انتشار این مقاله


گفتگوی ما پیرامون یائسگی باید بیشتر شود

جامعه‌ علاقه‌ی زیادی به مباحث مربوط به بدن زنان ولی با فرارسیدن دوران یائسگی این گفتگو خاموش می‌شود.

جامعه‌ علاقه‌ی زیادی به مباحث مربوط به بدن زنان، مخصوصاً در دوران باروری آن‌ها دارد ولی با فرارسیدن دوران یائسگی این گفتگو خاموش می‌شود. به غیر از کنایات اندکی راجع به گرگرفتگی و “این تغییر”، یائسگی نه تنها در جامعه‌ی ما، بلکه در بیشتر جاهای دنیا هنوز یک تابو است.

فقط نمی‌توان مردان را مقصر جلوه داد. اخیراً یک نظرسنجی به این نتیجه رسیده بود که نصف زنان انگلستانی بدون مشاوره با پزشک، دوران یائسگی خود را شروع می‌کنند. چرا؟ بیش از یک سوم آن‌ها اعتقاد داشتند که این اتفاق چیزی است که دیر یا زود باید رخ دهد. اگر زنان در سکوت رنج می‌کشند، نباید از این موضوع هم شگفت‌زده شوند که بسیاری از آن‌ها از شدت نشانه‌هایشان، به‌ویژه مشکلات حافظه و تمرکز در عذاب اند.


مقاله‌ی مرتبط: سردردها و یائسگی؛ ارتباط چیست؟


تحقیقات جدید روی چنین نشانه‌ها هشدار می‌دهد که احتمالاً یائسگی چیزی بیش از گرفتگی‌هاست. این تغییرات هم در زنان و هم در مردان در اواخر زندگی بازتاب داده می‌شود؛ مثلاً مغز در برابر آلزایمر کم می‌آورد.

به جای ناراحت شدن از این خبرها باید یائسگی و مشکلات سلامتی همراه آن را بیشتر جدی گرفت. شاید این گفتگو به بحث‌های بیشتری درباره‌ی مرحله‌ای از زندگی برسد که همه‌ی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، البته با راه‌هایی متفاوت.


مقاله‌ی مرتبط: هر آن‌چه که باید راجع به یائسگی بدانید


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید