انتشار این مقاله


به خاطر استرس نمی‌توانید بخوابید؟ راه‌حلش اینجاست!

ماده‌ی فعال موجود در برخی از مواد غذایی می‌تواند به افزایش خواب کمک کند.

تقریبا همه تجربتا می دانند که وقایع استرس زا  قطعا روی خواب عمیق تاثیر می گذارد.محققان در موسسه ی ژاپنی خواب دریافتند که ترکیب فعالی که به فراوانی در نیشکر و سایر فرآورده های طبیعی وجود دارد ممکن است باعث کاهش استرس شده و به داشتن خوابی عمیق کمک کند.

در محیط دائما در حال تغییر جهان امروز، خواستار های شغلی و عوامل محیطی اجتماعی مختلف موجب محرومیت از خواب  در جمعیت انسانی می شود.محرومیت از خواب موجب القا مقادیرعظیمی از استرس  می شود که استرس خود یکی از عوامل اصلی در بی خوابی و یا دشواری در به خواب رفتن است.قرص های خواب آوری که در حال حاضر در دسترس اند تاثیری بر استرس ندارند و اغلب عوارض جانبی شدیدی دارند. بی خوابی همچنین با برخی بیماری های دیگر شامل چاقی، بیماری های قلبی عروقی، افسردگی، اضطراب، کمبود مانیا و …در ارتباط است.


مقاله مرتبط :پنج راه حل برای مشکلات خواب


گروه تحقیقی هدایت شده توسط Mahesh K.Kaushik و Yoshihirio Urade در موسسه ی بین المللی طب مکمل و جایگزین خواب دانشگاه Tsukuba ، پی بردند که “اکتاوسانول” استرس را کاهش داده و میزان خواب را که در اثر استرس کاهش یافته بود، به حالت عادی باز می گرداند.

اکتاوسانول به فراوانی در غذا های روزمره مثل نیشکر، برنج، روغن جوانه ی گندم،  موم عسل و … یافت می شود . عصاره ی خام آن “پلی کسانول ” است، در حالیکه اکتاوسانول ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آن است.پلی کسانول و اکتاو سانول در گذشته برای مصارف پزشکی دیگر استفاده شده اند.

در این مطالعه، نویسنده اثرات اکتاوسانول روی نظم خواب در موش هایی که به طور متوسط استرس داشتند را از طریق نظارت شفاهی بررسی کرد.اکتاوسانول میزان کورتیکوسترون پلاسمای خون، که یک نشانگر استرس است، را کاهش داد.  همچنین موش هایی که اکتاوسانول مصرف کرده بودند خوابی عادی، که قبلا به دلیل استرس مختل شده بود،داشتند.به همین دلیل آن ها ادعا کردند که اکتاوسانول استرس را در موش ها کاهش داده و میزان خواب را به حالت عادی برمی گرداند.خواب موش هایی که تحت تاثیر اکتاوسانول قرار گرفته بودند  مشابه خواب طبیعی و از لحاظ روانی نیز طبیعی بود.

به هر حال نویسنده معتقد است اکتاوسانول روی خواب حیوانات عادی اثر نمیگذارد.این نتایج به وضوح نشان می دهد که اکتاوسانول یک ترکیب فعال است که داری پتانسیل لازم برای کاهش استرس و افزایش خواب است و می تواند به طور  بالقوه در درمان بیخوابی ناشی از استرس استفاده شود.اکتاوسانول برای استفاده به عنوان یک درمان در انسان بی خطر است چون یک ترکیب موجود در مواد غذایی است و عوارض جانبی ندارد.

مکمل های اکتاوسانول/پلی کسانول در انسان ها برای مصارفی مثل متابولیسم لیپید ها، کاهش کلسترول یا تولید نیرو استفاده می شوند.به هر حال باید مطالعات بالینی ای  که به خوبی برنامه ریزی شده اند صورت گیرند تا اثر کاهش استرس و افزایش خواب این مواد تصدیق شود.

Kushik می گوید:

مطالعات آینده شامل شناسایی ناحیه ی هدف اکتاوسانول در مغز، قابلیت گذر آن از سد خونی مغزی و مکانیسمی که اکتاوسانول از طریق آن استرس را کاهش می دهد، هستند.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید