انتشار این مقاله


تلاش دانشمندان برای تغییر مدارهای مغز به منظور تسکین درد

محققان به دنبال روش‌هایی هستند که توسط آن‌ها می‌توانیم مغز را برای درمان درد مزمن، به طور موثری بازسازی کنیم.

محققان به دنبال کشف روش‌هایی هستند که توسط آن‌ها می‌توانیم مغز را برای درمان درد مزمن، به طور موثری بازسازی کنیم. درک این مسئله که مغز چگونه کار می‌کند، برای توسعه درمان‌های جدید ضروری است.

احساس درد

با این که ایالات متحده با بحران فراگیر اعتیاد مواجه است، دانشمندان به دنبال روش‌های جدید برای درمان درد هستند که شامل داروهای خطرناک و به‌‍‌شدت اعتیاد‌آوری (مانند مواد مخدر) نباشند. برخی از محققان روش‌های درمانی متفاوت‌تری در پیش گرفتند که مستقیما با قسمتی از مغز که درد به آن‌جا می‌رود، مرتبط است. این پژوهش می‌تواند به تعدادی از ۲۵ میلیون نفری که درد مزمن را تجربه می‌کنند، کمک کند.


مقاله مرتبط: اعتیاد و تاثیر آن بر مغز


مغز دارای قدرت تعدیل درد است. دانشمندان امیدوارند بتوانند این توانایی را تحت کنترل خود درآورند تا چگونگی احساس درد را در افرادی که از درد‌های مزمن رنج می‌برند، مورد بررسی قرار دهند.

David Linden استاد علوم اعصاب دانشگاه جان هاپکینز، در گفت‌و‌گو‌یی با NPR، این‌گونه اظهار کرد:

مغز می‌تواند فرمان‌های متفاوتی را نسبت به انواع مختلف پیام صادر کند یه عبارت دیگر مغز به برخی از اطلاعات مربوط به درد توجه بیشتری دارد و برای برخی از آن‌ها اهمیتی قائل نیست.

ما می‌توانیم این عملکرد را در شرایط تروما (آسیب یا جراحت) مشاهده کنیم؛ برای مثال زمانی‌که سربازان در نبرد مجروح می‌شوند، متوجه جراحت خود نمی‌شوند یا  حتی زمانی‌که آدرنالین افراد افزایش می‌یابد، از میزان دردی که تجربه می‌کنند، آگاه نیستند.

Image credit: NICHD/Flickr مغز تسکین درد مزمن

محققان دانشگاه براون هنگام مطالعه چگونگی امکان وقوع این مسئله، دریافتند که برخی افراد می‌توانند رفتار‌هایی را به منظور از بین بردن  درد یاد بگیرند.

Stephanie Jones، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه براون می‌گوید:

نوعی هماهنگی بین قسمت جلویی مغز (ناحیه مربوط به کنترل اجرایی مغز) و بخش حساس مغز (ناحیه‌ای که اطلاعات دریافت‌شده از محیط را فیلتر می‌کند) وجود دارد.

او دریافت که یادگیری تکنیک‌های مدیتیشن به افرادی که از درد مزمن رنج می‌برند، این اجازه را می‌دهد تا درد را بازسازی کنند و چگونگی پاسخ مغز را به آن دریابند.

محققان همچنین به بیماری‌های دیگری که بازسازی مغز می‌تواند بر آن‌ها نیز موثر واقع شود، می‌پردازند. این درمان‌ها همچنین می‌تواند در ردیابی مدار مغز کمک کند و آن را برای اعمال کاربرد‌‌های دیگر، مانند مدیریت درد، آسان‌تر سازد.


مقاله مرتبط: تسکین دهنده‌ای جدید برای دردهای مزمن


موسسه Semel Institute for Neuroscience and Human Behavior at UCLA، یکی از اندک مراکز درمانی‌ای است که از تحریک مغناطیسی transcranial در درمان افسردگی استفاده می‌کند. FDA، درمان توسط پالس‌های مغناطیسی را که به بخش‌های عمقی مغز بیمار هدایت می‌شود، تایید کرده‌ است.

به گفته Dr. Ian Cook، سرپرست UCLA Depression Research and Clinic Program، در حقیقت ما چگونگی آرایش مدار‌های مغزی و ارتباط بین آن‌ها را تغییر دادیم.

او افزود:

مغز یک اندام شگفت‌آور قابل تغییر است. در حقیقت، هر زمان که مردم چیز جدیدی یاد می‌گیرند، تغییرات فیزیکی در ساختار مغز رخ می‌دهد که قابل تشخیص است.

احساسات نقش مهمی در احساس درد ایفا می‌کنند، بنابراین درمان‌های مشابه می تواند آینده روشنی را در روش‌های غیر‌دارویی برای مدیریت درد رقم بزند.

درک بهتر چگونگی عملکرد مغز منجر به نوآوری‌های متحول‌کننده می‌شود و توانایی بازسازی درد در مغز‌ می‌تواند منافع اجتماعی روشنی داشته‌باشد. آینده بالقوه علم مغز مانند بی‌حد‌و‌حصر بودنش، هیجان‌انگیز است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید