انتشار این مقاله


آیا مصرف الکل منجر به اضطراب می‌شود؟

سوء مصرف الکل و اختلال اضطرابی همواره با هم یک ارتباط محکم دارند. همیشه ارتباط قوی‌ای بین این دو وجود دارد به شکلی که اگر یکی از این اختلالات در فردی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در زمان کوتاه دیگر اختلال نیز در این فرد دیده می‌شود. اما همیشه این الکل نیست که دلیل […]

سوء مصرف الکل و اختلال اضطرابی همواره با هم یک ارتباط محکم دارند. همیشه ارتباط قوی‌ای بین این دو وجود دارد به شکلی که اگر یکی از این اختلالات در فردی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در زمان کوتاه دیگر اختلال نیز در این فرد دیده می‌شود. اما همیشه این الکل نیست که دلیل است؛ گاهی اوقات مثل این قضیه مانند مثل شرایط مرغ و تخم‌مرغ است و نمی‌توان گفت کدام یکی دلیل اصلی است. هر کدام یک از این اختلالات به طور غم‌انگیزی می‌تواند شرایط را برای دیگر مشکل بدتر بکند.

در ایالات متحده، در حدود ۴۰ میلیون نفر از اختلالات شناخته‌شده اضطراب رنج می‌برند؛ و همین گستردگی، باعث شده است که این مشکل معمول‌ترین بیماری روانی بشود. افرادی که مشکلات اضطرابی دارند ۲ الی ۳ برابر افراد سالم، احتمال دارد که به سمت مواد مخدر یا الکل بروند تا بتوانند این مشکل را حل کنند.(منبع:ADAA)

بیشتر افرادی که مشکلات اضطرابی یا الکلی دارند تنها با یکی از این دو درگیر هستند، اما در حدود ۲۰ درصد از افرادی که مشکلات اضطرابی دارند همچنین مشکلات سوء مصرف مواد مخدر یا الکل نیز دارند و همین درصد به صورت برعکس نیز صدق می‌کند. زنان بیشتر محتمل هستند نسبت به مردان به رنج بردن از هر دوی این اختلالات.(منبع:ADAA)

ارتباط بین الکل با اضطراب مخصوصا در بین ۱۵ میلیون از مردم ایالات متحده وجود دارد؛ آن‌هایی که اختلال اضطراب اجتماعی دارند.(منبع:ADAA) افرادی که اختلال اضطراب اجتماعی، ترس اجتماعی دارند، ترس بزرگی از شرمنده شدن یا مسخره شدن در جمع دارند. این اضطراب و ترس از شرایط اجتماعی معمولا اینقدر شدید است که باعث گریز این افراد از این شرایط می‌شود و مشخصا تاثیر منفی بر روی شرایط کاری، روتین‌های روزانه و ارتباطات شخصی این افراد دارد.

این مسئله خیلی شوکه‌کننده نیست که بسیاری از افرادی که اختلال اضطراب اجتماعی دارند به سمت الکل گرایش پیدا بکنند؛ برای بهبود دادن فشار روانی و نجات پیدا کردن از این شرایط. این خوددرمانی معمولا نتیجه معکوس می‌دهد، الکل می‌تواند در ابتدا بهبود در اضطراب را به صورت موقتی ایجاد بکند ولی این قضیه به سادگی می‌تواند از کنترل خارج شده و در طولانی مدت نتیجه معکوس بدهد و شرایط بدتر بشود.

در یک تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در Archives of General Psychiatry منتشر شد، نشان داد که خوددرمانی با الکل در بین افرادی که نشانه‌های اضطراب داشته‌اند، آن‌ها در حدود ۲ الی ۵ برابر متحمل می‌کند برای اختلالات مصرف الکل در عرض ۳ سال. بسیاری از افرادی که خوددرمانی کرده بودند ولی نشانه‌های اضطراب نداشته بودند در نهایت به عنوان افراد دارای اختلال اضطراب در طول این تحقیق شناسایی شدند.(منبع:Robinson)

افرادی که اختلال اضطراب و مشکل مصرف الکل دارند، نشانه‌های شدیدتری نسبت به افرادی که تنها اختلال اضطراب دارند، نشان می‌دهند. در تحقیقی که در دانشگاه کارولینای شمالی در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مشخص شد که سوء مصرف الکل می‌تواند در “انقراض ترس”(extinction of fear) اختلال ایجاد کند، که مربوط به تجربه‌های دردآور و تلخ گذشته است، و در نهایت موجب شود که افراد پس از این وقایع سخت‌تر بهبودی پیدا بکنند و نتوانند آن را فراموش کنند.(منبع:Holmes)

تلاش برای غلبه بر اختلال اضطراب و یا الکلیسم می‌تواند تلاشی طولانی مدت باشد اگر شما تنها با یکی از این اختلالات درگیر باشید. اما به دلیل این که هر کدام از این موارد شرایط را برای دیگری بدتر می‌کند، برای افرادی که از هر دو این موارد رنج می‌برند، شرایط بهبودی بسیار سخت‌تر است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید