انتشار این مقاله


۱۰+۱ میوه‌ی کم‌قند

توجه داشتن به مصرف شکر خوب است اما بهتر است گرایش به شیرینی‌ را کنترل کنید. شاید شما مصرف قند و شکر را قطع کرده باشید اما ندانید میوه ها هم قند دارند. شاید مبتلا به دیابت هستید و نیاز دارید میوه های کم‌قند را بشناسید، میوه هایی که کم‌ترین اثر را بر قند خون […]

توجه داشتن به مصرف شکر خوب است اما بهتر است گرایش به شیرینی‌ را کنترل کنید. شاید شما مصرف قند و شکر را قطع کرده باشید اما ندانید میوه ها هم قند دارند. شاید مبتلا به دیابت هستید و نیاز دارید میوه های کم‌قند را بشناسید، میوه هایی که کم‌ترین اثر را بر قند خون شما دارند.

میوه‌ها مواد‌مغذی فراوانی دارند و بعضی شکر بالایی نیز دارند، شناخت میوه‌های کم‌قند کمک می‌کند بدون قطع مصرف مواد شیرین، قند مورد نیازتان را تامین کنید.

۱-  لیمو

ویتامین C بالایی دارد، لیموها میوه‌های ترشی هستند. قند زیادی ندارد(تنها ۱ یا ۲ گرم در هر لیمو) و اگر به یک لیوان آب اضافه شوند به کنترل اشتها کمک به‌سزایی می‌کنند.

۲- تمشک سیاه

مقدار قند در یک فنجان پر از تمشک فقط ۵ گرم – کمی بیش‌تر از ۱ قاشق چای‌خوری – می‌باشد. هم‌چنین تمشک مقدار فیبر بالایی دارد. تمشک سیاه یک نوع توت حیرت‌انگیز است که در این لیست می‌بینید.

۳- توت‌فرنگی

توت‌فرنگی میوه‌ی شیرین و خوشمزه‌ای است که با شگفتی تمام قند کمی دارد و در این لیست قرار می‌گیرد. یک فنجان توت‌فرنگی خام حدود ۷ گرم قند دارد و بیش از ۱۰۰% نیاز روزانه‌ی ویتامین C را تامین می‌کند.

۴- شاهتوت

هر یک فنجان شاهتوت ۷ گرم قند دارد. هم‌چنین شاهتوت مواد آنتی‌اکسیدان و فیبر بالایی دارد.

۵- کیوی

این میوه‌ی عجیب کرک‌دار که گوشتی و به رنگ سبز هست  به عنوان توت شناخته می شود. کیوی غنی از ویتامین C است و همین‌طور مقدار قند کمی دارد – تنها ۶ گرم در هر کیوی – تقریبا در تمام طول سال کیوی را در میوه فروشی‌ها پیدا می‌کنید.

۶- گریپ‌فروت

یکی از مرکبات لیست ما، گریپ‌فروت است. یقینا گریپ‌فروت به اندازه‌‌ی انگور شیرین نیست اما نیمی از یک گریپ‌فروت متوسط به اضافه‌ی ۹ گرم شکر یک صبحانه‌ی عالی خواهد بود.

۷- آووکادو

وقتی به میوه‌ها فکر می‌کنید شاید اصلا آووکادو به عنوان میوه به ذهن‌تان نرسد اما یک میوه‌ی کم قند است. یک آووکادو‌ی خام تنها ۱ گرم قند دارد. این میوه چربی‌های سالم بسیاری دارد که به سیر‌شدن شما هم کمک می‌کند.

۸- هندوانه

هندوانه از نشانه‌های تابستان است. یک نیرو‌بخش محسوب می‌شود اما شکر کمی دارد. یک فنجان آب هندوانه کم‌تر از ۱۰ گرم شکر دارد. جالب اینکه هندوانه منبع خوب آهن هم هست.

۹- طالبی

رنگ نارنجی طالبی به خاطر مقدار بالای ویتامین A است. یک فنجان از این میوه‌ی خوشمزه کم‌تر از ۱۳ گرم شکر دارد. طالبی از میوه‌های دیگر این لیست قند بیش‌تری دارد اما به خاطر داشته باشید یک نوشابه ی ۳۰۰ میلی لیتری بیش از ۴۰ گرم شکر دارد و مقدار مواد مغذی بسیار کمی دارد.

۱۰- پرتقال

پرتقال یک میان‌وعده‌ی لذیذ و عالی بدون کالری و شکر است در حالیکه منبع خوبی از ویتامین C می‌باشد. یک پرتقال معمولی ۱۲ گرم قند و کمتر از ۷۰ کالری دارد.

۱۱- هلو

این میوه می‌تواند فوق‌العاده شیرین باشد، اما در یک هلو‌ی متوسط کمتر از ۱۳ گرم شکر وجود دارد. با این تفاسیر هلو هم‌چنان یک میوه‌ی کم قند به حساب می‌آید.

میوه های این لیست حاوی ۱ تا ۱۳ گرم شکر هستند، اما به خاطر داشته باشید مقدار مصرف می‌تواند تغییر ایجاد کند. واحد‌مصرف هندوانه تنها یک فنجان است در نتیجه ۳ یا ۴ فنجان هندوانه با یک بطری نوشابه از نظر مقدار شکر برابر است.

البته میوه‌ها در مقایسه‌ با شیرینی‌های فرآوری شده ویتامین، مواد مغذی و فیبر بیش‌تری دارند. غذاهایی با فیبر بالا سرعت هضم را کاهش می‌دهند به این معنی که قند خون شما بلافاصله بعد از خوردن میوه بالا نمی‌رود. مانند اغلب موارد زندگی، اعتدال کلید است.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید