انتشار این مقاله


این پروتئین می‌تواند رشد تومور روده را کند کند

محققان دانشگاه استکهلم مکانیسم جدیدی برای تنظیم سلول‌های بنیادی در روده مگس میوه کشف کرده‌اند

محققان دانشگاه استکهلم مکانیسم جدیدی برای تنظیم سلول‌های بنیادی در روده مگس میوه کشف کرده‌اند. علاوه بر این کشف شد که یک پروتئین خاص می‌تواند رشد تومورها را در بافت روده کند کند. درک بهتر این مکانیزم‌ها می‌تواند ما را در مورد چگونگی بیماری در روده انسان و همچنین کمک به توسعه داروهای جدید برای درمان آن‌ها آموزش دهد. نتایج در حال حاضر در مجله علمی سلول‌های بنیادی منتشر شده است.


مقاله مرتبط: یافته‌های جدید عقیده محققان در مورد رشد تومورهای سرطانی را تغییر داد


در یک روده سالم، مخاط روده به طور مداوم از سلول‌های نابالغ، به اصطلاح سلول‌های بنیادی، دوباره تکثیر می‌شود. تکثیر سلول باید به گونه‌ای تنظیم شود که با همان سرعت از بین بردن سلول‌های آسیب دیده قدیمی انجام شود. تکثیر بیش از حد سریع سلول‌های بنیادی ممکن است موجب تومور شود، و تکثیر بیش از حد آهسته باعث می‌شود دیواره روده‌ به طور معمول بازسازی نشود و منجر به التهاب شود.

محققان با بررسی بازسازی بافت روده در مگس میوه، مکانیسم جدیدی را که توسط سلول‌های روده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، کشف کردند که کمک می‌کند، تعیین کنند که آیا آن‌ها باید تقسیم شوند یا به جای آن بالغ شوند و به سلول‌های اختصاصی با عملکردهای خاص تبدیل شوند. روده مگس‌های میوه شباهت بسیاری به روده‌های انسانی دارد و بنابراین اغلب در تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مطالعه شود که چگونه سلول‌های بنیادی تنظیم می‌شوند و چگونه شکل می‌گیرند.


مقاله مرتبط: کشف آنزیم جدید برای تشخیص سرطان روده


محققان دریافتند که یک ژن در مگس میوه‌ای به نام Nubbin وجود دارد که دو نوع پروتئین، Nub-PB و Nub-PD ایجاد می‌کند که اثرات متفاوتی بر شکل گیری و بلوغ سلول‌های بنیادی دارند. در یک روده سالم و طبیعی، این دو پروتئین متعادل و مکمل یکدیگرند. هنگامی که Nub-PB بیشتری در مقایسه با Nub-PD وجود دارد، سلول‌ها سریعتر رشد می‌کنند. هنگامی که محققان به جای آن سطح Nub-PD را نسبت به Nub-PB افزایش دادند، سلول‌های بنیادی جدیدی شکل گرفتند و زمانی که کمبود کامل Nub-PB وجود داشت، این سلول‌ها قادر نبودند بالغ شوند و تومورها را تشکیل دهند.
Ylva Engström، استاد گروه علوم انسانی مولکولی در دانشگاه استکهلم و مسئول این مطالعه، می‌گوید:

ممکن است کسی این موضوع را با یین و یانگ، دو عنصر در فلسفه چینی که با یکدیگر مقابله کرده و تعادل ایجاد می‌کنند، مقایسه کند.

پروتئین می‌تواند رشد تومور را کند کند

علاوه بر این کشف شده است که Nub-PB می‌تواند رشد تومورها را در روده مگس میوه کند کند. محققان تومورها را از طریق دستکاری ژنتیکی ایجاد کردند، اما زمانی که به طور همزمان مقدار Nub-PB را در سلول‌های روده افزایش دادند، هیچ گونه توموری ایجاد نشد. بنابراین Nub-PB به اصطلاح “سرکوب کننده تومور” است.


مقاله مرتبط: آسپرین خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش می‌دهد


یک پروتئین نزدیک مرتبط هم در انسان وجود دارد؛ که Oct1 نامیده می‌شود و به نوبه خود به طور نزدیکی به Oct4 مرتبط است. Oct1 ثابت شده است که ارتباطات بسیاری با بیماری‌های توموری و سرطانی در انسان دارد و به نظر می‌رسد که Oct1 اغلب در چنین مواردی جهش یافته است. Oct4 یک عامل سلول بنیادی که به خوبی مطالعه شده است که توانایی فعال سازی سلول‌های انسانی را برای تقسیم و عملکرد درست مانند سلول‌های بنیادی دارد.
Engström می‌گوید:

اختلال در تعادل بین این تنظیم کننده‌ها می‌تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد و منجر به التهاب، عفونت و تومور شود.

در دراز مدت، درک بهتر این مکانیزم‌ها می‌تواند ما را در مورد چگونگی رخداد بیماری‌های روده‌ای، و نیز در توسعه داروهای جدید برای پیشگیری و درمان آن‌ها کمک کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید