انتشار این مقاله


مغز افراد باهوش چگونه کار می‌کند؟

تفاوت‌های کلیدی بین الگوهای فعال‌سازی مغز افراد باهوش وجود دارد که آن‌ها را متمایز می‌کند.

محققان می‌گویند مغز افراد دارای سطح هوشی بالاتر از متوسط به روشی متفاوت مخابره می‌کند. مطالعۀ جدید نشان می‌دهد هوش با افزایش ارتباطات بین برخی نواحی و کاهش اثر متقابل با سایر نواحی در ارتباط است. مطالعات قبلی نشان دادند که تفاوت‌های کلیدی بین الگوهای فعال‌سازی مغز افراد باهوش وجود دارد که آن‌ها را متمایز می‌کند. مقالۀ منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد ناحیه فرونتال و پاریتال مغز در افراد با IQ بالا به‌طور بسیار قوی فعال است.


مقالۀ مرتبط: ۱۳ دلیل علمی که نشان می‌دهد باهوش‌تر از آن‌چه تصور می‌کنید هستید!


براساس مطالعۀ اخیر که در اوایل سال جاری گزارش شده است، قشر اینسولای قدامی (anterior insula cortex) و قشر سینگولیت قدامی (anterior cingulate cortex) مغز در افراد باهوش به‌طور بسیار فعال با سایر نواحی در ارتباط هستند. در همان زمان، محققان اظهار داشتند که IQ بالا با کاهش ارتباط در محل اتصال لوب تمپورال و پاریتال نیز مرتبط است.

تعبیه‌ی توپولوژیکی متفاوت این نواحی در شبکۀ مغزی، تمییز اطلاعات مهم و غیرمهم را برای افراد باهوش‌تر آسان می‌کند که می‌تواند برای بسیاری از چالش‌های شناختی مفید باشد.


مقالۀ مرتبط: چالش‌هایی که افراد باهوش با آن‌ها مواجه‌اند!


براساس این یافته‌ها، محققان گام فراتر نهاده و شروع به جستجوی چگونگی ارتباط الگوی فعال‌سازی و یکپارچگی مغز با هوش بالاتر کردند.

براساس نتایج این مطالعۀ جدید که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، محققان خاطر نشان کردند که در افراد باهوش ارتباطات برخی نواحی مغز افزایش‌یافته هستند، درحالی‌که اثر متقابل بین سایر نواحی کم شده است.

الگوی ارتباطی واحد مغز متفاوت

این تیم اسکن مغز ۳۰۹ شرکت کننده (۱۱۰ مرد و ۱۹۹ ژن) را آنالیز کردند. همۀ آن‌ها بین ۱۸ تا ۶۰ سال داشتند. ضریب IQ‌ همه‌شان با مقیاس کوتاه هوش وکسلر مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان مطالعات خود را بر پایه‌ی اینکه مغز از واحدهایی تقسیم شده است، قرار داده‌اند که به ترتیب و با رعایت حدود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، برخی نواحی بیش‌تر از سایرین در ارتباط با یکدیگرند.

محققان می‌گویند این شبیه یک شبکۀ اجتماعی است که شامل زیرشبکه‌های متعدد است. در داخل این زیرشبکه‌ها یا واحدها، ارتباط اعضای یک خانواده با یکدیگر قوی‌تر از ارتباط آن‌ها با اعضای سایر خانواده‌ها است.

مغز ما عملا بسیار سازمان یافته است. هرکدام از نواحی مغز دارای زیرشبکه‌هایی (واحدهایی) هستند که در بین خودشان ارتباط بسیار قوی دارند، درحالی‌که با واحدهای سایر نواحی ارتباط ضعیفی دارند.

در مطالعۀ جدید محققان دریافتند که در افراد با IQ بالا ارتباط قوی بین مناطق خاص مغز برقرار است. به‌طور خاص، دسته‌ای از گره‌های شبکه در قشر فرونتال و پریتال و نواحی کورتیکال و ساب‌کورتیکال دارای ارتباط متقابل قوی می‌باشند و بیش‌تر فعال هستند. همچنین، نواحی خاص مغز مانند برآمدگی و چین خوردگی فرونتال بالایی و تقاطع تمپوروپاریتال جدا هستند، بدین معنا که ارتباط کم‌تری با سایر نواحی مغز دارند.

علت چیست؟

این ممکن است نشان دهد که ارتباطات درونی و متقابل واحدهای مغزی در اکثر افراد باهوش آماده طرد و دور انداختن اطلاعات غیرضروری و حواس‌پرت‌کننده باشند. طبق فرض محققان، ویژگی‌های شبکه‌ها که در اکثر افراد باهوش یافت شده‌اند به ما در تمرکز ذهنی و نادیده گرفتن و سرکوب ورودی‌های غیرمهم و حواس‌پرت‌کننده کمک می‌کند.

با این حال، محققان می‌گویند که گفتن علت این یافته‌ها دشوار است. همچنین افزودند که شاید افراد با IQ بالاتر به‌طور طبیعی متفاوت مخابره می‌کنند. همچنین ممکن است این الگوهای ارتباطی ناشی از عادت مشارکت در کارهای سخت ذهنی باشد. این معمایی است که باید در آینده توسط محققان حل شود.

ممکن است به‌سبب استعداد بیولوژیکی آن‌ها، برخی افراد شبکه‌های مغزی‌ای را توسعه ‌دهند که به رفتارهای هوشمندانه و کارهای شناختی بسیار چالش برانگیز کمک کند. همچنین به همان اندازه، استفاده‌ی مکرر از مغز برای کارهای شناختی چالش برانگیز می‌تواند به‌طور مثبت بر توسعه‌ی شبکه‌های مغزی اثر گذارد.
باتوجه به آنچه در حال حاضر درمورد هوش می‌دانیم، اثر متقابل هردو فرایند ممکن به‌نظر می‌رسد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید