انتشار این مقاله


نور مصنوعیِ حاصل از ابزار دیجیتالی، باعث کاهش کیفیت‌ خواب می‌شود

مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققان دانشکده بینایی‌سنجی دانشگاه هوستون، صورت‌گرفته است، نشان‌داد که نور آبی که از این ابزار ساطع می‌شود، می‌تواند در شیوع گسترده‌ی اختلالات خواب نقش داشته‌باشد.

در این که ما در هر ساعتی از روز، ازجمله بعد از غروب، دوست داریم که از ابزار دیجیتال خود استفاده‌ کنیم، شکی نیست. چه کسی را می‌توان یافت که در اوج راحتی و در هنگام خواب، بدش بیاید که با گوشی، تبلت یا هر وسیله‌ی دیگری کار کند؟ مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققان دانشکده بینایی‌سنجی دانشگاه هوستون، صورت‌ گرفته است، نشان‌ داد که نور آبی که از این ابزار ساطع می‌شود، می‌تواند در شیوع گسترده‌ی اختلالات خواب نقش داشته‌ باشد.

شرکت‌کنندگان در مطالعه، که حدود ۱۷ تا ۴۲ سال سن داشتند، سه ساعت قبل از خواب، عینک مخصوصی را که از چشم آن‌ها در برابر طول موج‌های پایین محافظت‌ می‌کرد، برای مدت دو هفته، بر چشم نهادند. این در‌حالی بود که هم‌چون گذشته به استفاده از ابزار دیجیتال هنگام خواب نیز مشغول می‌شدند.
یافته‌ها حاکی از آن بودند که میزان ملاتونین مترشحه‌ی شبانه‌ در این افراد، در ۵۸‌% موارد، افزایش‌ یافته‌ است، این افزایش به معنای عملکرد درست‌تر بدن برای داشتن خوابی بهتر است.

مانیتور‌های خواب و فعالیت

بر اساس گفته‌های دکتر لیرا اوسترین، استادیار دانشکده‌ی بینایی‌سنجی در دانشگاه هوستون، این مقدار افزایش ملاتونین در افراد، حتی چیزی بیشتر از ملاتونینی است که می‌توان توسط مکمل‌های دارویی بدست آورد. وی در این باره چنین می‌گوید: “مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره‌ کرد این است که نور آبی حاصل از این دستگاه‌ها، به شدت بر کیفیت خواب اثر سوء گذاشته و از آن می‌کاهد. در کنار این موضوع باید به این نکته هم توجه‌ کرد که خواب امری ضروری در بهبود و باز‌سازی بسیاری از عملکرد‌های بدن است.”

اوسترین می‌گوید: “در ۲۲ نفر از مشارکت‌کنندگان در مطالعه، که به طور ۲۴ ساعته‌ از صفحات ساعت مانند خواب و فعالیت (تصویر)، استفاده‌کرده‌ بودند، گزارش‌ دادند که بهتر خوابیده‌اند و احساس بهتری در طول خواب داشته‌اند و حتی سریع‌تر از همیشه توانسته‌اند بخوابند.”

بزرگ‌ترین منبع نور آبی در واقع خود خورشید است، اما این نور هم‌چنین در بسیاری از دستگاه‌هایی که با تکنولوژی LED کار می‌کنند نیز وجود دارد. نور آبی باعث ارتقای هشیاری و تنظیم ساعت بیولوژیک بدن می‌شود، ساعتی که به بدن ما می‌گوید چه‌زمانی وقت خواب است!

نور مصنوعی؛ گیرنده‌های نوری‌ای را که به “گانگلیون‌های رتینالی‌داخلی حساس به نور” (ipRGCs)، معروفند را، فعال‌نموده و باعث می‌شود که ملاتونین توسط آن‌ها سرکوب‌ شود که این به معنی اختلال در روند خواب خواهد بود.

اوسترین توصیه می‌کند که مدت زمان قرارگیری در معرض این دسته از نور‌ها را محدود‌ کرده و از فیلتر‌های مخصوص برای صفحه‌ نمایش خود استفاده کنیم. همچنین ایده‌ی استفاده از عینک‌های محافظ و لنز‌های ضد‌-بازتاب، هنگام کار با کامپیوتر یا سایر ابزاری که این نور را در بردارند، می‌توانند آثار مخرب آن‌ها را کاهش‌دهند.
برخی از ابزارهای دیجیتالی دارای خاصیت و گزینه‌ی حالت‌شب هستند که برای کار در شب طراحی شده‌اند و می‌توانند بسیاری از آثار سوء را دور کنند.

استرین بیان‌ می‌کند: “استفاده از عینک‌های محافظت‌کننده در برابر نور آبی از میزان ورودی گیرنده‌های نوری کاسته و می‌تواند باعث رشد کیفیت خواب در افراد شود. درحالی که میزان استفاده‌‌ی ما از این ابزار در طول شب نیز می‌تواند دست‌نخورده باقی‌بماند. این موضوع نکته مثبتی است که باعث می‌شود، میزان بالاتری در طول شب بتوانیم فعال بمانیم.”

بر اساس بسیاری از یافته‌های سازمان ملی سلامت خواب ایالات‌متحده، درحالی که سه‌چهارم آمریکایی‌ها از میزان خواب خود در طول شبانه‌روز ابراز رضایت می‌کنند، ۴ نفر از هر ۱۰ نفر آمریکایی از تاثیر بد ناشی از اختلالات‌ خواب بر فعالیت‌های روزانه‌ی خود، حداقل برای یک روز در هفته، ابراز نارضایتی نموده‌اند.


مقالات مرتبط:

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید