انتشار این مقاله


۱۴ مورد از مفیدترین و مضرترین مواد غذایی برای کبد

بیماری‌های کبدی یکی از مشکلات نگران کننده بشر است. با مصرف غذاهای سالم و پرهیز از عادات غذایی ناسالم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های کبدی پیشگیری کرد.

جو دوسر

غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر می‌تواند کمک کند تا کبد شما به بهترین شکل کار کند. آیا می‌خواهید یک راه عالی برای شروع روز خود باشد؟ جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به شما در ازبین بردن وزن اضافی و چربی شکم کمک کند، که راه خوبی برای جلوگیری از بیماری‌های کبدی است.

از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب مناسبی برای سالم ماندن کبد شما نیست. خوردن غذاهایی که چربی اشباع زیادی دارند باعث می‌شود که کبد نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. با گذشت زمان، ممکن است منجر به التهاب شود، که به نوبه خود می‌‌تواند باعث آسیب زدن به کبد شود که تحت عنوان سیروز شناخته می‌شود. بنابراین دفعه بعد که شما در مسیر رانندگی هستید، به فکر که سفارش یک گزینه سالم‌تر باشید.

بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد این غذای ترد می‌تواند به شما در پیشگیری از بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی کمک کند. اگر بروکلی بخارپز به نظر کمی بیش از حد مشمئز کننده می‌‌رسد، آن را برای سالاد خرد کرده و با بادام بریده شده، زغال اخته خشک شده، و کمی سزکه مخلوط کنید. همچنین به صورت کباب شده با سیر و سرکه بالزامیک بسیار خوشمزه است.

قهوه

اگر شما نمی‌توانید روز خود را بدون قهوه سپری کنید، با شنیدن این که قهوه فوایدی برای کبد دارد خوشحال خواهید شد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب‌های ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا رژیم غذایی نامناسب محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

مصرف شکر را متوقف کنید.

از آن جایی که بخشی از کار کبد تبدیل شکر به چربی است، مصرف بیش از حد مواد شیرین می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. اگر در مصرف این مواد زیاده روی ‌کنید، کبد شما مقدار زیادی چربی تولید می‌کند که باعث می‌شود تا در قسمت‌هایی غیر معمول ذخیره شود. در بلند مدت ممکن است شما مبتلا به شرایطی مانند بیماری کبد چرب شوید. بنابراین به کبد خود لطف کنید و مصرف شیرینی را محدود کنید.

چای سبز

چاس سبز حاوی یک نوع آنتی اکسیدان به نام catechins می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است این ماده از برخی از انواع سرطان‌ها، از جمله کبد پیشگیری کند. اگر چای خود را دم کرده و گرم آن را بخورید، بیشتر catechins دریافت خواهید کرد. چای سرد و چای سبزی که گرم نیست (آماده نوشیدن) از سطوح پایین‌‌تری از catechins برخوردارند.

آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کبد خود انجام دهید داشتن وزنی سالم و متناسب است. به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های ورزشی به نوشیدن آب عادت کنید. از میزان کالری‌هایی که هر روز با نوشیدن آب ذخیره می‌شود شگفت زده خواهید شد.

بادام

آجیل – به ویژه بادام – منبع خوبی از ویتامین E می‌باشد. ماده‌ای که به گفته تحقیقات ممکن است از بیماری‌های کبد چرب جلوگیری کند. بادام برای قلب شما نیز مفید است، بنابراین دفعه بعدی برای میان وعده خود یک مشت بادام استفاده کنید.  یا آن‌ها را به سالاد اضافه کنید؛ این کار باعث تردی سالاد خواهد شد.

مصرف نمک را کنترل کنید.

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد – تقریبا نه به همان اندازه‌ای که احتمالا دریافت می‌کنید. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی سدیم بالا ممکن است منجر به فیبروز شود، که اولین مرحله از زخم‌های کبدیست. با انجام کارهای ساده‌ای می‌توانید مصرف نمک کاهش دهید. از غذاهای فرآوری شده مانند بیکن یا ژامبون دوری کنید. به جای سبزیجات کنسرو شده از انواع تازه آن استفاده کنید. با دور کردن نمکدان از میز غذای خود با وسوسه مصرف نمک مبارزه کنید.

اسفناج

سبزیجات دارای برگ‌های سبز آنتی اکسیدان قوی دارند که گلوتاتیون نامیده می‌شود. این آنتی اکسیدان می‌تواند به حفظ کارکرد صحیح کبد شما کمک کند. اسفناج گزینه‌ی آسانی برای آماده سازیست. درواقع یک پایه عالی برای سالاد شام است و همچنین با سیر و روغن زیتون خوش مزه است. هنگامی که پلاسیده شده با اضافه کزدن پنیر پارمزان آن را فرآوری کنید.

بلوبری

بلوبری حاوی ماده مغذی به نام پلی فنول است که می‌تواند به شما در برابر بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی، که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه هستند، کمک کند. اگر بلوبری با ذائقه شما سازگار نیست، ازغذاهای دیگر حاوی پلی فنول شامل شکلات تلخ، زیتون و آلو استفاده کنید.

در خصوص مصرف الکل میانه رو باشید.

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث آسیب کبد شود. با گذشت زمان منجر به سیروز نیز می‌شود. حتی نوشیدن گاه به گاه الکل – چهار لیوان برای زنان و پنج لیوان برای مردان در یک مهمانی – نیز می‌تواند مضر باشد. سعی کنید تا مصرف روزانه خود را به یک لیوان برای زنان و دو لیوان برای مردان محدود کنید.

گیاهان و ادویه‌جات

آیا می خواهید همزمان از کبد و قلب خود محافظت کنید؟ از پونه کوهی، مریم گلی sage یا رزماری به صورت پودر استفاده کنید. این مواد منبع خوب پلی فنول‌های سالم هستند. مزایای بیشتر: در بسیاری از دستور العمل‌ها این مواد به شما کمک می‌کنند تا مصرف نمک را مدیریت کنید. دارچین، پودر کاری و زیره سبز هم گزینه‌های خوبی هستند.

غذاهای بسته بندی شده و خوراکی‌های حاضری را محدود کنید.

دفعه بعدی که می‌خواستید به سوی دستگاه فروش خودکار بروید، به جای آن یک میان وعده سالم را در نظر بگیرید. مشکل چیپس و محصولات پخته شده این است که آن‌ها معمولا با شکر، نمک و چربی اشباع می‌شوند. این غذاها به نسبت ساده هستند و به برنامه ریزی کمتری نیاز دارند. یکی استراتژی خوب: یک بسته میان وعده سالم با خود به محل کار بیاورید. یک سیب همراه با یک بسته تک نفره کره بادام زمینی یا نخود سبز همراه با یک فنجان کوچک حمص (hummus) را امتحان کنید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید