انتشار این مقاله


هر آن‌چه که باید در مورد علت خط خطی شدن ناخن بدانید

خطوط روی ناخن ممکن است عمودی یا افقی باشند و در اکثر موارد هم به دلیل پیری بروز می‌یابند.

نوک انگشتان که محل قرارگیری ناخن است بیشتر در معرض آسیب قرار دارد و بالطبع عوامل بسیاری از جمله انجام کارهای زیبایی و فرم‌دهی بر روی ناخن‌، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد آسیب و علت خط خطی شدن ناخن در آن‌ها باشد.

در بعضی مواقع وجود شیارهایی در ناخن، بیانگر عوارضی است که بدن ما به آن‌ها دچار است. به‌خصوص این که اگر این عوارض سلامتی علت خطوط افقی روی ناخن یا خطوط عمودی روی ناخن باشند. یک تشخیص کامل و درست به افراد این اجازه را می‌دهد تا درمورد برنامه‌های درمان، تصمیم درستی بگیرند.

محتوای این مقاله:

  • انواع شیارهای ناخن و علت خط خطی شدن ناخن
  •  علل و دیگر نشانه‌های مرتبط
  • تشخیص خط روی ناخن
  • راهکارهای درمانی راه راه شدن ناخن
  • پیشگیری از خط خطی شدن ناخن
  • نتیجه‌گیری

واقعیاتی در رابطه با خط روی ناخن

علت خط خطی شدن ناخن
خطوط روی ناخن ممکن است عمودی یا افقی باشند و در اکثر موارد هم به دلیل پیری بروز می‌یابند.
  • ناخن‌ها حاوی پروتئینی به نام کراتین هستند که در پوست و مو نیز وجود دارد.
  • پیری و سالخوردگی، شایع ترین علت ایجاد شیار و رگه در ناخن‌ها می‌باشد.
  • شرایط و زمینه‌های دیگری نیز می‌توانند علایمی را ایجاد کنند که بسیار شبیه به خط روی ناخن باشد.
  • تشخیص علت خط خطی شدن ناخن، کلید طلایی در کشف بهترین گزینه‌های درمان است.

انواع شیارهای ناخن و علت خط خطی شدن ناخن

خط روی ناخن

همانطور که پوست ما ممکن است طی روند پیری دچار تغییراتی شود، ناخن‌ها و بستر آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دستخوش تغییراتی می‌شوند. تغییرات ناخن‌ها طی روند پیری شامل موارد زیر است:

  • ضخیم‌تر یا نازک‌تر می‌شوند
  • شکل صاف خود را از دست می‌دهند
  • شروع به منشعب شدن می‌کنند
  • شکاف‌دار می‌شوند
  • به راحتی می‌شکنند

همچنین ممکن است در طی روند رشد ناخن، خطوط عمودی روی ناخن ایجاد شود که این خطوط عموماً از بالا به پایین کشیده شده و معمولا باعث ایجاد نگرانی نمی‌شوند. هنگامی که متوجه نشانه‌هایی در ناخن‌هایتان می‌شوید و یا دردی در آن‌ها احساس می‌کنید، مراجعه کردن به یک متخصص می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد!

علت خطوط عمودی روی ناخن

شرایط دیگری نیز ممکن است موجب بروز خطوط عمودی روی ناخن شود. بعضی از انواع آنمی یا کم‌خونی‌ها ممکن است در ایجاد این خطوط نقش داشته باشند. گاهی هم همراه با این خطوط عمودی روی ناخن، تغییر در رنگ و باف ناخن نیز مشاهده می‌شود. کم‌خونی می‌تواند مسبب فروررفتگی در ناخن نیز باشد.

انواع خونریزی‌ها نیز می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی در ناخن شود. درصورتی که فرد نداند که چه عاملی سبب خونریزی او شده، باید هرچه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه کند. سایر عوامل پزشکی که می‌تواند باعث ایجاد خطوط عمودی روی ناخن شود عبارتند از:

  • تراکیونیشیا (trachyonychia نوعی ناهنجاری که در آن ناخن ناصاف و دارای برجستگی‌های طولی می‌شود)
  • بیماری عروقی
  • آرتریت روماتوئید

علت خطوط عمودی روی ناخن در کنار سایر علائم همچون خشن و یا شکننده بودن، نمی‌تواند تنها به دلیل پیری باشد. باید به متخصص ارجاع داده شوند.

علت خطوط افقی روی ناخن

این شیارها که به صورت افقی بر روی ناخن ظاهر می‌شوند معمولا عمق زیادی داشته و تعدادشان نیز بیشتر است. خطوط افقی روی ناخن غالباً نشانه‌ای از شرایطی هستند که نیاز به تشخیص و درمان دارند. در برخی موارد، حتی رشد ناخن نیز متوقف می‌شود و تا زمانی که تحت مداوای مناسبی قرار نگیرند به رشد خود ادامه نمی‌دهند.

خطوط افقی روی ناخن می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر بوده باشد:

  • بیماری‌های کلیوی حاد
  • دیابت
  • بیماری‌های تیروئیدی

این خطوط ممکن است در افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند نیز ظاهر شود. افراد مبتلا به اوریون یا سیفلیس نیز از جمله افرادی هستند که این شیارها یا خطوط افقی روی ناخن دست و حتی پایشان مشاهده می‌شود. هر فردی که نشانه‌هایی از این خطوط عرضی را در ناخن‌های خود مشاهده کند، باید با مراجعه به پزشک در اسرع وقت برای تشخیص زودهنگام بیماری اقدام کند.


حتماً بخوانید: آسیب ناخن در طول شیمی‌درمانی


علل و دیگر نشانه‌های مرتبط خط خطی شدن ناخن

بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس مشکلاتی را در رابطه با ناخن‌های خود دارند. اگزما همچنین ممکن است همراه با سایر نشانه‌هایی که بر روی پوست فرد ایجاد می‌کند، باعث رنگ پریدگی و علت خط خطی شدن ناخن نیز باشد.

اختلالات گوارشی

اختلالات گوارشی که جذب مواد مغذی غذاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز می‌تواند بر روی ناخن‌ها تاثیرگذار باشد. بیماری کرون، سلیاک و زخم کولیت، نمونه ای از اختلالاتی می‌باشد که می‌تواند جذب مواد غذایی را در بدن با مشکلاتی مواجه سازد. همچنین، اگر بدن توانایی لازم برای ساخت سلول‌های جدید را نداشته باشد درآن صورت پوست و ناخن فرد مسلماً با مشکلات عدیدی مواجه خواهد شد.

آسیب و صدمه

حادثه‌ای همچون افتادن کتاب بر روی ناخن می‌تواند باعث کبودی و تغییر شکل موقت آن شود. کبودی در واقع ایجاد لکه‌های قرمز مایل به قهوه‌ای می‌باشد که در زیر ناخن‌ها شکل می‌گیرد و رفته رفته همزمان با بهبودی سلول‌ها، ناخن‌ها هم رشد می‌کنند.

اگر این تغییر رنگ بدون رخ دادن حادثه یا آسیبی باشد، در این صورت می‌توان آن‌ را به عنوان نشانه‌ای از علل جدی قلمداد کرد. لکه‌هایی که به رنگ قهوه‌ای تیره، بنفش و یا لکه‌های قرمز زیر ناخن تشکیل می‌شوند، ممکن است علامتی از  شرایط وخیم، همچون ملانوما یا اندوکاردیت باشند.

تشخیص علت خط خطی شدن ناخن

علت خط خطی شدن ناخن که اغلب به صورت ناگهانی و همراه با سایر علائم در فرد دیده می‌شود باید برای تشخیص هرچه سریع‌تر به پزشک ارجاع داده شود.

به طور معمول، آسیب‌های وارد شده به ناخن به درمان نیاز ندارند ولی درصورتی که این آسیب دیدگی‌ها وسیع و گسترده باشند، در آن صورت است که فرد باید به پزشک مراجعه کند.

در طول تشخیص، پزشک از فرد می‌پرسد که چگونه دچار آسیب‌دیدگی شده است و یا این که چه مدت است که به وجود این علائم پی‌برده است. او همچنین ممکن است توضیحاتی در رابطه با تاریخچه‌ و سایر علائمی که در بدن فرد مشاهده شده نیز بخواهد. اگر پزشک در مورد داشتن یا نداشتن بیماری شما به شک بیافتد، احتمال دارد از شما نمونه‌هایی از خون و یا ادرار برای انجام آزمایش درخواست کند.


حتماً بخوانید: ناخن‌های شما از وضع سلامتی‌تان خبر می‌دهند


درمان خطوط افقی و عمودی روی ناخن

درمان برپایه‌ی علت اصلی ایجادکننده‌ی این شرایط خواهد بود. به عنوان مثال برای درمان اگزما، استفاده‌ی موضعی از پماد یا لوسیون بسیار مناسب است.

همانطور که اشاره شد وجود خطوط و شیار در ناخن‌ها، حاکی از قرار گرفتن ما تحت شرایطی است که مسبب ایجاد این خطوط شده است. پس مسلماً درمان هم باید شامل برطرف کردن این شرایط باشد.

به طور مثال اگر شخصی مبتلا به اگزما باشد و این خطوط بر روی ناخنش دیده شود، متخصص پوست سعی می‌کند تا با تجویز دارو، علائم اگزما را کاهش دهد. در حین این درمان، سلول‌های ناخن نیز بهبود می‌یابند و ناخن‌ها به وضع طبیعی و نرمال خود باز می‌گردند.

پیشگیری

اگرچه اکثر افراد ممکن است در طول زندگی خود هرگز به این نشانه‌ها و علائم مبتلا نشوند، اما متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد آن‌ها وجود ندارد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند گامی مثبت در جهت فراهم کردن مواد مغذی باشد که برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم مورد نیاز است. همچنین می‌تواند از ایجاد و پیدایشخطوط عمودی روی ناخن یا افقی نیز جلوگیری نماید.

نتیجه‌گیری

وقتی که خطوطِ روی ناخن‌، در اثر کهولت سن ظاهر می‌شوند، درواقع می‌توانیم بگوییم که هیچ ضرری برای ما ندارند اما اگر علت خط خطی شدن ناخن با تغییراتی در ساختار ناخن همراه باشد، در آن صورت باید برای تشخیص و درمان اساسی این ناهنجاری‌ها، به پزشک یا یک متخصص پوست مراجعه شود.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید