انتشار این مقاله


ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب می‌باشد که برای ساخت کلاژن در استخوان‌ها، غضروف، عضلات و عروق لازم است.


هدف از ارائه‌ی این مجموعه فقط اطلاع‌رسانی است و نباید به عنوان توصیه‌ی پزشکی تفسیر گردد. قبل از تصمیم‌گیری درباره‌ی اهداف درمانی و/یا عوارض سلامتی باید با متخصص امر مشورت صورت گیرد. برگردان توسط دکتر مجازیNatural Standard®

پس‌زمینه

ویتامین C (آسکوربیک اسید) یکی از ویتامین‌های محلول در آب می‌باشد که برای ساخت کلاژن در استخوان‌ها، غضروف، عضلات و عروق خونی لازم است. منابع غذایی ویتامین C شامل میوه‌ها و سبزیجات، به‌ویژه مرکباتی مثل پرتقال‌ها می‌شود.

نقص شدید ویتامین C سبب ایجاد اسکوروی می‌گردد. با این که این بیماری نادر است ولی موجب نشانه‌های شدید و حتی مرگ می‌شود. کسانی که به این بیماری دچارند باید با ویتامین C درمان شده و تحت نظر قرار بگیرند.

مصارف بسیاری برای ویتامین C پیشنهاد می‌شود و شواهد علمی که از آن‌ها پشتیبانی نماید کم است. مخصوصاً تحقیقات روی آسم، سرطان و دیابت به نتیجه‌گیری نرسیده‌اند و برای پیشگیری از آب مروارید یا بیماری قلبی فوائدی یافت نشده است.

بحث و نظرها برای استفاده از ویتامین C به منظور پیشگیری و درمان سرماخوردگی‌ها به پایان نرسیده. تحقیقات گسترده‌ای روی آن هدایت شده ولی در کل، اثری از ویتامین C روی رشد و نشانه‌های سرماخوردگی‌ها نیافته‌ایم. اگرچه با مصرف ویتامین C کمی از طول مدت بیماری کاسته شده است. لازم به ذکر اینکه افرادی که در شرایط حاد زندگی می‌کنند، شامل سربازهایی که در مناطق قطبی خدمت می‌کنند، ورزشکاران اسکی و دوندگان ماراتن با مصرف ویتامین C خطر سرماخوردگی‌شان تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. این زمینه استحقاق تحقیق را داراست و شاید برای ورزشکاران و نظامیان جالب باشد.


اصطلاحات مرتبط

Acide ascorbique (فرانسوی)، acide cévitamique (فرانسوی)، acide iso-ascorbique (فرانسوی)، acide L-ascorbique (فرانسوی)، ácido ascórbico (اسپانیایی)، ویتامین آنتی‌اسکوربوتیک، آسکوربات، کلسیم آسکوربات، سدیم آسکوربات، آسکوربیک اسید (AA)، آسکوربیل پالمیتات، سویتامیک اسید، ایزوآسکوربیک اسید، ال-آسکوربیک اسید، منیزیم آسکوربات، palmitate d’ascorbyl (فرانسوی)، سلنیم آسکوربات، vitamina C (اسپانیایی)، vitamine antiscorbutique (فرانسوی)، vitamine C (فرانسوی)


شواهد


این استفاده‌ها روی انسان‌ها یا حیوانات تست شده‌اند. بی‌خطری یا اثرگذاری همیشه ثابت نشده است. برخی از عوارض به صورت بالقوه جدی هستند و باید توسط درمانگر متخصص مورد ارزیابی قرار گیرند.

کلید گریدبندی
A شواهد علمی قوی برای این استفاده
B شواهد علمی خوب برای این استفاده
C شواهد علمی غیرشفاف برای این استفاده
D شواهد علمی محکم برخلاف این استفاده (شاید کارگر نباشد)
F شواهد علمی قوی برخلاف این استفاده (احتمال دارد کارگر نباشد)

 A  نقص ویتامین C (اسکوروی)

اسکوروی بر اثر فقدان ویتامین C در رژیم غذایی ایجاد می‌شود. این بیماری نادر است ولی در کسانی که در معرض سوءتغذیه هستند؛ مثل زنان حامله یا شیرده یا نوزادانی که به ویتامین C بیشتری نیاز دارند می‌تواند اتفاق بیافتد. در صورت عدم دسترسی به ویتامین C، می‌توان برای نوزادان آب پرتقال نیز استفاده کرد. در این صورت نشانه‌ها تا یکی دو روز بهتر شده و تا هفت روز کاملاً برطرف می‌گردد. درمان بایستی به طور دقیق تحت نظر تیم پزشکی انجام گیرد.

 B  پیشگیری از سرماخوردگی شایع (در محیط‌هایی با وضعیت ویژه)

ویتامین C خطر سرماخوردگی را در افراد تحت استرس فیزیکی یا شرایط فوق‌العاده، مثل سربازهایی که در مناطق قطبی خدمت می‌کنند، ورزشکاران اسکی و دوندگان ماراتن تقریباً تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این زمینه استحقاق تحقیق را داراست و شاید برای ورزشکاران و نظامیان جالب باشد.

 

 B  بهبود جذب آهن

بر اساس تحقیقات علمی، به نظر می‌آید ویتامین C جذب آهن یا مکمل‌های آهن خوراکی را بهبود بخشد. با این حال تحقیقات بیشتری برای رسیدن به نتیجه‌ی نهایی لازم است.

 

 B  عفونت مجاری ادراری

شاید ویتامین C خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را در زنان حامله یا افراد مسن کاهش دهد. برای تأیید این یافته‌ها تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد.

 C  دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD)

شواهد علمی که نشان دهد ویتامین C به تنهایی در درمان دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (اختلالی مربوط به چشم که موجب نابینایی می‌شود) تأثیر دارد، در دسترس نیست. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 C  بیماری آلزایمر

تحقیقات اندکی روی تأثیر ویتامین C به تنهایی در پیشرفت بیماری آلزایمر انجام شده ولی قبل از نتیجه‌گیری مطالعات بیشتری باید انجام گیرد.

 C  آنمی

تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که ویتامین C جذب آهن تغذیه‌ای را بهبود می‌بخشد. مطالعات محدود نشان داده‌اند که احتمال دارد با مصرف ویتامین C پیامدهای آنمی بهتر شوند. آنمی اختلالیست که در آن توزیع مواد به گلبول‌های قرمز با مشکل مواجه می‌شود.

 C  آنتی‌اکسیدان

مطالعات محدود خاصیتی آنتی‌اکسیدانی برای این ویتامین نیافته‌اند ولی تحقیقات بیشتری لازم است.

 C  آرتریت‌ها (استئوآرتریت، روماتوئید آرتریت)

شاید ویتامین C بتواند روند بیماری را در کسانی که استئوآرتریت دارند کند کند. با این حال تحقیقات سطح بالاتری برای اثبات فوائد ویتامین C برای این بیماری‌ها نیاز است.

 C  آسم

پیشنهاد شده است که سطوح پائین ویتامین C خطر به وجود آمدن آسم را افزایش می‌دهد. تحقیقات در این زمینه به نتیجه نرسیده‌اند و باید بیشتر تلاش شود.

 C  اوتیسم

آسکوربیک اسید شاید از نشانه‌های بیماران اوتیسمی در کودکان بکاهد. کارآزمایی‌های بیشتری باید ترتیب داده شود.

 C  خونریزی زخم‌های معده بر اثر آسپرین

شواهد اولیه پیشنهاد می‌کنند که ویتامین C به آسیب معده بر اثر آسپرین کمک می‌نماید. قبل از نتیجه‌گیری نهایی تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  پیشگیری از سرطان پستان

تحقیقات معدودی نقش ویتامین C را در سرطان سینه مورد آزمایش قرار داده‌اند ولی اثری یافت نشده. تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  سوختگی‌ها

تحقیقات اولیه پیشنهاد دارند که شاید ویتامین C اثرات مثبتی روی سوختگی‌های شدید داشته باشد. قبل از نتیجه‌گیری نهایی مطالعات بیشتری باید صورت گیرد.

 C  پیشگیری از سرطان

دریافت تغذیه‌ای میوه و سبزیجات با ویتامین C بالا در ارتباط با کاهش خطر سرطان شناخته شده است. نقش ویتامین C در این زمینه واضح نیست؛ چون اثری از مکمل‌های این ویتامین در کاهش خطر برخی سرطان‌ها دیده نشده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 C  درمان سرطان

ویتامین C سابقه‌ای طولانی در استفاده از آن برای درمان سرطان دارد ولی شواهد واضحی را نمی‌توان در این زمینه به آن نسبت داد. قبل از خاتمه‌ی موضوع تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

 C  ضمیمه‌ی شیمی‌درمانی

مطالعات اولیه که چنین اثری از ویتامین C در درمان سرطان نیافته‌اند؛ پس باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

 C  نارسایی وریدی مزمن

به دلیل محدود بودن تحقیقات، نقش ویتامین C به تنهایی در نارسایی مزمن وریدی مشخص نیست. در این بیماری بازگشت خون به قلب از وریدها با مشکل مواجه می‌شود. مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 C  سرطان کولون

در تحقیقات معدودی که انجام شده، اثری از ویتامین C در بروز و مرگ بر اثر سرطان کولون یافت نشده است. قبل از خاتمه‌ی موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

 C  درمان سرماخوردگی شایع

استفاده از ویتامین C برای درمان نشانه‌های سرماخوردگی در تحقیقات انسانی با نتایج درهمی همراه بوده. تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام پذیرد.

 C  سندرم درد منطقه‌ای پیچیده

تحقیقات بالینی پیشنهاد می‌کنند که ویتامین C شاید برای سندرم درد منطقه‌ای پیچیده‌، درد طولانی‌مدت معمولاً در پا و بازو، مفید باشد. تحقیقات بیشتری برای نتیجه‌گیری لازم است.

 C  سیستیک فیبروزیس

نقش ویتامین C در بیماری سیستیک فیبروزیس که در آن مخاط در بدن تجمع می‌یابد، مشخص نیست. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 C  زوال عقل

به دلیل محدود بودن تحقیقات، نقش ویتامین C به تنهایی در زوال عقل مشخص نشده است. مطالعات بیشتری نیاز می‌باشد.

 C  بیماری دیابتیک چشم

در طی تحقیقات معدودی که انجام شده، دانشمندان نتوانسته‌اند نقش ویتامین C را در بیماری دیابتیک چشم و درد عصب پیدا کنند. کارآزمایی‌های سطح بالاتری بدین منظور لازم است.

 C  پیشگیری از سرطان اندومتر

در تحقیقات انسانی مکمل‌یاری ویتامین C برای پیشگیری از سرطان اندومتر (رحم) درهم بوده. قبل از خاتمه‌ی موضوع تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  اریتروپویتین پروتوپورفیریا (EPP)

این اختلال خونی نادر با حساسیت بیش از حد پوست به نور خورشید مشخص می‌شود. تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرات ویتامین C در این بیماری نیاز است.

 C  ریکاوری ورزش

ویتامین C شاید به پیشگیری از آسیب چربی و عضلات بر اثر ورزش کمک کرده و توانایی بدنی را بهبود بخشد. قبل از خاتمه‌ی موضوع تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 C  باروری

تعداد کمی از مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C باروری زنانی که در تخمدان خود کیست داشته‌اند را افزایش می‌دهد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات مکمل‌یاری ویتامین C روی باروری نیاز است.

 C  بیماری کیسه‌ی صفرا

مکمل‌یاری ویتامین C شاید خطر بیماری کیسه‌ی صفرا را در زنان کاهش دهد. کارآزمایی‌هایی با طراحی خوب برای نتیجه‌گیری نیاز است.

 C  عوارض قلبی

شواهد اولیه پیشنهاد می‌کنند که مکمل‌یاری ویتامین C شاید خطر ریتم غیرعادی قلبی را پس از جراحی کاهش دهد. مطالعات بیشتری نیاز است.

 C  عفونت هلیکوباکتر پیلوری

اضافه کردن ویتامین C به درمان استاندارد (امپرازول، آموکسی‌ سیلین و کلاریترومایسین) برای زخم معده بر اثر هلیکوباکتر پیلوری شاید کمک کند تا دز کلاریترومایسین کاهش داده شود. بقیه‌ی مطالعات اثری از ویتامین C در این رابطه نیافته‌اند. برای تأیید یافته‌ها تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  پرفشاری خون

در تحقیقات انسانی نشان داده شده است که مکمل‌یاری ویتامین C فشار خون را پائین می‌آورد. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا صورت گیرد.

 C  کلسترول بالا

بر طبق مطالعات انسانی مکمل‌یاری ویتامین C برای افرادی با کلسترول بالا شاید مفید واقع شود. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 C  اچ‌آی‌وی (انتقال)

مکمل‌یاری ویتامین‌های B، C و E شاید مرگ و میر و انتقال این ویروس را از طریق شیردهی کاهش دهد. مطالعاتی با طراحی خوب در این زمینه باید انجام پذیرد.

 C  بیماری ایسکمیک قلب

بخاطر ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی، ویتامین C برای افرادی با بیماری ایسکمیک قلب استفاده شده است. در این عارضه بافت قلب با کمبود خونرسانی مواجه می‌شود. اطلاعات اولیه پیشنهاد می‌کنند ویتامین C احتمالاً دارای منافعی برای جریان خون در قلب است. تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها نیاز می‌باشد.

 C  بیماری کلیوی

مطالعات محدودی پیشنهاد کرده‌اند که ویتامین C شاید خطر ایجاد بیماری کلیوی بر اثر تزریق رنگ در آنژیوگرافی کرونری را کاهش دهد. کارآزمایی‌های بیشتری برای خاتمه‌ی موضوع نیاز است.

 C  مسمومیت با سرب

مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شاید غلظت خونی سرب را پائین بیاورد. مطالعات بیشتری نیاز است.

 C  افزایش طول عمر

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C اثری روی افزایش طول عمر یا پیشگیری از مرگ و میر ندارد. تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.

 C  بیماری کبدی

استفاده از ویتامین C در افرادی با سیروز کبدی شاید منافعی به دنبال داشته باشد. اگرچه در افرادی با هپاتیت C مزمن، ویتامین C کارایی خاصی نشان نداده است. مطالعات بیشتری قبل از خاتمه‌ی موضوع نیاز است.

 C  بیماری ریوی

تعادل آنتی‌اکسیدانی شاید نقشی در عملکرد مناسب ریوی ایفا نماید. تحقیقاتی که روی اثرات ویتامین C به تنهایی بر ریه متمرکز شده باشند، اندک است؛ به همین خاطر پژوهش‌های بیشتری باید روی این زمینه انجام شود.

 C  ناهنجاری‌های متابولیکی

مطالعات محدودی پیشنهاد می‌کنند که ویتامین C می‌تواند برای آلکاپتونوریا، اختلالی متابولیکی که در آن ادرار در مجاورت هوا سیاه می‌شود، مفید می‌باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود که ویتامین C شاید تیروزینمی (ناهنجاری ژنتیکی در متابولیسم تیروزین که سبب مشکلاتی در کبد، کلیه و مغز می‌گردد) را در نوزادان بهبود بخشد. قبل از نتیجه‌گیری نهایی تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  تحمل نیترات

ویتامین C شاید از تحمل به نیترات در کسانی که از نیتروگلیسرین زیرزبانی استفاده می‌کنند، پیشگیری نماید. قبل از خاتمه‌ی موضوع تحقیقاتی با طراحی خوب باید انجام گردد.

 C  حمایت تغذیه‌ای (نوزادان)

مطالعات محدود نشان داده‌اند که مصرف ویتامین C در ۲۸ روز اول زندگی برای نوزادان خالی از منافع و حتی آسیب‌رسان است. مطالعات اضافه بر این برای نتیجه‌گیری نیاز است.

 C  بیماری پارکینسون

مطالعات اثری از مصرف ویتامین C، E و کارتنوئیدها بر بیماری پارکینسون نیافته‌اند. اثرات ویتامین C به تنهایی مشخص نیست و تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  ظرفیت کار بدنی

مطالعات محدودی پیشنهاد کرده‌اند که دریافت بالای ویتامین C شاید با بهبود عملکرد بدنی و قدرت عضلانی در بزرگسالی ارتباط داشته باشد. مطالعاتی با طراحی خوب برای نتیجه‌گیری نیاز است.

 C  پلاک (روی دندان)

در مطالعات اولیه، پلاک دندانی و خونریزی کمتر لثه پس از جویدن آدامس ویتامین C مشاهده شده است. برای تأیید چنین یافته‌هایی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  ذات‌الریه (پیشگیری)

نقش ویتامین C در پیشگیری از پنومونیا یا ذات‌الریه مشخص نیست. تحقیقات بیشتری برای نتیجه‌گیری لازم است.

 C  حاملگی

اثرات استفاده از ویتامین C در طول حاملگی مشخص نیست. پیشنهاد شده که با مکمل‌یاری ویتامین C بارداری پیش از موعد افزایش می‌یابد؛ اگرچه مطالعات اولیه نشان داده‌اند که ویتامین C شانس پاره شدن زودتر کیسه‌ی آمنیوتیک را کاهش می‌دهد. مطالعات بیشتری نیاز است ولی در هر صورت برای استفاده از هر مکملی  در دوران حاملگی بایستگی با درمانگر مشورت شود.

 C  زخم‌های فشاری

مطالعات اولیه یافته‌های متناقضی از مصرف ویتامین C برای زخم‌های فشاری بدست داده‌اند. تحقیقات بیشتری نیاز است.

 C  سرطان پروستات

ویتامین C در درمان سرطان پروستات استفاده شده ولی اثری از آن به اثبات نرسیده است. مطالعات بیشتری برای خاتمه‌ی موضوع نیاز می‌باشد.

 C  پروتئینوری (آلبومینوری)

ویتامین C و ویتامین E شاید آلبومین را در ادرار افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهند. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز می‌باشد.

 C  پیر شدن پوست (چین و چروک)

کرم‌هایی با ویتامین ث ۳-۱۰ درصد شاید ظاهر پوست‌های چروکیده را بهتر کنند. تحقیقات بیشتری قبل از نتیجه‌گیری نیاز است.

 C  عوارض پوستی

فرمولاسیونی برپایه‌ی آب از ویتامین C شاید تحریک‌پذیری پوستی پس از لیزردرمانی به منظور برداشت بافت زخم و چروک را کاهش دهد. مطالعاتی با طراحی خوب برای نتیجه‌گیری نیاز است.

 C  آسیب پوستی بر اثر خورشید

مطالعات محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده‌ی موضعی از ویتامین C روی پوست آسیب بر اثر خورشید را کاهش می‌دهد. مطالعات بیشتری برای تأیید این ادعاها نیاز است.

 C  اختلالات پیگمانتاسیون پوست

شواهد معدودی پیشنهاد می‌کنند که شاید ویتامین C نقشی در پیگمانتاسیون پره‌فولیکولار یا افزایش رنگ نزدیک فولیکول‌های مو داشته باشد.

 C  پیشگیری از سکته‌ی مغزی

شواهد برای استفاده از ویتامین C به منظور کاهش خطر سکته‌ی مغزی درهم است. تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 C  تتانوس (کزاز)

از این عفونت شدید شاید با واکسیناسیون پیشگیری شود. ویتامین C شاید جلوی مرگ بر اثر آن را بگیرد ولی مطالعات سطح بالاتری نیاز است.

 C  دیابت نوع ۲

اثرات ویتامین C در بیماران دیابتی درهم است و مطالعات بیشتری باید انجام گیرد.

 C  واژینیت (التهاب واژن)

مطالعات اولیه نشان داده است که استفاده از ویتامین C در واژن شاید به بهبود واژینیت کمک کند.

 D  آب مروارید

مطالعه‌ی برای به کار بردن ویتامین C به منظور درمان آب مروارید، بیماری چشمی که با کدر شدن عدسی ایجاد می‌شود، به نتایج درهمی منتهی شد. برای نتیجه‌گیری باید مطالعات بیشتری انجام شود.

 D  پیشگیری کلی از سرماخوردگی (عمومی)

مطالعات گسترده نشان داده‌اند که ویتامین C خوراکی در پیشگیری از سرماخوردگی تأثیری ندارد.

 D  پیشگیری از بیماری قلبی

غذاهای حاوی ویتامین C با خطر کمتر بیماری قلبی در ارتباط اند. اگرچه، مطالعات نشان داده است که استفاده از مکمل ویتامین C به این منظور هیچ تأثیری ندارد.


موارد مصرف سنتی یا بر اساس نظریات


موارد استفاده‌ای که در ادامه آمده بر اساس نظریات علمی یا سنتی می‌باشد. این موارد اغلب روی انسان تست نشده‌اند و همچنین بی‌خطری و تأثیرگذاری آن‌ها نیز اثبات نشده است. برخی از این عوارض به طور بالقوه جدی هستند و باید توسط درمانگر متخصص ارزیابی گردند.

اختلال بیش‌فعالی همراه با کم‌توجهی (ADHD)، رینیت آلرژیک، ضدالتهابی، درد کمر، زخم بستر، التهاب مثانه، لخته‌های خونی، اختلالات خونی، اختلالات عروق خونی، خون در ادرار، جوش و کورک، کاهش استخوانی، برونشیت، بورسیت (التهاب مفصل)، دیسپلازی گردنی (پاپ اسمیر غیرعادی)، سندرم خستگی مزمن، انسداد شریان‌ها، اختلالات بافت پیوندی، یبوست، عوارض دندانی، افسردگی، پاکسازی سموم، ترک سوءمصرف مواد، استقامت، خونریزی بیش از حد قاعدگی، خستگی، آنفولانزا، شکستگی‌ها، گلوکوم (افزایش فشار درون چشم)، نقرس، بیماری لثه، ترومبوسیتوپنی پورپورای ایدوپاتیک (ناهنجاری لخته شدن خون)، اختلالات ایمنی، اسهال عفونی، عوارض التهابی پوست، نیش عروس دریایی، بیماری لایم، ملاسما (لکه‌های تیره‌ی پوستی)، عملکرد ذهنی، درد ماهیچه‌ای، التهاب پروستات، بیماری سلول داسی‌شکل، زخم معده، استرس، مسمومیت، سل، اسیدیفیکاسیون ادرار، عفونت‌های ویروسی، التیام زخم.


دُز مصرفی


دزهای مرقوم در ادمه بر پایه‌ی تحقیقات علمی، نشریات، استفاده‌های سنتی یا نظرات متخصصان است. بسیاری از داروهای گیاهی و مکمل‌ها به طور مستقیم تست نشده‌اند و به همین دلیل بی‌خطری و اثرات آن‌ها شاید اثبات‌شده نباشد. حتی برندهای یکسان نیز شاید ترکیباتی متفاوت داشته باشند؛ به همین خاطر توصیه‌های زیر شاید برای همه‌ی محصولات نباشد. برچسب محصول را با دقت بخوانید و در صورت امکان با متخصص مشورت کنید.

بزرگسالان (۱۸ سال به بالا)

مقدار پیشنهادی روزانه توسط برد غذا و تغذیه‌ی مؤسسه‌ی پزشکی آمریکا برای مردان بالای ۱۸ سال ۹۰ میلی‌گرم است؛ برای زنان بالای ۱۸ سال ۷۵ میلی‌گرم روزانه توصیه می‌شود؛ برای زنان باردار بالای ۱۸ سال روزانه ۸۵ میلی‌گرم و برای زنان شیرده بالای ۱۸ سال روزانه ۱۲۰ میلی‌گرم می‌باشد. اخیراً برخی متخصصان درباره‌ی میزان مصرفی پرسش کرده و خواستار بالا رفتن آن شده‌اند. بقیه پیشنهاد کرده‌اند که برخی افراد، مثل سیگاری‌ها روزانه ۳۵ میلی‌گرم بیشتر مصرف کنند.

بالاترین میزان دریافت (UL) روزانه ۲,۰۰۰ میلی‌گرم در مردان و زنان بالای ۱۸ سال است (شامل زنان باردار و شیرده).

ویتامین C به صورت خوراکی مصرف می‌شود و نوع تزریقی آن برای درمان اسکوروی مؤثرتر است. ۱۰۰-۲۵۰ میلی‌گرم از ویتامین C به صورت خوراکی چهار بار در روز برای یک هفته تجویز می‌شد. برخی متخصصان پیشنهاد کرده‌اند که یک تا دو گرم از آن به مدت دو روز مصرف شده و با ۵۰۰ میلی‌گرم روزانه برای یک هفته دنبال شود. بدین طریق نشانه‌های بیماری باید تا ۲۴-۴۸ ساعت برطرف شده و طی چند روز آینده کاملاً بهبود یابد. درمان باید کاملاً تحت نظر تیم درمانی پیش رفته و شاید برای نقص ویتامین C بدون نشانه‌ها دزهای پائین‌تری نیاز باشد.

برای اثرات آنتی‌اکسیدانی، ۲۰۰-۱,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C روزانه برای چهار هفته تا یک سال؛ ۳۰۰-۳,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت وریدی تزریق شده است؛ از یک دز تا به مدت هشت هفته.

برای پیشگیری از سرطان سینه، ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C روزانه و به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

برای پیشگیری از سرطان، ۱۲۰-۲,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی روزانه برای شش تا هشت سال مصرف شده است.

برای پیشگیری از سرماخوردگی شایع در افرادی که در شرایط فوق‌العاده زندگی می‌کنند، ۲۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر ویتامین C به صورت خوراکی روزانه تا ۱۴ روز مصرف شده است.

برای پیشگیری از سرماخوردگی شایع در کل، ۳۰-۳,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی روزانه برای دو تا هشت هفته در زمستان‌ها مصرف می‌شود.

برای درمان سرماخوردگی شایع، ۲۰۰ میلی‌گرم به صورت خوراکی روزانه برای سه تا چهار روز یا بیشتر مصرف می‌شود.

برای پیشگیری از سندرم درد منطقه‌ای پیچیده در افرادی با شکستگی‌های مچ، ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C خوراکی روزانه برای پنجاه روز پیشنهاد می‌شود.

برای باروری، ۷۵۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی و روزانه برای شش ماه مصرف شده است.

برای عوارض قلبی، دو گرم ویتامین C به صورت خوراکی قبل از جراحی داده شده که با یک گرم به مدت پنج روز دنبال می‌شود.

برای عفونت هلیکوباکترپیلوری، ۴۰۰-۱,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی روزانه تا هفت هفته مصرف می‌شود.

برای فشار خون بالا، ۶۰-۴,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی روزانه برای شش تا ۱۶ هفته مصرف می‌شود.

برای بیماری کلیوی، سه گرم ویتامین C به صورت خوراکی قبل از روش درمانی، سپس دو گرم پس از روش درمانی هنگام عصر و دوباره در صبح بعدی؛ ۱۰۰-۲۰۰ میلی‌گرم توصیه می‌شود.

برای بیماری کبدی، ۱۲۰-۳,۰۰۰ میلی‌گرم به صورت خوراکی و روزانه برای یک روز تا شش ماه؛ تأثیری از این مکمل‌یاری بر بیماری کبدی دیده نشده.

برای افزایش طول عمر، ۶۰-۲,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی و روزانه برای یک ماه تا ۹.۵ سال.

برای پیشگیری از تحمل به نیترات، سه تا شش گرم ویتامین C خوراکی و روزانه

برای حاملگی، ۱۰۰-۱,۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی تا چهار بار در روز در طول بارداری تا زمان زایمان مصرف می‎‌شود.

برای سرطان پروستات، ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی و روزانه به صورت میانگین تا هشت سال

برای آنمی، ۲۰۰-۳۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت وریدی سه بار در هفته و به مدت سه تا شش ماه تزریق می‌شود.

برای پیشگیری از نقرس، ۵۰۰-۱,۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C از غذا و/یا مکمل‌ها به صورت روزانه مصرف می‌شود.

برای پیری پوست، ترکیبات آماده حاوی پنج تا ده درصد ویتامین C و به صورت روزانه روی پوست به کار برده می‌شود.

کودکان (زیر ۱۸ سال)

مقدار پیشنهادی روزانه توسط برد غذا و تغذیه‌ی مؤسسه‌ی پزشکی آمریکا برای نوزادان ۰-۱۲ ماهه همان مقدار موجود در شیر مادر است؛ برای کودکان یک تا سه ساله ۱۵ میلی‌گرم؛ برای کودکان چهار تا هشت ساله ۲۵ میلی‌گرم؛ برای کودکان ۹-۱۳ ساله ۴۵ میلی‌گرم و برای نوجوانان ۱۴-۱۸ ساله ۷۵ میلی‌گرم برای پسران و ۶۵ میلی‌گرم برای دختران می‌باشد. بیشترین میزان قابل تحمل (UL) برای ویتامین C روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم برای کودکان یک تا سه ساله؛ ۶۵۰ میلی‌گرم برای کودکان چهار تا هشت ساله؛ ۱,۲۰۰ میلی‌گرم برای کودکان ۹-۱۳ ساله؛ و ۱,۸۰۰ میلی‌گرم برای نوجوانان و دختران ۱۴-۱۸ ساله‌ی باردار یا شیرده است.

برای ناهنجاری‌های متابولیکی، ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی

برای اسکوروی یا نقص ویتامین C در کودکان، ۱۰۰-۳۰۰ میلی‌گرم ویتامین C به صورت خوراکی و روزانه در دزهای تقسیم شده برای دو هفته. کودکان بزرگ‌تر یا با سن بالا شاید نیازمند دزهای بزرگسالان باشند. اگر ویتامین C دردسترس نباشد، شاید آب پرتقال مفید باشد. نشانه‌ها بیماری باید تا ۲۴-۴۸ شروع به بهبود کرده و تا هفت روز مشکل باید حل شود. درمان بایستی تحت نظر تیم پزشکی صورت گیرد.

بی‌خطری


سازمان غذا و داروی ایالات متحده درباره‌ی داروهای گیاهی و مکمل‌ها سختگیری آنچنانی ندارد. ضمانتی برای قدرت، خلوص یا بی‌خطری محصولات وجود ندارد و اثرگذاری آن‌ها شاید مختلف باشد. باید همیشه حواستان به برچسب محصولات باشد. اگر عارضه‌ی پزشکی دارید یا از داروها، داروهای گیاهی یا مکمل‌های دیگر استفاده می‌کنید، باید  قبل از شروع درمان جدید با متخصص مشورت نمائید.

آلرژی‌ها

  • هر کسی که نسبت به مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات ویتامین C حساسیت دارد باید از مصرف آن بپرهیزد.

عوارض جانبی و هشدارها

  • در کل ویتامین C اگر در مقادیر پیشنهادی مصرف شود بی‌خطر است. مکمل‌های این ویتامین نیز همینگونه است.
  • ویتامین C شاید موجب کرامپ‌ها و درد شکمی، درد قفسه‌ی سینه، تخریب دندان، سرگیجه، اسهال، غش کردن، خستگی، گرگرفتگی، انسداد روده‌ای، سردرد، سوزش معده، افزایش خطر سرطان ریه و بیماری پارکینسون، التهاب مری، ناراحتی در محل تزریق، حالت تهوع، عوارض مربوط به گلبول‌های قرمز، مومور شدن پوست یا تحریک‌پذیری، کند کردن تمرین‌های استقامتی، ضخیم شدن عروق خونی نزدیک به قلب، عوارض ادراری و استفراغ شود.
  • دزهای بالای ویتامین C با چندین عارضه‌ی جانبی عکس در ارتباط شناخته شده است. این عوارض شامل لخته شدن خون، مرگ (مرتبط با قلب)، سنگ کلیه، اثرات پرو-اکسیدان، مشکلاتی با دستگاه گوارش و تخریب گلبول‌های قرمز می‌شود. در موارد مسمومیت با ویتامین C به دلیل مصرف بالا، نوشیدن مقدار زیادی مایع و دیورز شاید مفید واقع شود.
  • در استفاده از دزهای بالا و مزمن محتاط باشید. بزرگسالان سالمی که مقادیر زیادی از ویتامین C را مدتی طولانی مصرف می‌کنند شاید تجربه‌هایی مثل کاهش ویتامین C خون هنگام توقف مصرف دزهای بالا داشته باشند.
  • به نظر می‌آید ویتامین C در دزهای بالا با اثرات رقیق‌کنندگی خون وارفارین تداخل داشته باشد. در کسانی که اختلالات خونریزی دارند یا آن‌هایی که داروهای مؤثر بر خونریزی مصرف می‌کنند باید با احتیاط مصرف شود. تنظیم دز نیز شاید نیاز باشد.
  • ویتامین C شاید بر سطوح قند خون تأثیر بگذارد. در افرادی با دیابت یا هیپوگلیسمی و آن‌هایی که داروها یا مکمل‌های مؤثر بر قند خون مصرف می‌کنند، قند خون باید توسط درمانگر پایش شود.
  • ویتامین C شاید فشار خون را بالا ببرد. در افرادی با پرفشاری خون باید با احتیاط مصرف شود.
  • در افراد سرطانی (برای مثال سرطان ریه)، مبتلا به آب مروارید، نقص گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز، آنمی و عوارض مربوطه با آن، ناهنجاری‌های روده، سنگ کلیه یا بیماری سلول داسی‌شکل با احتیاط مصرف شود.
  • پس از آنژیوپلاستی و در زنان باردار به دلیل خطر فشار خون بالا با احتیاط مصرف شود.
  • در دزهای بالاتر از حد مجاز در زنان شیرده با احتیاط مصرف شود.
  • در افرادی که آنتی‌بیوتیک، عوامل ضدسرطان، داروهای HIV، باربیتورات‌ها، استروژن، فلوفنازین یا مکمل‌های آهن مصرف می‌کنند، با احتیاط استفاده شود.
  • از ویتامین C تزریقی با احتیاط استفاده شود؛ به‌ویژه در دزهای بالا؛ چون می‌تواند به مشکلاتی در عملکرد کلیوی بیانجامد.
  • از ویتامین C جویدنی با احتیاط استفاده کنید؛ چون خطر تخریب دندان وجود دارد.
  • افرادی که حساسیت یا آلرژی شناخته شده‌ای به هر جزء تشکیل‌دهنده‌ی محصولات ویتامین C دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند.
  • از مصرف دزهای بالا در کسانی که عوارضی شدیدشونده با افزایش اسید دارند پرهیز شود؛ مثل بیماری پیرفته‌ی کبدی، نقرس (نارسایی کلیه در حذف اسید اضافی از بدن) یا نوعی بیماری با تخریب زودهنگام گلبول‌های قرمز.
  • در افرادی با نارسایی کلیوی یا آن‌هایی که عوامل آسیب‌رسان به کلیه مصرف می‌کنند، از مصرف دزهای بالای ویتامین C اجتناب شود.

حاملگی و شیردهی

  • مصرف ویتامین C از طریق غذا در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.
  • در استفاده از دزهای بالاتر از میزان پیشنهادی دز زنان باردار یا شیرده با احتیاط عمل شود.
  • در زنانی که هنگام بارداری در خطر فشار خون بالا هستند با احتیاط مصرف شود.

اثرات متقابل

تداخل با داروها

ویتامین C در دزهای بالا شاید با داروهای رقیق‌کننده‎‌ی خون، مثل آسپرین، ضدانعقادهایی مثل وارفارین یا هپارین و ضدپلاکت‌هایی مثل کلوپیدوگرل (Plavix®).

ویتامین C شاید روی سطوح قند خون تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از داروهای مؤثر بر قند خون با احتیاط عمل شود. افرادی که از انسولین یا داروهای دیابت خوراکی استفاده می‎کنند باید توسط درمانگران حرفه‌ای پایش شوند.

ویتامین C شاید روی فشار خون تأثیر بگذارد. در افرادی که از عوامل مؤثر بر فشار خون استفاده می‌کنند با احتیاط مصرف شود.

همچنین امکان دارد ویتامین C با استامینوفن، عوامل اسیدی‌کننده، عوامل پارکینسون، مؤثر روی سیستم ایمنی، افزاینده‌ی جریان ادرار، آسم، قلب، ریه‌ها، معده یا روده‌ها، دندانی، چشم یا پوست، ضربان قلب، مهارکننده‌های آلدوز ردوکتاز، آنتی‌اسیدها، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدسرطان، آسپرین، باربیتورات‌ها، ضدبارداری‌های خوراکی، عوامل کاهنده‌ی کلسترول، استروژن‌ها، فلوفنازین، داروهای HIV، ایندیناویر، داروهای کلیه، لوودوپا، نیکاردیپین، محصولات حاوی نیکوتین ( مثل سیگارهای معمولی و برگ، تنباکوی جویدنی یا پچ تنباکو)، پروژسترون‌ها، مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) و سالیسیلات تداخل داشته باشد.

تداخل با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

ویتامین C در دزهای بالا شاید با اثرات رقیق‌کننده‌ی خون داروهای گیاهی و مکمل‌های ضدانعقاد و ضدپلاکت‌ تداخل نماید.

ویتامین C شاید روی سطوح قند خون تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از داروهای گیاهی یا مکمل‌هایی که روی قند خون تأثیر دارند بایستی با احتیاط عمل شود. شاید نیاز به تنظیم دز و پایش قند خون باشد.

ویتامین C شاید روی فشار خون تأثیر بگذارد. در افرادی که از داروهای گیاهی یا مکمل‌های مؤثر بر فشار خون استفاده می‌کنند، باید با احتیاط عمل شود.

همچنین امکان دارد ویتامین C با پودر گیلاس، داروهای گیاهی و مکمل‌های افزاینده‌ی اسید، مهارکننده‌های آلدوز ردوکتاز، آنتی‌اسیدها، آنتی‌باکتریال‌ها، داروهای گیاهی و مکمل‌های ضدسرطان، آنتی‌اکسیدان‌ها، آنتی‌رتروویرال‌ها، Cherokee rosehip، داروهای گیاهی و مکمل‌های کاهنده‎ی کلسترول، مؤثر بر سیستم ایمنی، افزاینده‌ی جریان ادرار، آسم، ضدبارداری، قلب، ریه‌ها، معده یا روده‌ها، دندان‌ها، چشم یا پوست، تنظیم ضربان قلب، داروهای گیاهی و مکمل‌های هورمونی، آهن، داروهای گیاهی و مکمل‌های کلیه، لوتئین، نیاسین، فیتواستروژن‌ها، فیتوپروژسترون‌ها، سالیسیلات، تنباکو، داروهای گیاهی و مکمل‌های اسیدی کننده‌ی ادرار و ویتامین‌های B12 و E داخل نماید.


روش تحقیق


این اطلاعات بر پایه‌ی یک بازبینی سیستماتیک (systematic review) از نشریات علمی است و متن منبع توسط متخصصان و همکاران Natural Standard Research به دقت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

منابع

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید