انتشار این مقاله


مکمل‌های آهن در دراز مدت برای نوزادان کم‌وزن مفید است

دریافت مکمل آهن برای نوزادان کم‌وزن می‌تواند از مشکلات جدی در سنین بالا جلوگیری کند.

تحقیقات بیان می‌کنند مداخله‌ی اولیه‌ی آهن، موجب کاهش پرخاشگری و قانون‌شکنی در کودکان هفت ساله خواهد شد. نوزادان در هنگام تولد بر اساس وزن طبقه‌بندی می‌شوند. بر این اساس نوزادنی با وزن کم‌تر از ۲۵۰۰ گرم کم‌وزن هستند، در معرض کمبود آهن و در پی آن عدم تکامل سیستم عصبی قرار دارند. یک مطالعه‌ی تصادفی که در دراز مدت صورت گرفت (long-term randomized study) نشان داد مصرف مکمل‌های آهن برای نوزادان کم‌وزن از بروز مشکلات رفتاری در سنین مدرسه جلوگیری می‌کند. این مطالعه به سرپرستی Staffan Berglund از دانشگاه Umeå سوئد انجام شد و در مجله‌ی Pediatric Research انتشار یافت.

در این تحقیق ۲۸۵ نوزاد [۱]preterm و [term شرکت داشتند که وزن آنها هنگام تولد بین ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ گرم بود. این کودکان در هنگام تولد کم‌وزن بوده و low birth weight تلقی می‌شوند. نوزادان به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول مکمل آهن دریافت نکردند در مقابل گروه دوم از شش هفتگی تا شش ماهگی دوز مشخصی مکمل آهن دریافت کردند.


مقاله مرتبط: ارتباط کم‌شنوایی با کم‌خونی وابسته به فقر آهن


تاکنون نتایج تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که تا شش ماهگی مکمل‌های آهن مصرف کرده‌اند کم‌تر در معرض کمبود آهن یا آنمی فقر آهن هستند. این کودکان در سه و نیم سالگی مجددا مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش مشخص شد کسانی که مکمل آهن دریافت کرده‌اند در مقایسه با کسانی که مکمل آهن دریافت نکرده، مشکلات رفتاری کم‌تری دارند. از بین شرکت‌کنندگان در ابتدای این مطالعه، ۲۰۷ نفر در سن هفت سالگی مجددا آزمایش دادند.

Berglund و همکارانش در مورد دریافت مکمل آهن در اوایل تولد و تاثیر آن بر توانایی‌های شناختی و عاطفی کودک کار کردند. آنان جهت ارزیابی توانایی‌های شناختی کودکان از آزمون هوشی وکسلر استفاده کردند. والدین کودکان دو پرسش‌نامه‌ی استاندارد در مورد رفتار فرزندشان پر کردند. تفاوت معنا‌داری میان نمرات آزمون هوش دو گروه کودک دیده نشد اما مشکلات رفتاری در گروه دریافت‌کننده‌ی مکمل به طرز قابل‌توجه‌ای پایین‌تر از گروه دیگر بود. هم‌چنین پرخاشگری، قانون‌شکنی و مشکلات ذهنی کم‌تری داشتند. مشکلات ذهنی که از پرسش‌نامه‌ها برداشت می‌شود به خوبی اختلالات اوتیسم را پیش‌بینی می‌کنند. نوزادان کم‌وزن چنانچه مکمل آهن دریافت نکنند در سنین بالا‌تر مشکلات رفتاری نشان خواهند داد که می‌تواند به علت عدم تکامل سیستم عصبی کودک باشد.


مقاله مرتبط: فقر آهن در کودکان


Berglund بیان می‌کند:

بر اساس یافته‌های ما مصرف مکمل آهن در نوزادن کم‌وزن، در دراز مدت بر رفتارشان اثر دارد. این نکته برای نوزادانی که هنگام تولد وزن کمی دارند بسیار مهم است.

سیاست‌گذاری کلان برای مصرف مکمل آهن برای نوزادان کم‌وزن بسیار مهم است چراکه تعداد زیادی از نوزادان در زمان تولد کم‌وزن هستند. بیش از ۵ درصد نوزادان متولد شده در کشور‌های پر‌درآمد و ۱۵ درصد نوزادان متولد شده در کشور‌های کم‌درآمد کم‌وزن هستند.


[۱] سن حاملگی کم‌تر از ۳۷ هفته

[۲]سن حاملگی بین ۴۲ – ۳۷ هفته

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید