انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۰)

در طی مأموریت برای پیدا کردن مولکول‌های حیات در مریخ، کاوشگر Curiosity ناسا چیز با ارزشی کشف کرده است.


۱-۸ ژوئن ۲۰۱۸


کاوشگر ناسا آثار با ارزش حیات را روی مریخ کشف کرده است

سایت حفاری موجاوه در مریخ یکی از جاهایی می‌باشد که مولکول‌های شبیه کروگن در آن پیدا شده است NASA/JPL-CALTECH
سایت حفاری موجاوه در مریخ یکی از جاهایی می‌باشد که مولکول‌های شبیه کروگن در آن پیدا شده است NASA/JPL-CALTECH

در طی مأموریت برای پیدا کردن مولکول‌های حیات در مریخ، کاوشگر Curiosity ناسا چیز با ارزشی کشف کرده است. از زمان فرود در سال ۲۰۱۲، Curiosity، نمونه‌های خاک و صخره‌ها را برای پیدا کردن آثار مولکول‌های ارگانیک (زنجیره‌های پیچیده‌ی کربن که روی زمین واحدهای ساختاری حیات را تشکیل می‌دهند) مورد جستجو قرار داده است. شناسایی‌های صورت گرفته در گذشته آنقدر ضعیف بودند که بیشتر به نظر می‌آید آلودگی باشند. اکنون، طی نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از یک بستر دریاچه‎‌ی باستانی، درشت‌مولکول‌های ارگانیک پیچیده‌ای پیدا شده که به طور شگفت‌آوری شبیه به واحدهای ساختاری نفت و گاز روی زمین هستند.

سنگاپور دومین کشوری خواهد بود که تولد نوزادان سه‌والدی را قانونی می‌کند

جهش‌های DNA میتوکندری‌ها (که در این جا به رنگ صورتی دیده می‌شود) می‌توانند بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای به وجود بیاورند که از مادر به ارث می‌رسد. SCIENCE SOURCE
جهش‌های DNA میتوکندری‌ها (که در این جا به رنگ صورتی دیده می‌شود) می‌توانند بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای به وجود بیاورند که از مادر به ارث می‌رسد. SCIENCE SOURCE

دولت‌شهر کوچک سنگاپور می‌تواند بعد از انگلستان، دومین کشوری باشد که صراحتاً درمان جایگزینی میتوکندری (MRT) را قانونی می‌کند. این روش درمانی نوعی تکنیک کمک به بارداری است که به زنان حامل جهش‌های ژنتیکی نادر اجازه می‌دهد صاحب فرزندان سالم شوند. یک کمیته‌ی مشاوره‌ی اخلاق زیستی ۱۳ نفره، قرار است همین امسال در این باره به دولت این کشور مشاوره دهد.


مقاله‌ی مرتبط: تولد اولین نوزاد با ۳ والد!


باستان‌شناسان تلاش‌های جدیدی برای تعیین سرنوشت مردمان گمشده‌ آغاز خواهند کرد

SARIN IMAGES/GRANGER
SARIN IMAGES/GRANGER

سال ۱۵۸۷، بیشتر از ۱۰۰ مرد، زن و کودک وارد جزیره‌ی روانوک شدند؛ جایی که اکنون کارولینای شمالی نام دارد. جنگ با اسپانیا مانع از تأمین مجدد این کلونی شد که اولین جامعه انگلیسی در دنیای جدید محسوب می‌شوند. وقتی گروه نجات سه سال بعد سر رسیدند، این افراد ناپدید شده بودند. باستان‌شناسان سال‌ها به دنبال رد این کلونی بوده‌اند ولی بیش از یک قرن حفاری فقط بقایای یک کارگاه کوچک و یک دژ گلی را معلوم نمود که شاید بعداً ساخته شده باشند. اکنون، پس از وقفه‌ای طولانی، محققان برنامه دارند تا کاوش‌های خود را از پائیز امسال آغاز کنند.

تلاش‌ها برای ارزان‌تر کردن راه‌حل تغییرات اقلیمی، بازگردش کربن، ادامه دارد

فن‌ها بزرگ با مکش هوا محلول‌هایی دارند که کربن دی اکسید را می‌گیرد. CARBON ENGINEERING
فن‌ها بزرگ با مکش هوا محلول‌هایی دارند که کربن دی اکسید را می‌گیرد. CARBON ENGINEERING

تخلیه‌ی کربن دی اکسید از هوا و استفاده از آن برای ساخت سوخت مصنوعی به نظر، راه‌حل نهایی تغییرات اقلیمی است: به جای اضافه کردن CO2 به هوا از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی، ما به راحتی می‌توانیم همان کربن دی اکسید را در یک چرخه جمع کنیم و بسوزانیم. با این حال، چنین تکنولوژی، گران است: تقریباً ۶۰۰ دلار برای هر تن CO2. اکنون در طی مطالعه‌ای جدید، دانشمندان می‌گویند که گیاهان شیمیایی آینده می‌توانند این هزینه را تا ۱۰۰ دلار برای هر تن پائین بیاورند. این کار می‌تواند سوخت‌های مصنوعی را در مکان‌هایی مثل کالیفرنیا به واقعیت تبدیل کند که انگیزه‌ای برای سوخت‌های کم-کربن خواهد بود.

سیل داروهای ضد سرطانی

بر اساس آخرین گزارش تحقیقات دارویی و تولیدکنندگان آمریکا (PhRMA)، بیش از ۱,۱۰۰ دارو و واکسن سرطان در کارآزمایی‌های بالینی یا در صف ارزیابی‌های سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قرار دارند. این رقم نسبت به ۸۳۰ مورد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. این گزارش، خبر از فعالیت فشرده در این بخش دارد. شرکت‌های داروسازی آمریکا در حال تست صدها دارو و واکسنی هستند که تلاش دارند لوسمی، لنفوم و سرطان ریه را به تنهایی درمان کنند و بیش از ۲۰۰ داروی دیگر سرطان پستان، تومورهای مغزی، بدخیمی‌های پوست را هدف قرار داده‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید