انتشار این مقاله


قهوه بدون کافئین می‌تواند برای قلب مضر باشد

محققان می‎گویند، قهوه بدون کافئین ممکن است با افزایش سطح کلسترول خاصی در خون، بر روی قلب اثر منفی داشته باشد.

محققان می‎گویند، قهوه بدون کافئین ممکن است با افزایش سطح کلسترول خاصی در خون، بر روی قلب اثر منفی داشته باشد. توضیح آن‌ها این است که قهوه بدون کافئین اغلب از یک نوع دانه با محتوای چربی بالاتر ساخته می‌شود.

رابرت سوپرکو و همکارانش، در مرکز بهداشت و یادگیری پایتون-مرسر در آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده، در مورد اثرات قهوه بر روی ۱۸۷ نفر، بررسی‌هایی انجام داده‌اند. این محققان به سه گروه هم‌اندازه برای مطالعه سه ماهه تقسیم شدند: یک گروه سه تا شش فنجان قهوه کافئین‌دار در روز صرف می‌کرد؛ گروه دیگر سه تا شش فنجان قهوه بدون کافئین‌دار در روز مصرف می‌کردند؛ و گروه کنترل که قهوه نمی‌نوشیدند. مصرف كنندگان قهوه آمريكا به طور متوسط ۳.۱ فنجان قهوه در روز مي‌نوشند.


مقاله مرتبط: آیا قهوه می‌تواند طول عمر را افزایش دهد؟


محققان قبل و بعد از مطالعه، نمونه خون گروه‌ها را برای تعیین سطح کلسترول و اسید چرب غیر استری (NEFA) (شاخص کلیدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی) در خون مورد ارزیابی قرار دادند.

در کمال تعجب، محققان دریافتند که گروه بدون کافئین، میزان افزایش ۱۸ درصدی NEFA در خون و افزایش ۸ درصدی آپولیپوپروتئین B – پروتئین مرتبط با کلسترول مرتبط با بیماری قلبی عروقی- را تجربه کردند. این در دو گروه دیگر مشاهده نشد.
سوپرکو می‌گوید:

من اعتقاد دارم که این کافئین نیست، بلکه قهوه بدون کافئین است که ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. خطر ابتلا به بیماری قلبی خیلی بزرگ نیست – اسیدهای چرب را می‌توان با ورزش به راحتی سوزاند. اما کسی که با کلسترول بالا، که چهار یا پنج فنجان قهوه بدون کافئین در روز می‌نوشند، شاید بخواهند درباره کاهش این میزان چاره‌ای بیاندیشند.

گزینه سالم؟

هنگامی که محققان، قهوه مورد استفاده در این مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که قهوه کافئین‌دار و بدون کافئین از دانه‌های متفاوتی ساخته شده است. فرآیند بدون کافئین سازی ترکیباتی را استخراج می‌کند که به قهوه عطر و طعم می‌دهند، بنابراین اغلب از دانه طعم دهنده قوی‌تری به نام Robusta ساخته می‌شوند. قهوه کافئین‌دار معمولا از دانه‌ای به نام Arabica ساخته می‌شود.


مقاله مرتبط: کافئین موجود در چهار فنجان قهوه با کمک میتوکندری از قلب محافظت می‌کند


سوپرکو به خبرنگار New Scientist گفت:

ترکیب شیمیایی این دو دانه بسیار متفاوت است.Robusta حاوی مقادیر بسیار بالایی از چربی‌ها است كه به نام دیپتن‌ها، كه باعث تولید اسید‌های چرب در بدن می‌شوند. صنعت قهوه، بیشتر و بیشتر از قهوه بدون کافئین فروش می‌کند چون مردم فکر می‌کنند که سالم تر است، اما اگر شما کلسترول بالا دارید ممکن است اینگونه نباشد.


مقاله مرتبط: چگونگی محافظت قهوه از قلب


خیلی ساده نیست

با این حال، تیم همچنین تغییراتی را در نوع دیگری از کلسترول به نام HDL2 یافت که سطح بالایی از آن‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارد. با وجود اینکه متوسط سطح HDL2 در بین سه گروه تفاوت نداشت، در گروه بدون کافئین بسته به وزن شرکت کنندگان، با توجه به شاخص توده بدنی (BMI)، به طور قابل توجهی تغییر کرد.

در افرادی که اضافه وزن دارند – با BMI بیش از ۲۵ – HDL2 50٪ افزایش می یابد، در حالی که در افراد با BMI کمتر از ۲۵ کاهش HDL2 حدود ۳۰٪ است. این یک داستان ساده از یک نوع قهوه خوب و بد نیست. کسانی که دارای اضافه وزن هستند اما سطح آپولیپوپروتئین B نورمالی دارند ممکن است تصور کنند قهوه بدون کافئین ، منفعت بالقوه‌ای نسبت به قهوه کافئین‌دار دارد.

سخنگوی بنیاد قلب انگلیس ادعا می‌کند که این مطالعه بسیار کوچک و کوتاه بود. او گفت:

خیلی زود نتیجه گیری‌های دقیقی درباره استفاده از قهوه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارائه می‌شود. و در این مطالعه اثرات نوشیدن سه تا شش فنجان قهوه روزانه بررسی شده است، بنابراین مربوط به افرادی نیست که از قهوه یک یا دو بار در روز استفاده می‌کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید