انتشار این مقاله


کافئین موجود در چهار فنجان قهوه با کمک میتوکندری از قلب محافظت می‌کند

مصرف کافئین با کاهش خطرات برای بیماری‌های متعددی همراه است

مصرف کافئین با کاهش خطرات برای بیماری‌های متعددی همراه است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت نوع۲، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی اشاره کرد. اما مکانیسم اصلی این اثرات محافظتی مشخص نشده است. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که کافئین موجب حرکت پروتئین تنظیمی به سمت میتوکندری می‌شود. این عمل موجب تقویت عملکرد آن‌ها و محافظت سلول‌های قلب و عروق از آسیب‌های متعدد می‌شود. این مطالعه در ۲۱ ژوئن در مجله‌ای به نام PLOS Biology که دسترسی به آن برای عموم آزاد است، منتشر شد. این کار توسط Judith Haendeler و Joachim Altschmied و همکارانشان از دانشکده پرشکی، دانشگاه Heinrich-Heine و موسسه تحقیقاتی IUF-Leibniz در زمینه پزشکی محیط زیست در Duesseldorf آلمان، صورت گرفت. یافته نهایی به این صورت بود که اثر محافظتی مطرح شده معادل با مصرف غلظت کافئین موجود در چهار فنجان قهوه، اثراتی مرتبط با مکانیسم‌های فیزیولوژیکی را نشان می‌دهد.


مقاله مرتبط: مصرف کافئین خطر افسردگی را کاهش می‌دهد


نویسندگان قبلا نشان داده‌اند که در غلظت‌های مرتبط فیزیولوژیکی (به عنوان مثال مقدار چهار فنجان قهوه و یا بیشتر) کافئین ظرفیت عملکرد سلول‌های اندوتلیالی که در داخل رگ‌های خونی قرار دارد، را بهبود می‌بخشد. همچنین این اثر شامل میتوکندری‌ها، نیروگاه‌های انرژی سلولی، نیز می‌شود.

در این جا، نشان می‌دهند که پروتئینی به نام p27 که به طور عمده به عنوان بازدارنده چرخه سلولی شناخته شده است، در میتوکندری انواع سلول‌های اصلی قلب حضور دارد. در این سلول‌ها، P27 میتوکندریایی باعث افزایش مهاجرت سلولهای اندوتلیال می‌شود. همچنین این P27 باعث تبدیل فیبروبلاست‌ها به سلول‌هایی با الیاف انقباضی می‌شود. بدین صورت همه چیز برای تعمیر عضلات قلب پس از انفارکتوس میوکارد مهیا می‌گردد. آن‌ها دریافتند که کافئین منجر به حرکت p27 به میتوکندری می‌شود. محققان متوجه این زنجیره اتفاقات مفید شدند و برای یافتن غلظت مورد نظر تلاش کردند. آن‌ها این مقدار را با نوشیدن چهار فنجان قهوه در انسان یافتند. کافئین در مقابل آسیب‌های قلبی ایجاد شده در اثر دیابت، چاقی در موش و افزایش سن در موش نیز محافظت می‌کند.

Haendeler می‌گوید:

نتایج ما نشان می‌دهد یک روش جدید برای عمل کافئین وجود دارد. یکی از آن ها، ترویج حفاظت و تعمیر عضلات قلب از طریق عمل بر p27 میتوکندری است. این نتایج باید به استراتژی‌های بهتر برای محافظت عضلات قلب از آسیب، منجر شود. از جمله در نظر گرفتن مصرف قهوه یا کافئین به عنوان یک عامل رژیم غذایی اضافی در سالمندان. علاوه بر این، افزایش p27 میتوکندریال می‌تواند به عنوان یک استراتژی بالقوه درمانی نه فقط در بیماری‌های قلبی عروقی بلکه در بهبود سلامتی باشد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید