انتشار این مقاله


آیا یادگیری در خواب امکان‌پذیر است؟!

جالب است بدانید که در هنگام خواب نیز می‌توانید مطالب جدیدی یاد بگیرید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

بهتر است امشب هنگام خواب، کتابی را در زیر بالش خود قرار دهید و بخوابید. صبح که بیدار می‌شوید، تمام مطالب کتاب را به یاد خواهید داشت! خب شاید این بحث را بیش از حد بزرگ کردیم اما امیدتان را از دست ندهید!
در ادامه به مواردی اشاره خواهد شد که شما در هنگام خواب می‌توانید آن‌ها را فرابگیرید. این را به یاد داشته باشید که تنها عاملی که باعث یادگیری شما خواهد شد، صدا است.

۱. لغت‌هایی خارج از زبان مادری شما:

در آزمایشی، محققان از افراد آلمانی زبان خواستند که زبان هلندی را یاد گرفته و ترجیحاً از لغت‌های ساده شروع کنند. بعد از آن‌ها خواسته شد که بخوابند. این افراد که از این آزمایش بی‌خبر بودند، به دو گروه تقسیم شدند و محققان برای یکی از این گروه‌ها صدای برخی از لغت‌های زبان هلندی را در هنگام خوابشان پخش کردند. وقتی این دو گروه بیدار شدند، از آن‌ها خواسته شد که برخی از لغت‌ها را به یاد بیاورند. با بررسی نتایج مشخص شد که گروهی که در هنگام خواب به صدای حاوی این لغت‌ها گوش کرده بودند بهتر می‌توانستند لغت‌ها را به یاد بیاورند.
محققان برای اینکه مطمئن شوند که این یادگیری ۱۰۰٪ مربوط به خواب است، آزمایش دیگری انجام دادند.رآن‌ها به برای گروهی که در حال انجام کار دیگری در هنگام بیداری، مانند راه رفتن بودند، صدای حاوی لغت‌های هلندی را پخش کردند و بعد از اتمام آزمایش از آن‌ها خواسته شد تا چند لغت را به یاد بیاورند. محققان مشاهده کردند که میزان یادآوری آن‌ها از افراد در حال خواب، بسیار کمتر است.

۲. مهارت‌ در موسیقی:

در مطالعه‌ی بعدی از گروهی خواسته شد که گیتار زدن را به وسیله‌ی برنامه‌ای در گوشی‌شان یاد بگیرند. بعد از خوابیدن داوطلبان، که باز هم به دو گروه تقسیم شده بودند، فقط به یکی از گروه‌ها صدای همان نت موسیقی پخش شد. بعد از بیدار شدنشان، از آن‌ها خواسته شد که همان نت موسیقی را بنوازند. مشاهده شد که گروهی از این داوطلبان که در هنگام خواب به صدای این نت گوش کرده‌ ۲بودند، نسبت به گروه دیگر، با مهارت بیشتری نواختند.

۳. به یاد آوردن کار‌های انجام شده:

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ که در آن از ۶۰ نوجوان سالم خواسته شد، آیتمی را در روی صفحه‌‌ی کامپیوتر جا به جا کنند که بعد از این جابه جایی صدایی از کامپیوتر پخش می‌شد. در این آزمایش این افراد دوبار خوابیدند. در بار اول برای آن‌ها هیچ صدایی پخش نشد اما بار دوم برای آن‌ها صدایی که در هنگام جابه‌جایی آیتم از کامپیوتر به گوش می‌رسید، پخش شد.
بعد از هر بار بیدار شدن، حافظه‌ی داوطلبان درمورد این جابه‌جایی تقریبا از بین رفته بود اما جالب است بدانید که در خواب دوم حاوی صدای پخش شده، افراد بیشتر می‌توانستند به یاد بیاورند که آیتم را در کجا قرار داده‌اند. درواقع صدا باعث تحکیم کار انجام شده در حافظه‌شان شده بود.

۴. محافظت از خاطرات مهم:

محققان معتقدند که در مغز انسان سیستمی وجود دارد که بعضی خاطرات را مهم و بعضی را غیرمهم تلقی می‌کند. این خاطرات مهم به حافظه‌ی طولانی‌مدت منتقل شده و خاطرات غیر مهم از حافظه پاک می‌شوند.
در مطالعات اخیر، دانشمندان سعی در هک کردن این سیستم قوی کردند به طوری که بتوان بعضی خاطرات غیر مهم را نیز در حافظه نگه‌داشت.آن‌ها مشاهده کردند که افرادی که در هنگام خواب صدایی در ارتباط با آن خاطره‌ی غیر مهم می‌شنوند، بعد از بیدار شدن آن را به خوبی به یاد می‌آورند.
در آزمایش دیگر، محققان از گروهی خواستند که آیتم‌هایی را بر روی صفحه‌ی کامپیوتر جا‌به‌جا کنند و با هر بار جا‌به‌جایی صدای مخصوص آن آیتم (گربه-صدای گربه، زنگ-صدای زنگ) پخش می‌شد.بعد از خوابیدن داوطلبان، برای گروهی از آن‌ها فقط چند مورد از آن صدا‌ها پخش شد. مثل همیشه مشاهده شد که گروهی که به صدا‌ها گوش داده بودند بهتر می‌توانستند آیتم‌ها را شناسایی کنند و جالب‌تر از آن این بود که یک صدا توانسته بود صداهای دیگر را در مغز فعال کرده و درنتیجه فرد آیتم‌های دیگر را نیز به یاد بیاورد.

چه اتفاقی در هنگام خواب می‌افتد که برای مغز مفید است؟

فعالیت مغز در بعضی مراحل از خواب کاهش می‌یابد. برخی از انسان‌ها بیشترین قسمت خواب خود را در مرحله‌ی SWS۱ می‌گذرانند. این مرحله از نظر محققان بسیار مهم است زیرا در آن بعضی از خاطرات کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلندمدت واقع در لب پیشانی مغز، منتقل می‌شوند.
در آزمایش‌هایی که مطرح شد، محققان با بررسی امواج مغزی افراد در حال خواب مشاهده کردند که هنگامی که صدایی برای این افراد پخش می‌شود، آن‌ها مدت زمان بیشتری را در مرحله‌ی SWS می‌گذرانند.
بنابراین نتیجه‌ی کلی که می‌توان گرفت این است:

هرچه مرحله‌ی SWS یک فرد طولانی‌تر باشد،توانایی یادآوری خاطرات و یادگیری مهارت‌های جدید بیشتر خواهد شد.


پی‌نوشت:

۱. slow-wave sleep

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید