انتشار این مقاله


امید جدید به درمان سرطان مغز

تحقیقات جدید بالینی حاکی از نتایج امیدبخش برای درمان سرطان مغز هستند.

در داده‌های جدید آزمایش بالینی فاز I به رهبری Clark Chen و Lyle French ، استاد جراحی مغز و اعصاب و رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی Minnesota، بیش از یک چهارم بیماران مبتلا به گلیوما که نوعی سرطان مغز است، تا سه سال بعد دریافت درمان عمر کردند.

به گفته Chen:

با توجه به ماهیت مرگبار این بیماری، بقای سه ساله بعد از بیماری به ندرت دیده می‌شود. قابل توجه است که این مزیت بقا، در تعدادی از بیماران دیده می‌شود نه تنها در بیمارانی که جهش ژنتیکی خاصی دارند. پس بسیاری از بیماران می‌توانند از این درمان بهره‌مند شوند.

همانطور که Chen در کنفرانس بین‌الملی AACR-NCI-EORTC با اهداف مولکولی و درمان سرطان، توضیح داد؛ در دو مرحله درمان ۵۶ بیمار که در این کارآزمایی بالینی شرکت کردند را انجام دادند. در وهله اول، به بیماران Toca511 تزریق کردند، که ویروسی تکثیر شونده است و سلول‌های در حال جداشدن از تومور را آلوده می‌کند. ویروس با قرار گرفتن درون سلول سرطانی، ژن آنزیم سیتوزین دآمیناز (CD) را منتقل می‌کند. در مرحله بعدی، بیمارانی قرص Toca FC دریافت کردند که ترکیبی بی‌اثر است. با قرارگرفتن داخل سلول سرطانی, CD, Toca FC را به داروی ضد سرطانی ۵-fluorouracil تبدیل می‌کند. علاوه بر از بین بردن سرطان، ۵-fluorouracil، سلول‌های میلوئید سرکوب کننده ایمنی از بین می‌برد. بنابراین سیستم ایمنی بدن بیمار را تشخیص می‌دهد و به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند.

Chen:

درمانی که آزمایش کردیم، شیمی درمانی خاصی برای تومور مغزی است. Toca511 و Toca FC با یکدیگر همکاری می‌کنند تا تومور مغزی را به کارخانه‌ای تبدیل کنند که علاوه بر تولید داروهای ضد سرطان، سیستم ایمنی را هم فعال می‌کند. که همه باهم برای حمله به سرطان کار می‌کنند.

ایشان همچنین اشاره کردند؛ پنج بیمار یک پاسخ پایدار و کامل، با حداقل ۳۷/۵ ماه را تجربه کردند. در یک زیرگروه ۲۳نفری، پنج بیمار با بیماری ثابت بیشتر شده بود و بیمارانی که از فواید Toca 511 استفاده کردند به ده نفر رسید. (۴۳/۴ درصد بیماران تحت درمان با Toca 511 قرار گرفتند.)


مقالات مرتبط: شناسایی مولکولهای جلوگیری‌کننده از ایجاد تومورهای مغزی

ژنتیک سرطان: انکوژن‌ها و ژن‌های سرکوب‌گر تومور


بقای متوسط در این آزمایش تقریبا دو برابر شده بود. در این زیرگروه متوسط زنده ماندن ۱۴/۴بود که نسبت به کنترل‌های قبلی که ۸ ماه بود، بیشتر شده بود.

سرطان مغز یکی از کشنده ترین سرطان‌ها است، که این باعث ضروریت یافتن درمان موثر می‌شود. در دنیا ۱۶۰,۰۰۰ نفر سالانه با درجه بالای گلیوما تشخیص داده می‌شود. و موارد زیادی از جمله سناتور آمریکایی John Mc Cain، سناتور Edward Kennedy و Beau Biden نشانگر نیاز بالای درمان این بیماری است. نتایج آزمایش Toca 511 امیدی است برای بیماران مبتلا به سرطان مغز و خانواده‌هایشان است.

این مطالعه یک آزمایش تک جانبه بدون گروه کنترل به عنوان عملکرد محدودیتی بود. آزمایشات تصادفی مراحل دوم و سوم در حال انجام است و برای تایید نتایج امیدبخش ایمنی و کارایی مطالعات مرحله اول، مهم خواهد بود.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید