انتشار این مقاله


انتقال عوامل بیماری از طریق خفاش

خفاش ها بیشتر از سایر گونه های جانوری، آلوده به عوامل بیماری زا هستند.

خفاش ها مثل سایر موجودات، حیواناتی مفید هستنند، آنان با گرده افشانی گل ها، تعداد حشرات را کنترل می کنند. وقتی محققان پیرامون ویروس های بیماری زای خطرناک مثل ابولا، ماربوگ و مشکلات تنفسی مطالعه می کنند، به این نتیجه می رسند که بعضی از پستانداران مثل خفاش با ایجاد تغییر بر روی عوامل بیماری زا، آنان را به عاملی کشنده برای انسان بدل می کنند. با بررسی بیشتر این ویروس ها، محققان مشاهده کردند که خفاش ها حامل پاتوژن های قوی هستند که می تواند انسان ها را از پای در بیاورد.  Peter Daszak اکولوژیست اهل نیویورک و همکارانش عقیده دارند:

اغلب عوامل بیماری زای عفونی از طریق حیوانات باغ وحش منتقل می شوند. با وجود این که خفاش ها در همه ی مناطق وجود دارند، آیا این تهدیدی برای حیات انسان به حساب می آید؟ صدتا نوع عامل بیماری زا توسط گونه های جانوری منتقل می شود و مسلما ما نمی توانیم از بروز همه ی آن ها پیش گیری کنیم.


مقاله ی مرتبط: آیا دیابت می‌تواند مانند بیماری جنون گاوی منتقل شود؟


یکی از همکاران اکولوژیست Daszak ، بنام Kevin Olival، تعداد ۵۸۶ نوع ویروس را شناسایی کرد که در ۷۵۴ گونه ی جاندار یافت می شوند (بعضی از ویروس ها فقط یک نوع جاندار را آلوده می کنند) محققان اعلام کردند که بعضی از این ویروس ها، ممکن است توسط گونه های مختلف منتقل شود و به همین دلیل، به مطالعه ی گونه ی روباه قرمز پرداختند تا بیشترین جانور حامل ویروس را شناسایی کنند. جانوران عظیم الجثه و آنهایی که مسیر زیادی را می پیمایند، بیشتر از سایرین حامل ویروس بیماری زا هستند.

در قدم بعدی، دانشمندان ۱۸۸ نوع ویروس قابل انتقال از حیوان به انسان را شناسایی کردند که در انسان و حداقل یکی از حیوانات وجود دارند. به دلیل هم پوشانی محل زندگی یا ارتباط زنجیره ی غذایی، خفاش ها به طور چشم گیری بیشتر از سایر پستانداران، ویروس ها را به انسان منتقل می کنند. با وجود این، نه می توان آنان را از بین برد و نه محل زندگی شان را تغییر داد. اگر انسان ها وارد کنام زندگی خفاش ها نشوند و با آنها تماس نداشته باشند، می توانند از این ویروس ها مصون باشند.


مقاله ی مرتبط: ویروس ابولا و ماربورگ


درآخر، چیزی که خفاش ها را خاص می کند، سیستم ایمنی ابتدایی و جهت یابی از راه ارسال صدا است که قطراتی از بزاق خفاش را در طبیعت بر جای می گذارد که می تواند علت گسترش ویروس ها باشد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید