انتشار این مقاله


اگر عادت دارید کار‌های مهم خود را به تعویق بیندازید این مقاله را بخوانید

اهمال‌کاری یک اختلال نیست اما در موارد شدید درمان لازم است.

کارهای مهم و ضروری‌تان را پشت گوش می‌اندازید و سرگرم کار‌های کم‌اهمیت‌تر می شوید؟ درمان شاختی رفتاری (CBT) به شما کمک می‌کند.

Alexander Rozental استاد دانشگاه استکهلم سوئد می‌گوید:

به بعد موکول کردن کار همه‌ی ماست. کاری که هر روز انجام می‌دهیم و نتیجه‌اش چیزی جز ناراحتی و نا‌امیدی نیست.

اما افرادی که این‌گونه هستند معتقدند تاخیر در انجام کارهای مهم اثرات زیادی بر زندگی آنها می‌گذارد، اثراتی چون اضطراب، احساس گناه و شرمندگی. دیر به رخت‌خواب رفتن موجب می‌شود خواب کافی نداشته باشید. به تعویق انداختن حتی روی سلامتی اثر می‌گذارد اگر ورزش کردن و معاینات پزشکی را پشت گوش بندازید.

اهمال‌کاری به عنوان یک اختلال بالینی شناخته نمی‌شود و درمان معینی ندارد. Rozental و همکارانش بررسی می‌کنند که آیا (Conjunctive Behavioral Theory = CBT) می‌‎‎‌تواند کمک کند؟

ویژگی‌های اهمال‌کاری

CBT در نظر دارد رفتار‌های پیچیده و بغرنج را به رفتار‌های مفید تغییر دهد و در درمان برخی اختلالات روانی مانند فوبیا‌ و اختلال تنش‌زا بعد از سانحه ( PTSD ) از طریق آموزش کنترل تنفس و مقابله با اضطراب کارآمد است.

تیم  Rozenta جهت گسترش CBT برای درمان اهمال‌کاری، بر رفتار‌هایی مانند هدف‌گذاری، رفع حواس‌پرتی، پاداش در ازای موفقیت متمرکز شد. این تیم از دانشجویان خواستند در صورت تمایل پرسش‌نامه‌ای را که در خصوص اهمال‌کاری تدوین شده بود تکمیل کنند. نمرات این پرسش نامه از ۱ تا ۶۰ بود. یک فرد معمولی ۳۰ امتیاز کسب می‌کرد. بنابراین تیم مذکور فقط برای افرادی با امتیاز ۴۰ به بالا CBT به کار می‌بردند.

افرادی که امتیاز بیش از ۴۰ کسب کرده بودند بیش از هشت هفته با دو مدل از CBT آزمایش شدند. یک هفته درمان اینترنتی برای ۴۸ نفر آغاز شد. ابزار لازم برای مطالعه، تمرین و توصیه‌هایی به این افراد داده شد. گروه دیگری که ۴۴ نفر بودند هر دو هفته یک‌بار جلسات حضوری داشتند. این ۴۴ نفر در ۱۲ گروه تقسیم شده و توسط دو درمانگر مشاوره ‌شدند. در پایان آزمایش، تمام داوطلبان بهبود یافتند. Rozenta بیان می‌کند: “ما تاثیرات زیادی از CBT مشاهده کردیم. امتیاز‌ها در حدود ۱۰ نمره کم شد و در پایان درمان، ۳۴ درصد افراد امتیازی شبیه میانگین جمعیت کسب کردند.” 

خدمات دانشجویی

تیم مطالعه، از پرسش‌نامه‌های دیگری برای ارزیابی تغییرات مثبت و گسترده‌ی زندگی این دانشجویان استفاده کردند، پیشرفت‌های نسبی در عملکرد تحصیلی، احساس اضطراب و شادمانی مشاهده شد که بسیار امیدوار‌کننده بود.

۶ ماه بعد، دانشجویانی که درمان گروهی دریافت کرده بودند روند بهبود بهتری داشته اما در مقابل افرادی که از درمان اینترنتی استفاده کرده بودند به شیوه‌های گذشته‌ی خود نزدیک‌تر شدند. Rozental معتقد است درمان گروهی موثرتر است زیرا باعث می‌شود اعضای گروه تجربیات مشابه هم را شنیده و از یکدیگر حمایت کنند.

Bruce Fernie از دانشگاه کینگ لندن معتقد است درمان‌ اهمال‌کاری در صورتی خوب است که فرد نسبت به کار‌های بسیار مهم خود بی‌تفاوت باشد. گاهی به تعویق انداختن عمدی کار‌ها خوب است، به عنوان مثال برخی مردم در انجام وظایف‌شان این‌گونه‌اند و گمان می‌کنند عملکرد‌شان در دراز مدت بهتر می‌شود. Fernie می‌گوید اهمال‌کاری غیر‌عمدی است که موجب بروز مشکلات می‌شود، این نوع اهمال‌کاری بر عملکرد آزمون و روابط بین فردی اثر می‌گذارد، اگر بتوانیم این گونه را درمان کنیم فوق‌العاده است.

نوجوانان و جوانان در ابتدای دهه‌ی سوم زندگی بیشتر کار‌های مهم خود را به تعویق می‌اندازند، چون بخشی از مغز که مسئول برنامه‌ریزی دراز مدت است تا ۲۰ سالگی رشد نمی‌کند. Rozental امیدوار است مدارس و دانشگاه‌ها بتوانند با ارائه‌ی CBT، اهمال‌کاری را در میان دانش‌آموزان و دانشجویان کم کنند، هم‌چنین دانشجویانی که درمان خود را در مرکز بهداشت دانشجویی شروع کرده بودند با توجه به روند پیشرفت، تصمیم گرفتند درمان خود را ادامه دهند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *