انتشار این مقاله


انیمیشن شبیه‌سازی پرتاب Falcon heavy SpaceX

الون ماسک انیمیشن پرتاب موشک Falcon Heavy را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است.

ایلان ماسک انیمیشن جدیدی را که توسط Space X برای نشان دادن روند برنامه‌ریزی شده‌ی پرتاب موشک Falcon Heavy ساخته شده، در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است. این موشک در ماه نوامبر اولین پرواز خود را تجربه خواهد کرد. این انیمیشن پرتاب راکت سنگین دارای سه تقویت کننده، جداسازی مراحل اول و دوم و پرواز و فرود برگشتی این سه تقویت کننده که برای حمل موشک به فضا استفاده می‌شود، مجسم می‌کند.

البته واضح است که این انیمیشن نگاه ایده‌آلی از آن چه Space X انتظار دارد اتفاق بیفتد ارائه می‌دهد. حتی اگر همه چیز خوب پیش برود واقعیت چندان با شبیه‌سازی مطابقت نخواهد داشت، حداقل برای بار اول!


مقاله مرتبط:تلاش بشر برای سفر در فضا


حتی خود ماسک هم به شدت از بیان موفقیت پرواز Falcon heavy طفره می‌رود. حتی در کپشن پست اینستاگرام خود جمله‌ی ” اشتباهات زیادی در پرتاب ماه نوامبر ممکن است رخ دهد.” به کار برده است.

او در جریان گفتگویی در کنفرانس علوم فضایی سال جاری ISS R&D گفت:

” SpaceX خوش‌شانس خواهد بود اگر راکت تنظیمات پرتاب خود را قبل از وقوع هر اشتباهی پاک کند!”

به نظر می‌رسد که او انتظار “انحلال سریع برنامه ریزی نشده” یعنی انفجار را حتی قبل از اینکه به مدار برسد، دارد. البته این به معنای ارزشمند نبودن این آزمایش نیست؛ در رابطه با کار موشک، هر شکست یک فرصت یادگیری است!
همچنین به گفته‌ی ماسک جنبه‌هایی از سیستم پرتاب Falcon heavy  وجود دارد که با شلیک ایستا در زمین و شبیه‌سازی‌ها نمی‌توان آن را آموخت، موشک حتما باید اول پرتاب شود.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید