انتشار این مقاله


تأثیر اختلاف سنی همسران در پایداری زندگی مشترک

اختلاف سنی بین همسران، تاثیر مستقیمی در رضایت از زندگی مشترک دارد.

به گزارش دانشگاه کلرادو، مردان و زنان از ازدواج با فرد جوان‌تر، از ازدواج خود رضایت بیشتری دارند، اما این رضایت به تدریج با افزایش سن طرفین، در زوج هایی که اختلاف سنی زیاد دارند، کمتر می‌شود. این مطالعات که ۱۳ سال به طول انجامید، بر روی هزاران خانواده‌ی استرالیایی صورت گرفت و مشاهده شد که زوجین با اختلاف سنی بالا، در مواجهه با مشکلات اقتصادی خانوادگی، سازگاری و تحمل کمتری دارند. جزئیات و نتایج کامل این تحقیق در ژورنال آنلاین Population Economics به چاپ رسید.

با این که مردان از ازدواج با زنان جوان در سال های اول ازدواج رضایت بیشتری از زندگی دارند، اما در حالت برعکس این مورد صادق نیست. پروفسور ترا مکنیش۱، یکی از محققان در این مورد اظهار کرد:

مردان اغلب به ازدواج با زنان بزرگ‌تر از خودشان تمایلی ندارند. زنان نیز به ازدواج با افراد پیر و بسیار بزرگ‌تر از خودشان تن نمی‌دهند. در زوجین ‌با اختلاف سنی زیاد، ۶ تا ۱۰ سال بعد از ازدواج، رضایت زوجین تا حدودی از بین می‌رود.

هر چقدر هم همسران به یکدیگر علاقه داشته باشند، در صورت اختلاف سنی زیاد، رضایت آنان از زندگی مشترکشان دیگر مثل سال‌های اول زندگی نیست. یکی از عوامل کاهش این رضایت، تفاوت توانایی افراد در مقابله با مشکلات و موانع زندگی، مثل از دست دادن شغل است. همسرانی که اختلاف سنی کمتری دارند، بهتر از پس مشکلات پیش‌رویشان برمی‌آیند، لذا این خانواده ها تفاهم بیشتری در زندگی دارند و فرزندان مفیدتری به جامعه تحویل می‌دهند.

پروفسور ونگ شنگ لی۲، استاد دانشگاه دیکین استرالیا هدایت این تحقیقات را بر عهده داشت. که در سال ۲۰۰۱ از HILDA۳ شروع شده و بر روی ۷,۶۸۲ خانواده و ۱۹,۹۱۴ نفر انجام شد. نتایج حاصل، با بررسی میزان رضایت خانواده‌ها از زندگی بدست آمد.


پی نوشت

۱. Terra McKinnish

۲. Wang Sheng Lee

۳. Household, Income and Labor Dynamics in Australia

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید