انتشار این مقاله


حل معمای سیگنال‌های رادیویی Ross 128

این سیگنال‌های مرموز، احتمالاً از یک یا چند ماهوارۀ زمین‌ثابت به زمین رسیده‌اند.

هفتۀ پیش، در مقالۀ “صدای آشنا؛ سینگال‌های رادیویی عجیب، با تنها یازده سال نوری فاصله!” به بررسی سیگنال‌های رادیویی عجیب دریافتی از ستارۀ Ross ۱۲۸ پرداختیم. محققان رصدخانه Arecibo در پورتوریکو در حین مطالعۀ گروهی از ستاره‌های کوتولۀ قرمز، از جمله Ross 128، سیگنال‌های عجیبی دریافت کردند که در ابتدا قادر به توضیح و توجیه‌شان نبودند. این امر با گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور موجودات بیگانه همراه بود، هرچند که این احتمال رد شد.

محققان پس از آنالیز سیگنال‌ها مشخص کردند که احتمالاً این سیگنال‌ها از یک یا چند ماهوارۀ زمین‌ثابت (Geostationary) به زمین رسیده‌اند.

ابل مندز (Abel Méndez)، سرپرست آزمایشگاه سازگاری سیاره‌ای دانشگاه پورتوریکو می‌گوید:

این دلیل قانع‌کننده‌ای است که چرا سیگنال‌های دریافتی در محدودۀ فرکانس ماهواره‌ای قرار داشته و تنها در محدودۀ ستارۀ Ross 128 ظاهر شدند. این ستاره نزدیک به استوای آسمانی است و بسیاری از ماهواره‌های زمین‌ثابت در آن قرار می‌گیرند. با این حال، پدیرش این دیدگاه کماکان در توجیه برخی از مشخصه‌های قوی، مانند سیگنال‌های پراکنده، ناکارآمد است. با این حال ممکن است بازتاب چندگانه، عامل پیدایش این انحراف‌ها باشد. برای بررسی این احتمال  و سایر حالت‌های ممکن به زمان بیشتری نیاز داریم.

برای مطالعۀ کامل صحبت‌های ابل مندز در این خصوص می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید