انتشار این مقاله


اثرات ژنتیکی تحت تأثیر شیوه‌ی زندگی قرار دارند

با تغییر شیوه‌ی زندگی می‌توان تأثیر ژن‌ها را افزایش یا کاهش داد.

خطر ابتلا به چاقی علاوه بر شیوه‌ی زندگی، تحت تأثیر ژن‌ها نیز قرار دارد. مطالعه‌ای جدید از دانشگاه Uppsala نشان می‌دهد که خطر ژنتیکی ابتلا به چاقی ایستا نیست؛ بلکه شیوه‌ی زندگی نیز اثرگذار است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی علمی PLOS Genetics منتشر شده است.

در این مطالعه، محققان امکان اثرگذاری فاکتورهای مختلف شیوه‌ی زندگی مانند رژیم غذایی، مصرف سیگار، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، مصرف الکل و فعالیت فیزیکی را بر روی تأثیرات ژنتیکی بررسی کرده و برای این منظور، از اطلاعات ژنتیکی و شیوه‌ی زندگی ۳۶۰,۰۰۰ فرد میان‌سال در انگلستان، استفاده کردند. این اطلاعات توسط خود این افراد ارائه شده بود.


مقاله ی مرتبط: آیا مصرف الکل منجر به اضطراب می‌شود؟


Mathias Rask Andersen، محقق بخش ایمونولوژی، ژنتیک و پاتولوژی که مطالعه را هدایت می‌کرد، می‌گوید:

نتایج مطالعه‌ی ما به‌وضوح نشان می‌دهند که محیط و شیوه‌ی زندگی با ژن‌ها در تعامل هستند.

برای مثال، تأثیر عوامل ژنتیکی در شرکت کنندگانی که از لحاظ فیزیکی فعالیت بیشتری داشتند، کمتر بود. هم‌چنین وضعیت اقتصادی-اجتماعی نیز بر روی تأثیرات ژنتیکی اثرگذار است؛ به‌طوری‌ که خطر ژنتیکی ابتلا به چاقی در شرکت‌کنندگانِ با وضعیت اقتصادی نامناسب، برجسته‌تر بود. از نتایج شگفت آور این مطالعه، اثر مصرف الکل بر روی تأثیرات ژنتیکی است. محققان دریافتند که اثرات ژنتیکی در افرادی که به صورت مکرر الکل مصرف می‌کردند، کمتر و تقریباً نصف افرادی بود که هیچ‌وقت  الکل مصرف نمی کردند.


مقاله‌ مرتبط: احتمال افزایش وزن در افراد مستعد چاقی ژنتیکی با عادات خواب نامناسب افزایش می‌یابد


بر اساس این مطالعه، ما می‌توانیم با تغییر در شیوه‌ی زندگی، خطرات ژنتیکی خود را تحت تأثیر قرار دهیم. فردی که به شدت مستعد چاقی است، به‌عنوان مثال فردی با بستگان متعدد دارای اضافه‌وزن، می‌تواند اثر ژن‌های خود را از طریق تغییر در شیوه‌ی زندگی کاهش دهد. امید است نتایج این مطالعه به درک مکانیسم های تنظیم‌کننده‌ی وزن بدن و یافتن روش‌های جدید برای درمان و جلوگیری از چاقی، کمک کنند. به هر حال باید اشاره کرد که این مطالعه یک مطالعه‌ی جمعیت محور بوده و در این نوع مطالعات، محققان نمی توانند علت و معلول را ارزیابی کنند.

Mathias Rask-Andersen می‌گوید:

ممکن است عوامل مرتبط دیگری وجود داشته باشند که علت اصلی نتایج ما بوده ولی ما از آن ها اطلاعی نداریم. به همین دلیل، باید نتایج  را با مطالعاتِ بیشتر کنترل‌شده، برای محدود کردن علت و معلول، پیگیری کنیم.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید