandarin ducks, male (left) and female (right). Sexual dimorphism

در سویی دیگر برخی از پژوهشگران این نتایج را حاصل ساده‌انگاری‌های تکاملی و نقص در بررسی‌ها دانسته و عقیده دارند،‌ تفاوت‌های فرهنگی نتوانسته‌اند تظاهر قابل توجهی در تفاوت‌های فنوتیپی داشته باشند. علت این موضوع نیز از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از این موارد تازگی و عمر کوتاه سنت‌های فرهنگی می‌باشد. در واقع گروهی عقیده دارند زمان اندک، فرصتی برای انتخاب طبیعی و گزینش ایجاد نکرده ‌است. زیرا تغییر فرکانس ژنی عامل کلیدی در تکامل محسوب می‌گردد. از جمله دلایل دیگر، عدم ارتباط ازدواج با رفتار‌های واقعی جفت‌گیری و رقابتی در میان انسان‌ها است.


مقاله مرتبط: تکامل؛ سرعت بیشتر در بازه‌ی زمانی کوچک‌تر؟


با این حال تأکید بر تغییرات فرکانس ژن‌ها در مقایسه با مسائل فرهنگی اهمیت انتخاب جنسی را زیر سوال نمی‌برد. پژوهش‌های صورت گرفته توسط گروهی دیگر از دانشمندان حاکی از آن است که دو شکلی‌های جنسی در انسان رابطه مستقیمی با مهیایی پروتئین، امنیت و فراوانی غذا دارد. در حقیقت مسئله اصلی ترجیح والدین در دادن غذای بیشتر به دختر یا پسر خواهد بود. این موضوع سبب رشد متفاوت و ایجاد دوشکلی‌های جنسی در انسان می‌گردد.


مقاله مرتبط: تکامل؛ چه عاملی سبب تمایز انسان‌ها از سایر حیوانات می‌شود؟


در نهایت می‌توان اظهار داشت که علاوه بر وجود تفاوت‌های فیزیولوژیک عمده میان جنس نر و ماده، که ناشی از نیاز برای مکمل بودن سیستم‌های تولید‌مثلی می‌باشد، سایر تفاوت‌های آناتومیک ممکن است آمیخته‌ای از تاریخچه‌ی تکاملی و شیوه‌ی زندگی و فرهنگ باشد. با این حال تمامی این فرضیات، تنها گمانی در گنجینه‌ی پر رمز و رازِ تکاملی انسان بوده و با پاسخ نهایی فاصله‌ی زیادی دارند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (5)
    1. سلام بچه مسلمون
      خداوند زن و مرد را آفرید. قبول دارم. اما… و همه چیز بعد از اما شروع می شود.
      اما تو الان میگی خدا یهویی انسان را همینطوری آفرید نه در سیر تکاملی آن. از کجا این را میدانی؟
      اگر خلقت انسان از ابتدا به همین شکل بود معنی” فسواک فعدلک” در آیه های ” یا ایها الإنسان ما غرک بربک الکریم الذی خلقک فسواک وعدلک” چیست؟ مگر در حال حاضر انسان از ابتدا به همین شکل بدنیا می آید؟ مگر سیر تکاملی از یک تک سلولی به نام نطفه به علقه و همینطور تا به این شکل من و شما را طی نمی کند. پس به استناد چه چیزی شما می گویید خلقت آدم یکجا به این شکل بوده است و فرایند تکامل انسان اشتباه است. قرآن می فرماید مثل عیسی نزد خدا مانند مثل آدم است از خاک او را آفرید و به او گفت باش و پس او شد. آیا عیسی به شکل انسان کامل و یک دفعه بر زمین نازل شد یا فرایند خلقت تکاملی خود را بدن حضرت مریم طی کرد؟
      آیا نمی توان این برداشت را داشت که آدم فرایند تکاملی خلقت خود را در مثلاً در طبیعت گذرانده است؟ یا شبه این را؟
      لااقل یک احتمال کوچکی برای ناقص بودن برداشت هایمان از دین قراردهیم و قبل از رد هر نظریه ای دلیل علمی بیاوریم. نه اینکه بگوییم چون برداشت ما از “کن فیکون” خلقت آنی و در لحظه است پس آسمان ها، زمین، انسان و … از ابتدا به همین شکل و یهویی بوجود آمدند.

    1. منظور شما از نوع فرهنگی تکامل را متوجه نشدم. احتمالا منظور شما نوع فرنگی باشد.
      در هر صورت به نظر من باید بیشتر باید اعتقادات خود راتبیین کرده تا موارد اختلافی برداشت های ما با برداشت غربی ها از تکامل مشخص شود.
      زمانی که شما کل یک موضوع را بپذیرید تکلیف روشن است. اما زمانی که یک موضوعی را رد کنید باید دلایل رد آن موضوع یا آن بخش از موضوعی که شما رد می کنید را بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید