انتشار این مقاله


آیا کافئین کمکی به کاهش وزن می‌کند؟

کافئین ممکن است کمی کاهش وزن را افزایش دهد یا از افزایش وزن جلوگیری کند، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که مصرف کافئین باعث کاهش قابل توجه یا دائمی وزن شود.

کافئین ممکن است کمی کاهش وزن را افزایش دهد یا از افزایش وزن جلوگیری کند، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که مصرف کافئین باعث کاهش قابل توجه یا دائمی وزن شود. مطالعاتی تاثیر کافئین بر کاهش وزن را بررسی کرده‌اند.


مقاله مرتبط: چرت قهوه: آیا مصرف کافئین قبل از خواب می‌تواند سطح انرژی فرد را بالا ببرد؟


کافئین در بسیاری از نوشیدنی‌ها، از جمله قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کولاها یافت می‌شود؛ و همچنین در محصولات حاوی کاکائو یا شکلات؛ و در انواع داروها و مکمل‌های غذایی، از جمله مکمل‌هایی که برای کاهش وزن استفاده می‌شود.
اگر چه تحقیق در مورد ارتباط بین کافئین و وزن قطعی نیست، چند نظریه در مورد چگونگی تاثیر کافئین بر وزن وجود دارد، از جمله:

• سرکوب اشتها- کافئین ممکن است احساس گرسنگی و میل شما به خوردن را برای مدت کوتاهی کاهش دهد.
• سوزاندنن کالری- کافئین به نظر می‌رسد حتی در هنگام استراحت، مصرف انرژی را افزایش دهد. این ماده ترموژنز را تحریک می‌کند – بدن شما از هضم غذا به یکباره انرژی حرارتی تولید می‌کند.


مقاله مرتبط: قهوه بدون کافئین می‌تواند برای قلب مضر باشد


برخی از مطالعات بررسی کننده ی کافئین و وزن ، کیفیت پایینی داشتند و یا روی حیوانات انجام شده بودند، و نتایج پر پرسشی را ارائه می‌دهند و یا تعمیم نتایج را برای انسان‌ها سخت می‌کنند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داد که حتی قهوه بدون ئکافئین نیز ممکن است به کاهش وزن نسبتاً کم کمک کند، که نشان می‌دهد که علاوه بر کافئین مواد یا عواملی در کاهش وزن نقش مهمی ایفا می‌کنند.
خط پایینی: در مورد استفاده از محصولات کافئین‌ دار برای کاهش وزن، مراقب باشید. هنگامی که به مقدار متعادل و کم آن هم در بزرگسالان سالم استفاده می‌شود (۴۰۰ میلی گرم یا کمتر)، کافئین به طور کلی سالم است. اما کافئین بیش از حد ممکن است موجب عصبانیت، بی خوابی، تهوع، افزایش فشار خون و مشکلات دیگر شود.


مقاله مرتبط: مصرف کافئین خطر افسردگی را کاهش می‌دهد


همچنین در نظر داشته باشید که برخی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مخصوصاً قهوه دارای کالری و چربی بالا هستند. بنابراین، اگر به مقدار زیادی از آن‌ها بنوشید به جای از دست دادن وزن ممکن است وزنتان افزایش پیدا کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید