انتشار این مقاله


رژیم غذایی فصلی میکروب‌های روده‌ی شما را هماهنگ با خودش تغییر می‌دهد

میكروب‌هایی که در روده ما زندگی می‌كنند می‌توانند در هر فصل متفاوت باشند.

با توجه به شواهدی که از یکی از چند گروه باقیمانده شکارچیان جمع آوری شده ، میكروب‌هایی که در روده ما زندگی می‌كنند می‌توانند در هر فصل متفاوت باشند.

در پروژه غذای انسانی، یک سازمان غیرانتفاعی که به دنبال نقش میکروبیوم در سلامت است ، جف لیچ و تیمش بیش از یک سال را صرف جمع‌آوری نمونه مدفوع از ۳۵۰ نفر از افرادی کردند که در قبیله هادزا در تانزانیا زندگی می‌کنند. آنها دریافتند که تنوع میکروبیوم روده مردم هادزا حدود ۳۰ درصد بیشتر از مقداری است که در ساکنان کشورهای غربی یافت می‌شود. در حقیقت، فلور روده مردم هادزا، تنوع مشابه مردم یانومامی ونزوئلا را دارد که پیش از این به عنوان بیشترین تنوع میکروبیوم در دنیا شناخته شده بود.

میکروب‌های روده‌ی انسان‌های شکارچی-گردآورنده‌ی Hadza در تانزانیا با خوردن غذاهای مختلف در فصل‌های متفاوت تغییر می‌کند.

تنوع در هر دو گروه شگفت آور نیست، با توجه به اینکه آنها به سختی، آنهم اگر اتفاق بیافتد، آنتی بیوتیک‌ها و غذا‌های فراوری شده مصرف می‌کنند. تیم لیچ همچنین کشف کرد که میکروبیوم هادزا فصلی است، به طوریکه در طول سال در یک چرخه تغییر می‌کند. قله تنوع در فصل خشک قرار دارد، یعنی زمانی که گونه های پری‌وتلا به طور خاص فراوان می‌شوند، و باکتری هایی که بزرگترین نوسانات سالانه را نشان دادند، به طور کلی تمایلی ندارند که جزو سویه های موجود در روده افراد با سبک زندگی غربی باشند. این تغییرات سالانه در میکروبیوم روده احتمالا ناشی از تغییرات چرخه ای در رژیم غذایی هادزا است. در طول فصل خشک تانزانیا، مردم هادزا غذای گوشتی به همراه قارچ و میوه درخت بائوباب، اما در فصل مرطوب، بیشتر عسل و انواع توت می‌خورند. گونه پری‌وتلا به خصوص در تجزیه مواد گیاهی بسیار مفید است، بنابراین می‌تواند در فصل خشک تاثیرگذارتر باشد. لیچ همچنین بر این باور است که تغییرات فصلی در فضای سبز ممکن است بر میکروبیوم تاثیر بگذارد. او می گوید:

ممکن است ارتباط احمقانه ای به نظر برسد، اما خب این محیط زیست است.


مقاله مرتبط: گردو ممکن‌ است با تغییر باکتری‌های دستگاه‌ گوارش، سلامت ما را ارتقا دهد


خوکچه‌ی هندی انسانی

ویلیم دِ ووس از دانشگاه واگنینگن در هلند می‌گوید:

محققان تغییرات میکروبیوم روده ای فصلی را در کشت های کشاورزی نیز مشاهده کرده اند اما یافته‌ی هادزا اولین تشخیص چرخه سالانه تغییرات است.

او پیش بینی می کند که چرخه میکروبیوم ممکن است در گروه های دیگر با رژیم های فصلی نیز دیده شود – از جمله افرادی از ما که برای مصرف محصولات فصلی برنامه‌ریزی می‌کنند.

لیچ همچنین چند ماه طول کشید تا شیوه زندگی در هادزا را بررسی کند تا ببیند آیا میکروبیوم روده‌ خودش شبیه به آنان است یا نه، و حتی مدفوع مربوط به مردم هادزا را به روده‌ی خود منتقل کرد. نتایج منتشر نشده، اما لیچ، که اکنون در ایالات متحده است، می گوید که برخی از باکتری های روده مردم هادزا در بدن او جان سالم به در برده اند.


مقاله مرتبط: تغییر ترکیب باکتری‌های روده، درمانی برای دیابت


جاستین سوننبورگ، همکار لیچ در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، می گوید:

اقدام لیچ، به عنوان یک خوک گینه (خوکچه هندی)، بسیار جسورانه بوده است.

تصور می شود مشکلات خاصی ممکن است در سلامت ایجاد شود آن هم به این علت که بدن ما با میکروبیوم های مرتبط با رژیم های غذایی و شیوه زندگی غربی سازگار نمی‌باشد. با این حال، بسیاری از مطالعات باید انجام شود تا ببینیم آیا پیوند باکتری‌ها، مثل کاری که لیچ انجام داد، کار خوبی است یا نه.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید