انتشار این مقاله


با توجه به تیپ‌بدنی خود وزن کم کنید

در حالت طبیعی میزان چربی بدن زنان به مراتب بالاتر از مردان است. در این حالت ممکن است چربی سوزی برای آن‌ها دشوارتر از مردان به نظر بیاید؛ اما هرگز نباید از تلاش برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود دست برداشت. اما در مقابل، از دست دادن میزان بالای چربی میتواند برای عملکرد بدن مضر […]

در حالت طبیعی میزان چربی بدن زنان به مراتب بالاتر از مردان است. در این حالت ممکن است چربی سوزی برای آن‌ها دشوارتر از مردان به نظر بیاید؛ اما هرگز نباید از تلاش برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود دست برداشت.

اما در مقابل، از دست دادن میزان بالای چربی میتواند برای عملکرد بدن مضر باشد. در حالت طبیعی، بهینه‌ترین میزان چربی برای سلامتی بدن، در خانم ها %۳۰- ۱۴ و در آقایان % ۲۵-۶ است؛ بنابراین رژیم گرفتن بیش از اندازه نه تنها باعث تناسب اندام شما نمی‌شود بلکه سلامتی‌تان را نیز به خطر خواهد انداخت.

به علاوه، هر یک از تیپ‌های بدنی معضلات اساسی خود را برای کاهش وزن خواهند داشت. شناختن ساختار بدنتان به معنای شناخت تمام نقاط ضعف و قوت تیپ‌بدنی‌تان است تا شما به وسیله شناخت آن‌ها بتوانید به بهترین روش از شر چربی‌های اضافی بدن خود به خوبی خلاص شوید. بنابراین برای رسیدن به وزن ایده‌آل‌تان ابتدا باید تیپ بدنی خود را بشناسید.

۱. اکتومورف (Ectomorph)

افراد با تیپ‌بدنی اکتومورف، دارای اندامی لاغر و ظریف، مفاصل کوچک، ران و شانه ظریف و دست و پا‌های بلند هستند. با توجه به سریع بودن متابولیسم بدن آن‌ها، این دسته از افراد به سختی می‌توانند وزن اضافه کرده و یا به اندامی عضلانی دست یابند.

در واقع این دسته از افراد می‌توانند بدون نگرانی از افزایش وزن هر چقدر می‌خواهند غذا بخورند. اگر چه آن‌ها از نظر عضله‌سازی به صورت ژنتیکی ضعیف به نظر می‌رسند، اما به کمک تمرینات مداوم که شامل؛ فعالیت مداوم و کوتاه با تمرکز بر گروهی از عضلات به همراه رژیم غذایی بسیار غنی ست؛ می‌توانند مقداری بر قدرت و اندازه عضلات خود بیافزایند.

و به منظور افزایش میزان چربی بدن نیز می‌توانند؛ بر تعداد وعده‌های غذایی خود بیافزایند و همینطور در هر وعده از مقدار زیادی چربی‌ با ارزش غذایی بالا، پروتئین و انواع مختلفی از کربوهیدرات استفاده نمایند. به دلیل آنکه سوخت و ساز بدن آن‌ها کالری مصرفی را با سرعت بالا استفاده می‌کند این افراد باید برای اضافه نمودن وزن میزان بالایی از کالری را مصرف کنند. همچنین، خوردن یک وعده غذایی درست قبل از رفتن به رخت‌خواب می‌تواند از کاتابولیسم عضلانی در این تیپ‌عضلانی جلوگیری کند.

۲. مزومورف (Mesomoroh)

افراد با این تیپ‌عضلانی، به صورت طبیعی بدن‌سازان خوبی هستند. قوی و ورزشکار بودن به صورت مادرزادی و همچنین مناسب بودن وضعیت ژنتیکی شرایط مناسبی را برای عضله‌سازی در آن‌ها فراهم می‌آورد و معمولا با تناسب عضلانی خوبی شناخته می‌شوند. همچنین می‌توانند با سرعت وزن کم کنند و کمتر به هنگام کاهش وزن به مشکل برمی‌خورند.

از آن جهت که عضلات با سرعت انقباض تند درصد بالایی از توده عضلانی را در این افراد به خود اختصاص داده است؛ این افراد در ورزش‌های استقامتی و سرعتی از مهارت بالایی برخوردار هستند در نتیجه می‌توانند از فعالیت‌های ورزشی مانند؛HIIT  ، ورزش‌های استقامتی و پرشی نهایت بهره را ببرند؛ همچنین این دسته از افراد در فعالیت‌های انجام شده به منظور کاهش وزن به راحتی بهترین نتیجه را خواهند گرفت. اما در مقابل، این تیپ‌عضلانی خیلی سریعتر و راحت‌تر از گروه اکتومورف چربی ذخیره می‌کنند؛ که این بدان معنی ست که این افراد باید بر میزان کالری مصرفی خود را با دقت نظارت کنند. بهترین رژیم غذایی برای این گروه استفاده فراوان از چربی‌های با ارزش غذایی بالا، پروتئین و آمینواسید‌های بلند زنجیر به همراه مصرف متعادل کربوهیدرات است.

۳. اندومورف (Endomorph)

در اغلب اوقات، افراد با این تیپ‌بدنی استعداد کمی در تناسب اندام وبدنسازی دارند. از علل این امر می‌توان به بدن نرم، توپر و انحنادار آن‌ها، قد کوتاه به همراه بازوان و ران‌های چاق و سوخت و ساز کند این نوع از تیپ‌بدنی اشاره کرد؛ که فرد را مستعد ذخیره بیشتر چربی در بدن می‌کند. حفظ وزن مناسب برای این نوع از افراد، به خصوص کسانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند، بسیار طاقت فرسا به نظر می‌آید.

با این حال، این افراد باید بدانند که تقدیر آن‌ها چاقی و اضافه وزن نیست بلکه می‌توانند با تلاش کافی و عزمی راسخ این بداقبالی را از خود رانده و به اندام ایده‌آل خود برسند. به عنوان مثال؛ افراد این نوع از تیپ‌بدنی، از عضلات بسیار قدرتمندی به خصوص در اندام تحتانی خود بهره‌مند هستند که این مزیت آن‌ها را در ورزش‌های مرتبط با پا بسیار قدرتمند می‌کند. فعالیت‌های بدنی مرتبط با کنترل وزن به همراه ورزش به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین ویژگی‌های فیزیکی بدن آن‌ها نمایان شود، در حالی که فعالیت‌های ورزشی شدید می‌تواند در کنترل میزان چربی بدن آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. علاوه بر این، این افراد باید میزان کربوهیدرات مصرفی خود را محدود کرده و مواد طبیعی با کیفیت بالا، که موجب تسریع سوخت و ساز بدن می‌شود راجایگزین آن‌ها کرده و در راس رژیم غذایی خود قرار دهند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید