انتشار این مقاله


شیر مادر در کودکان از آسم و آلرژی‌ها جلوگیری نمی‌کند

شیر مادر ممکن است احتمال خطر ابتلا به زکام و اگزما را افزایش دهد، اما تاثیر آشکاری بر خطر ایجاد آسم ندارد.

به مدت طولانی، تاثیر شیر مادر بر احتمال ابتلا به آسم و آلرژی جای بحث بوده است. طی مطالعه‌ی اخیر، محققین دانشگاه اوپسالا نشان دادند که شیر مادر ممکن است احتمال خطر ابتلا به زکام (تب یونجه) و اگزما را افزایش دهد، اما تاثیر آشکاری بر احتمال خطر ایجاد آسم ندارد.

احتمال ایجاد آسم و آلرژی بستگی به ژن‌، عوامل محیطی و روش زندگی شما دارد. تاثیر چندین روش‌ زندگی مانند سیگار کشیدن ثابت شده‌ است. بااین حال مطالعات اخیر روی شیر مادر نتایج متناقضی را نشان می‌دهد.

بسیاری از مطالعات می‌گویند شیر مادر تاثیر محافظتی در برابر آسم و آلرژی دارد، در حالی که سایر مطالعات خطر افزایش آن را گزارش می‌کنند.

مطالعه‌ی جدید شامل داده‌های بیش از ۳۳۰،۰۰۰ فرد میان‌سال در بریتانیا است، که آن را بزرگ‌ترین مطالعه‌ی زمان خود می‌سازد. این داده‌ها نشان می‌دهند وضعیت اجتماعی-اقتصادی پیشرفته خطر آسم را کاهش می‌دهد در حالی که خطر ایجاد زوکام را بالا می‌برد.

این نتایج نشان می‌دهد شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بالا، خطر ابتلا به آسم، زکام و اگزما را افزایش می‌دهد، در حالی که خطر در افرادی که با وزن بالاتری متولد می‌شوند کمتر است.

این یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای بوده و در توصیه‌های بالینی کاربردی ندارد. در این مطالعات احتمال نادیده گرفته شدن بعضی عوامل یا نداشتن اطلاعات وجود دارد. اما در نهایت تاثیرات مثبت شیر مادر بر سلامتی نوزاد امری تثبیت شده‌ است. گرچه ما اثر محافظتی شیر مادر را در خطر ایجاد آسم و آلرژی نمی‌بینیم.

ورونیکا محقق دانشگاه اوپسالا می‌گوید:

به هر حال امیدوار هستیم این مطالعه دیدگاه صحیح‌تری نسبت به فواید سلامت شیر مادر در اختیار ما قرار دهد.

کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید