انتشار این مقاله


ريسك سرطان ریه، شایعات و واقعیت‌ها

شايعات و باورهاى بسيارى در مورد سرطان ريه وجود دارد؛ ولى اين شايعات تا چه اندازه درست هستند؟

شایعه: اگر برای سال‌ها سیگار کشیده‌اید اکنون دیگر خیلی دیر است

واقعیت: ترک سیگار منافع و اثرات تقریباً فوری دارد. گردش خون شما بهبود خواهد یافت و ریه‌های شما بهتر کار خواهند کرد. خطر ابتلا به سرطان ریه در طول زمان کاهش می‌یابد. ده سال پس از عادت کردن به وضعیت جدید، شانس شما برای ابتلا به بیماری به نصف آن چیزی که در حال حاضر است کاهش خواهد یافت.

شایعه: سیگارهایی با تنباکوی کمتر یا به اصطلاح لایت، سالم‌تر از بقیه هستند

واقعیت: آن‌ها دقیقاً به همان اندازه خطرناکند. و مراقب سیگار منتول (همراه با عصاره نعناع) باشید: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سیگارهای منتول ممکن است خطرناک‌تر بوده و ترک آن‌ها مشکل‌تر باشد. احساس خنک‌کنندهٔ آن‌ها باعث می‌شود برخی افراد عمیق‌تر استنشاق کنند.


مقاله مرتبط: سیگار؛ نگاهی دقیق‌تر بر ساختار و مضرات


شایعه: استعمال ماریجوانا ایرادی ندارد

واقعیت: ممكن است استعمال ماریجوانا خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. بسیاری از افرادی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند سیگار نیز می‌کشند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که از هر دو استفاده می‌کنند احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه در آن‌ها وجود دارد.

شایعه: مکمل‌های آنتی‌اکسیدان از شما محافظت می‌کنند

واقعیت: زمانی که محقّقان این محصولات را مورد آزمایش قرار دادند، در سیگاری‌هایی که بتا کاروتن مصرف می‌کردند، به طور غیرمنتظره با خطر ابتلا به سرطان ریه بالاتری مواجه شدند. در قدم اول با پزشکتان صحبت کنید. بهتر این است که آنتی‌اکسیدان‌ها را از میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنید.

شایعه: استفاده از پیپ‌ها و سیگارهای برگ مشکلی ندارد

واقعیت: درست مثل سیگار، شما در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و ریه قرار می‌گیرید. به خصوص کشیدن سیگار برگ باعث می‌شود که شما احتمال بیشتری برای بیماری قلبی و ریوی داشته باشید.

شایعه: سیگار کشیدن تنها خطر تهدیدکننده است

واقعیت: سیگار کشیدن بزرگترین خطر است، اما خطرات دیگری نیز وجود دارد. علت شماره ۲ سرطان ریه یک گاز رادیواکتیو بی‌بو به نام رادون است. با توجه به وجود این ماده در سنگ و خاک، می تواند به خانه‌ها و ساختمان های دیگر نفوذ کند. شما می توانید خانه یا دفتر خود را به منظور تشخیص وجود آن تست کنید. برای اطلاعات بیشتر به سازمان بهداشت و درمان کشور یا استان خود مراجعه کنید.

شایعه: پودر تالک یکی از دلایل است

واقعیت: تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین سرطان ریه و تنفس تصادفی در پودر تالک وجود ندارد. افرادی که با مواد شیمیایی دیگر، از جمله آزبست و وینیل کلرید کار می‌کنند، احتمالی بیشتری دارد به این بیماری دچار شوند.

شایعه: اگر سرطان ریه دارید، ترک بی‌معنی است

واقعیت: اگر استعمال سیگار را متوقف کنید، درمان شما ممکن است بهتر اثر کند و عوارض جانبی خفیف‌تر باشد؛ و اگر به جراحی نیاز دارید، افراد دارای سابقه‌ی سیگار بهتر از سیگاری‌ها بهبود می‌یابند. اگر برای سرطان حنجره نیاز به تابش اشعه داشته باشید، در صورت مصرف نکردن سیگار احتمال کمتری وجود دارد که دچار گرفتگی صدا شوید. در بعضی موارد، ترک آن باعث می‌شود که سرطان دوم احتمال کمتری برای شروع داشته باشد.

شایعه: ورزش بر ریسک بیماری شما تأثیر نمی گذارد

واقعیت: مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند، احتمال ابتلا به سرطان ریه کمتر است. این کار همچنین کمک می‌کند تا ریه‌هایتان بهتر کار کنند و به جلوگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی و بسیاری از شرایط جدی دیگر کمک می‌کند.


مقاله مرتبط: واسطه‌ی تاثیر مثبت ورزش کردن بر بهبود سرطان پستان چیست؟


شایعه: آلودگی هوا از علل این بیماری نیست

واقعیت: تنباکو بزرگترین تهدید است، اما آلودگی هوا نیز عامل خطر دیگری است. افرادی که در مناطقی با آلودگی هوای بالا زندگی می‌کنند، نسبت به کسانی که در مناطقی با هوای پاک‌تر زندگی می‌کنند ریسک سرطان ریه‌ی بیشتری دارند. بسیاری از شهرهای ایالات متحده در سال‌های اخیر آلودگی هوا را کاهش داده‌اند، اما در سایر نقاط جهان همچنان سطح خطرناکی وجود دارد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید