انتشار این مقاله


تستی ساده که می‌تواند آلزایمر را ۱۸ سال پیش از تشخیص، پیش‌بینی کند!

پژوهشی جدید نشان می‌دهد کسب امتیاز پایین در تست‌های تفکر و حافظه می‌تواند نشانه‌ای برای ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر باشد.

تست ساده‌ای می‌تواند بیماری آلزایمر را ۱۸ سال پیش از تشخیص، پیش‌‌بینی کند.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد کسب امتیاز پایین در تست‌های تفکر و حافظه می‌تواند نشانه‌ای برای ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر باشد. دکتر کومار بی. راجان، پژوهشگر اول مجموعه، می‌گوید:

تغییراتی که در تفکر و حافظه رخ می‌دهند و منجر به بروز آلزایمر می‌شوند، نشانه‌هایی در دهه‌های پیش از بیماری ظاهر می‌کنند. با وجود این که اکنون نمی‌توانیم چنین تغییراتی را در افراد در معرض خطر تشخیص دهیم، اکنون قادر هستیم که جمعیتی که در نهایت دمنتیا را به شکل آلزایمر بروز می‌دهند، تحت نظر بگیریم.

در این پژوهش، بیش از دوهزار نفر از شیکاگو، تست‌های حافظه و تفکر را در طول ۱۸ سال انجام دادند. در طول مطالعه، نزدیک به یک نفر از پنج نفر، با میانگین سنی ۷۳ سال، به آلزایمر مبتلا شدند. امتیاز پایین‌تر در تست‌ها نشان‌دهنده‌ی ریسک بالاتر برای رشد بیماری بود
حتی کاهش اندکی از امتیاز تست، ریسک بالاتر آلزایمر را در مقایسه با سایرین نشان می‌داد. دکتر راجان می‌گوید:

تصور عمومیِ امروزه این است که رشد بیماری آلزایمر، در نتیجه‌ی تغییرات فیزیولوژیک و بیولوژیکی در حافظه و تفکر است که سال‌ها پیش آغاز می‌شوند. در صورت حقیقت داشتن این موضوع، پروسه‌های مسبب بیماری باید طول بسیار زیادی داشته باشند. تلاش برای جلوگیریِ موفقیت‌آمیز از بیماری، به فهم بهتر این پروسه‌ها در میان‌سالی نیازمند است.

نتایج این پژوهش، در ژورنال Neurology منتشر شده‌اند.


پی‌نوشت

۱. Kumar B. Rajan

درباره‌ی آلزایمر بیش‌تر بخوانید

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید