انتشار این مقاله


یافته‌های جدید عقیده محققان در مورد رشد تومورهای سرطانی را تغییر داد

یک تیم تحقیقاتی، به اطلاعات جدیدی که به طور دقیق‌تری رشد تومورهای سرطانی در داخل بدن را نشان می‌دهد، دست یافته‌اند.

یک تیم تحقیقاتی، به اطلاعات جدیدی که به طور دقیق‌تری چگونگی رشد تومورهای سرطانی در داخل بدن را نشان می‌دهد، دست یافته‌اند. این مطالعه در حال حاضر در Nature Genetics قابل دسترسی‌ست.

محققان شاخه پزشکی کالج Galveston and Baylor در دانشگاه تگزاس، دریافتند که یک بخش ضرربخش RNA پیام‌رسان که قبلا تصور می‌شد موجب تبدیل سلول‌های نرمال به سلول‌های سرطانی می‌شود، در واقع از طریق مهار توانایی بدن در جلوگیری از ایجاد تومورها عمل می‌کند. این نتایج می‌تواند کاملا مسیری که علوم پزشکی به چگونگی ساخت تومورها دست میابد را تغییر دهد.


مقاله مرتبط: کشف روشی جدید برای ایمونوتراپی تومورهای جامد


در مولکول‌های سراسر بدن، سه پریم منطقه ترجمه نشده، یا ۳’UTR، محلی است که RNA پیام‌رسان می‌تواند بیان ژن را تغییر دهد. شناخته شده که کوتاه شدن این منطقه RNA موجب رشد تومور سرطانی می‌شود.

اریک وگنر، استادیار دپارتمان بیوشیمی و بیولوژی مولکولی UTMB، می‌گوید:

محققان در گذشته می‌اندیشیدند که از انجایی که کوتاه شدن ۳’UTR موجب بیان پروتو-انکوژن‌ها می‌شود، ژن‌های نرمال که هنگامی که از طریق جهش یا بیان بیش از حد، تغییر می‌کنند، تبدیل به انکوژن‌ها می‌شوند، می‌توانند یک سلول نرمال را به سلول سرطانی تبدیل کنند.

هرچند، با استفاده از ترکیبی حاصل از روش‌های کامپیوتری و مدل‌های‌ سلول سرطانی، محققان دریافتند که کوتاه شدن ۳’UTR در تومورها در واقع موجب می‌شود ژن‌های سرکوب‌کننده تومور، خاموش شوند.


مقاله مرتبط: ویروس نابودگر تومور مغزی


در این مطالعه، محققان از آنالیزهای “Big data” برای بازسازی RNA استفاده کردند. اعتقاد بر این است که این RNAها، برای ساخت شبکه‌های تنظیم‌کننده کلی در داخل سلول‌های تومور سینه و بافت‌های نرمال نظیر آن‌ها مهم می‌باشند.

این روش به این حقیقت دست یافت که ۳’UTRها، در تنطیم این شبکه‌های تنظیمی کلی، حیاتی‌اند. با استفاده از این اطلاعات، آن‌ها این شبکه‌های داخل سلول سرطانی سینه را منقطع کردند تا تاثیرات آن را بر رشد تومور امتحان کنند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید