انتشار این مقاله


احتمال افزایش وزن در افراد مستعد چاقی ژنتیکی با عادات خواب نامناسب افزایش می‌یابد

ژن‌های خاصی در ارتباط با افزایش وزن وجود دارند که این ژن‌ها برخی افراد را مستعد چاقی می‌کنند. طبق پژوهش جدید الگوی خواب نامناسب موجب تشدید مشکل در این افراد می‌گردد. براساس تحقیق از بین افراد مستعد چاقی ژنتیکی، آنان که خواب خیلی طولانی یا خیلی کوتاه داشتند در مقایسه با افراد دارای  ۷ تا […]

ژن‌های خاصی در ارتباط با افزایش وزن وجود دارند که این ژن‌ها برخی افراد را مستعد چاقی می‌کنند. طبق پژوهش جدید الگوی خواب نامناسب موجب تشدید مشکل در این افراد می‌گردد.

براساس تحقیق از بین افراد مستعد چاقی ژنتیکی، آنان که خواب خیلی طولانی یا خیلی کوتاه داشتند در مقایسه با افراد دارای  ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه، وزنشان بیشتر بود. چرت زدن روزانه و شیفت کاری شبانه نیز با وزن زیاد افراد مستعد چاقی ارتباط داشت. یافته‌های این پژوهش اخیرا در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد.

در حال حاضر چاقی یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های سلامت عمومی ایالات متحده است که بیش از یک سوم افراد بزرگسال و یک ششم کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که چاقی می‌تواند موروثی باشد و محققان ژن‌های متعددی کشف کرده‌اند که این ژن‌ها استعداد چاقی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در این پژوهش دکتر Jason Gill از موسسه قلبی عروقی و علوم پزشکی دانشگاه Glasgow انگلستان و همکارانش، اثرات عادات خواب نامناسب را بر روی وزن افراد مستعد ژنتیکی ارزیابی کردند.

احتمال زیاد افزایش وزن در عادات خواب نامناسب

تیم تحقیقات اطلاعات ۱۱۹,۸۵۹ بزرگسال بین ۳۷ تا ۷۳ سال عضو بیوبانک انگلستان را بررسی کردند. (بیوبانک مرکز سلامت ملی است که اطلاعات حدود ۵۰۰,۰۰۰ بزرگسال انگلیسی را نگهداری می‌کند.) محققان استعداد ژنتیکی چاقی و گزارش‌های این افراد در ارتباط با میانگین ساعت خواب شبانه، چرت زدن روزانه و شیفت‌های کاری‌شان را مورد مطالعه قرار دادند. شاخص وزن بدنی (BMI) و اندازه دور مچ این افراد نیز بررسی شد.

در میان بزرگسالان با ریسک بالای چاقی ژنتیکی، مشخص شد که افراد دارای کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه وزنشان تقریبا ۲ کیلوگرم بالاتر از افرادی بود که بین ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابیدند؛ بزرگسالان با خواب شبانه بیش از ۹ ساعت تقریبا ۴ کیلوگرم وزنشان بیشتر بود.

شیفت کاری شبانه و چرت روزانه نیز در افراد با ریسک بالا با وزن بیشتر همراه بود. اگرچه در میان افراد با خطر ژنتیکی کمتر، الگوی خواب اثر شاخصی بر روی وزن نداشت.

درمجموع، محققان بر این باورند که یافته‌هایشان تاکید بر اهمیت شیوه زندگی سالم خصوصا برای افراد در معرض خطر دارند.

دکتر Carlos Celis-Morales نویسنده این تحقیق بیان می‌کند:

افراد با ریسک ژنتیکی بالاتر بایستی به فاکتورهای شیوه زندگی در جهت حفظ وزن مناسب بیشتر توجه کنند. طبق تحقیقات ما خواب از جمله فاکتورهایی است که به همرا رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی در این زمینه موثر است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید